خبرنگاران آیین یادبود حافظ پژوه فقید شیرازی برگزار گردید

به گزارش وبلاگ وردپرس، شیراز- خبرنگاران- آیین یادبود هاشم جاوید شاعر و حافظ پژوه فقید شیرازی در یکمین سال درگذشت او، به همت مرکز حافظ شناسی و کرسی پژوهشی حافظ برگزار گردید.

خبرنگاران آیین یادبود حافظ پژوه فقید شیرازی برگزار گردید

در این نشست که شامگاه چهارشنبه 29 خردادماه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مرکز پژوهش های زبان و ادب در دانشگاه شیراز برگزار گردید، مدیر مرکز حافظ شناسی با بیان اینکه هاشم جاوید از سرمایه های عظیم و گرانمایه شیراز بود، ابراز داشت: اگر حتی تنها کتاب زنده یاد حافظ جاوید از او باقی مانده بود، ما را به تعظیم و سپاس در برابر دانش و اندیشه او وا می داشت.

کاووس حسنلی اضافه کرد: آثار قلمی و پژوهش های ارزشمند شادروان جاوید، به لحاظ صحت و نکته سنجی علمی و باریک اندیشی و نثر ممتاز، بسیار سودبخش و راهگشاست و همیشه مانند چراغ روشنی پیش پای جویندگان حقیقت و به منزله الگوی استواری از تحقیق ادبی نزد پژوهشگران، ماندگار خواهد بود.

رضا رستگاری، پژوهشگر دوره پسادکتری کرسی پژوهشی حافظ نیز در این نشست با اشاره ای کوتاه به زندگی جاوید، به معرفی آثار وی پرداخت که شامل اشعار، مقالات چاپ شده در مجلات قدیم، کتاب حافظ جاوید و تصحیح دیوان حافظ با همکاری بهاءالدین خرمشاهی است.

وی با اشاره به اهمیت بازخوانی متون گذشته و درنگ و دقت در آن ها اضافه کرد: همه نویسندگان و پژوهشگران بزرگ، مانند هاشم جاوید، آثار تحقیقی خود را پس از مطالعات بسیار و در دوران پختگی عرضه نموده اند.

رستگاری درباره کتاب حافظ جاوید گفت: دقت و ایجاز قلم نویسنده و شیوه تقریر پلکانی در نگارش مقالات، از شگردهای خاص مرحوم جاوید بوده است؛ درصورتیکه هریک از مقالات کوتاه این کتاب که راهگشای مطالعات حافظ پژوهی است، می توانست با حواشی و تفصیلی ملال آور نوشته گردد.

این پژوهشگر در ادامه به دانشنامه حافظ و حافظ پژوهی ذیل مدخل حافظ جاوید اشاره نمود و گفت: در این کتاب آمده که این کتاب حاوی 110 مقاله است؛ در حالیکه چاپ دوم کتاب در سال 1377 با اصلاحات و الحاقات فراوان منتشر شد و تعداد مقالات کتاب به 121 رسید.

وی اضافه کرد: این کتاب براساس قرائت گزینی انتقادی از میان تصحیح های معتبر پیشین به چاپ رسیده و مصححان افزون بر روایت نسخ و دگرسانی های شعری، به مسأله درایت و درست خوانی شعر هم نظر داشته اند.

9885/ 2027

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران آیین یادبود حافظ پژوه فقید شیرازی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آیین یادبود حافظ پژوه فقید شیرازی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید