رشد 30درصدی گردشگری ورودی در بهار 97، احتمال ثبت جهانی فلک الافلاک در سال 98

به گزارش وبلاگ وردپرس، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: در کشور ما پتانسیل های زیادی وجود دارد که باید از آن ها به نحو درستی بهره برداری کرد خوشبختانه با اقداماتی که انجام شده است در بهار سال 97 شاهد رشد 30درصدی گردشگران ورودی بودیم، براساس آمار، یک میلیون و 440هزار نفر در بهار 97 به ایران سفر نموده اند، همچنین بر اساس آمار شاهد رشد منفی 5درصدی گردشگران خروجی بودیم.

رشد 30درصدی گردشگری ورودی در بهار 97، احتمال ثبت جهانی فلک الافلاک در سال 98

به گزارش خبرنگار وبلاگ وردپرس، نشست علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با فعالان گردشگری استان لرستان امروز پنجشنبه 28 تیر 97 در استانداری لرستان برگزار گردید.

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست گفت: نکاتی که از سوی فعالان مطرح شد مورد آنالیز و پیگیری قرار خواهد گرفت، خوشبختانه با نگاه ویژه ای که مسئولان ارشد استان به حوزه گردشگری دارند می توان این صنعت را در لرستان توسعه داد.

او ادامه داد: صنعت گردشگری امروز اقتصاد سوم جهان است، این صنعت 2400میلیارد دلار در فراوری ناخالص داخلی جهان نقش دارد و بنا بر پیش بینی ها درآمد مستقیم و غیرمستقیم این صنعت 7هزار میلیارد دلار است.

مونسان افزود: سال 1950 میلادی 21 میلیون گردشگر در جهان وجود داشت این در حالی است که این تعداد امروز به 1میلیارد و 300 میلیون سفر رسیده است، همانطور که آمار نشان می دهد روند رشد صنعت گردشگری بسیار فزاینده بوده است، بنا بر پیش بینی فعالان مالی جهان با توجه به روند رو به رشد تکنولوژی بخش های مختلف همچون بیمه و بانک با تغیرات جدی روبرو خواهند بود، اما همه فعالان مالی پیش بینی می نمایند که بخش آی تی و گردشگری روند روبه رشد خود را ادامه خواهند داد و با توجه به این دلایل مهم ما باید به این صنعت توجه جدی داشته باشیم.

معاون رئیس جمهوری توضیح داد: در همسایگی کشور ما، کشورهایی هستند که جاذبه های تاریخی، گردشگری و طبیعی ایجاد می نمایند این در حالی است که کشور ما فی الذات این جاذبه ها را دارد و باید از آنها بهره برداری کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه نمود: ارتقای صندلی گردشگری در کشور از ماموریت های اصلی ما در بدو ورود به این سازمان بود، گردشگری یک صنعت است که مزیت های مختلفی دارد. بسیاری از کشورها عمده درآمد خود را از حوزه گردشگری ایجاد می نمایند، از هر 10 شغل در جهان یک شغل مربوط به گردشگری است و سرعت ایجاد اشتغال در این بخش 2و نیم برابر سایر بخش ها است.

او با اشاره به سایر مزایای صنعت گردشگری یادآور شد: گردشگری در بعد اجتماعی نیز دارای تاثیرات بسزایی است، از جمله توزیع عادلانه ثروت که جزو استراتژی های نظام جمهوری اسلامی بوده است و رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاکید دارند، با توسعه بخش گردشگری قابل دستیابی است، گردشگری توانسته است در روستاهایی که محدودیت های بسیار زیادی دارند اشتغال و درآمد ایجاد کند، در سیستان بلوچستان روستایی به نام کلپورگان وجود دارد که ثبت جهانی شده است و این روستا به واسطه توسعه صنایع دستی بیکار ندارد.

مونسان گفت: شادابی و نشاط اجتماعی نیز که جزو اهداف دولت است، از جمله مواردی است که با توسعه صنعت گردشگری می توان به آن دست یافت، گردشگری حوزه ای فرابخشی است و می تواند ابعاد مختلف مالی کشور را به تحرک بیندازد.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اقداماتی که در کشور رای توسعه گردشگری اجرا شده است، ادامه داد: خوشبختانه در نوروز سال جاری شاهد اوج صنعت گردشگری در کشور بودیم و کوشش می کنیم تا با پیگیری و اجرایی کردن طرح تعطیلات زمستانی در نیمه دوم سال نیز این اوج را داشته باشیم، با اجرای این طرح همه کشور می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

مونسان اظهار کرد: در کشور ما پتانسیل های زیادی وجود دارد که باید از آنها به نحو درستی بهره برداری کرد خوشبختانه با اقداماتی که اجرا شده است در بهار سال 97 شاهد رشد 30 درصدی گردشگران ورودی بودیم، براساس آمار یک میلیون و 440 هزار نفر در بهار 97 به ایران سفر نموده اند، همچنین بر اساس آمار شاهد رشد منفی 5 درصدی گردشگران خروجی بودیم.

معاون رئیس جمهوری توضیح داد: در حوزه صنایع دستی براساس آمار بیش از 50 درصد رشد صادرات را داشته ایم و این روند رو به رشد ادامه دارد، این آمارها نشان می دهد که اگر در بدترین شرایط هم قرار بگیریم، گردشگری می تواند روند رو به رشد خود را داشته باشد و سرمایه گذاری در این عرصه در هر حال مالی و بصرفه است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در حال حاضر 1700 پروژه گردشگری در کشور داریم که کوشش می کنیم تا خاتمه دولت 12، 1250 پروژه را به خاتمه برسانیم که با افتتاح این پروژه ها 76 هزار تخت به مجموعه تخت اقامتی کشور اضافه می گردد.

مونسان اضافه نمود: همچنین در حوزه اقامتگاه های بومگردی ایجاد 2 هزار اقامتگاه هدفگذاری شده است که با این اقدام 16 هزار شغل ایجاد می گردد و مهم تر اینکه از مهاجرت روستا به شهر نیز جلوگیری می گردد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با اشاره به طرح شهر گردشگر گفت: مفهوم جدیدی به نام شهر گردشگر طراحی شده است، که این طرح با همکاری و مشارکت شهرداری ها و سایر دستگاه ها در تمام استان ها در حال پیگیری است و برای تحقق زیرساخت های گردشگری یک فضای رقابتی خوبی ایجاد شده است، در این طرح مختصاتی از امور شهری و اخلاقی که مردم هر شهر باید رعایت نمایند گنجانده شده است و به زودی اولین شهر منتخب گردشگر را که این مختصات را رعایت نموده است، معرفی می گردد، همچنین اولین نمایشگاه شهر گردشگر شهریور ماه برگزار می گردد.

او ادامه داد: در طرح اشتغال روستایی کشور 3میلیارد دلار معادل 12هزار میلیارد تومان وام ارزان قیمت است در نظر گرفته شده است که 20 درصد از این اعتبار مربوط به حوزه گردشگری و صنایع دستی است این باید به مطالبه فعالان تبدیل گردد و طرح هایی با توجیه مالی با استفاده از منابع این طرح در تمام استان ها اجرایی گردد.

مونسان توضیح داد: در طرح اشتغال فراگیر نیز سازمان میراث فرهنگی جزو بخش های مهم بودجه 97 است، این طرح 60 هزار میلیارد تومان منابع دارد و ما متعهد به ایجاد 170 هزار شغل هستیم.

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: رایزنی های لازم برای اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی با نرخ 4 درصد داریم به سرمایه گذاران حوزه گردشگری صورت گرفته است، همچنین به سرمایه گذاران این بخش که از سایر وام های بانک ها استفاده می نمایند یارانه سود تسهیلات پرداخت می کنیم و خوشبختانه در سال 96 تمام معوقات این بخش پرداخت شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تبلیغات به عنوان یکی از مولفه های اصلی این حوزه گردشگری یاد کرد و گفت: ایجاد رادیو گردشگری یکی از برنامه های جدی ما در این بخش است که توافق های اولیه با سازمان صدا و سیما در این حوزه صورت گرفته است، همچنین در صدد هستیم تا به صورت روزانه چند ساعت از زمان پخش یکی از برنامه های سیما را به حوزه گردشگری اختصاص بدهیم که پیگیری های لازم در این بخش نیز به انجام رسیده است و این موضوعات در تفاهم نامه ای که بین سازمان میراث فرهنگی وسازمان صدا و سیما منعقد خواهد شد، شکل اجرایی و عملیاتی پیدا می نماید.

او ادامه داد: تخفیف و معافیت مالیاتی که تا پیش از این فقط برای هتل ها اعمال می گردد با پیگیری یک ساله به مجتمع های گردشگری، مناطق نمونه گردشگری و بومگرد ی ها نیز تسری پیدا کرد، این موضوع مدت زیادی مورد پیگیری نهاده شد و با همراهی کمیسیون مالی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خوشبختانه محقق شد، این مصوبه باید که باید به قانون تبدیل گردد بی شک باعث خوشحالی بسیاری از فعالان گردشگری می گردد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در حوزه مجوزهای بند الف، ب و پ، پنجره واحدی در سازمان میراث فرهنگی شکل گرفته است و فعالان این حوزه می توانند از این طریق اقدام به اخذ مجوز نمایند.

مونسان همچنین به فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی غیرمجاز اشاره نمود و اضافه نمود: این موارد به هیچ عنوان مورد پذیرش نیست و اداره کل استان ها باید تمام این موضوعات را پیگیری نمایند و از ادامه کار این دفاتر جلوگیری به عمل بیاورند.

مونسان همچنین به موضوع سرویس های بهداشتی به عنوان یکی از موضوعات صنعت گردشگری کشور اشاره نمود و گفت: طرح هایی اجرا شده و منابع زیادی خرج شده است اما چون در این طرح ها فقط به موضوع سرویس بهداشتی توجه شده بود، موفقیت آمیز نبود، موضوع مهم نگهداشت سرویس بهداشتی است، ما به جای طرح قبلی، طرح مجتمع های گردشگری را داریم که مزایای بیشتری دارد و این طرح مورد حمایت ما است.

معاون رئیس جمهوری اضافه نمود: در حوزه صنایع دستی طرح تجاری سازی از سال 96 شروع شده است، خوشبختانه سال گذشته صادرات این حوزه رشد قابل توجهی داشت بنا بر اعلام آمار رسمی از مبادی گمرکی 281 میلیون دلار صادرات صنایع دستی صادر شده است و همین میزان نیز صادرات چمدانی داشته ایم، با توجه به روند رو به رشد در این حوزه، امکان ارتقای این رقم وجود دارد.

او افزود: ایجاد بازارهای جدید و برندسازی در حوزه صنایع دستی در دستور کار ما است، کوشش می کنیم تا صنایع دستی را وارد دکوراسیون و خانه ها کنیم تا این بازار بزرگ را رونق ببخشیم.

مونسان گفت: خوشبختانه با پیگیری های به عمل آمده نیازی نیست فعالان این عرصه ارز حاصل از صادرات صنایع دستی را به سامانه نیما بیاورند و می توانتد با نرخ توافقی ارز را به فروش برسانند، همچنین قانون حمایت از فعالان صنایع دستی اسفند سال گذشته به تصویب رسید و آیین نامه آن در حال تدوین است.

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: خوشبختانه نیروهای ارتش از قلعه فلک الفلاک خارج شده اند و با توافق هایی که اجرا شده است سپاه نیز در نیمه اول سال 98 به طور کامل این مجموعه را تخلیه می نماید، برنامه سازمان میراث فرهنگی این بود که در سال 99 پرونده ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک را مطرح کند اما اگر تخلیه قلعه تا خاتمه سال 97 به خاتمه برسد، ما می توانیم در اجلاس سال 98 پرونده این اثر تاریخی را در یونسکو مطرح کنیم و قلعه فلک الافلاک را به ثبت جهانی برسانیم.

مونسان ادامه داد: پرونده راه آهن نیز کامل و ارسال شده است، این پرونده شامل راه آهن دریا به دریا با تمام ملحقاتی است که در این جهت واقع شده است و از شمال کشور به جنوب ختم می گردد که راه آهن استان لرستان نیز در این جهت واقع شده است.

حق استان لرستان در حوزه گردشگری محقق نشده است

سیدموسی خادمی استاندار لرستان در این نشست گفت: حق استان لرستان در حوزه گردشگری محقق نشده است و امیدواریم سفر معاون رئیس جمهوری به استان در تسریع دست یابی به این حق موثر باشد.

خادمی افزود: ترکیب این آثار تاریخی، طبیعی، گردشگری، میهمان نوازی لرستان این نکته را به ما دیکته می نماید که محور توسعه استان باید گردشگری باشد، سال جاری 53 میلیارد تومان از اعتبارات استانی به حوزه گردشگری اختصاص یافته است.

استاندار لرستان توضیح داد: 720 میلیارد تومان برای 53 پروژه گردشگری در استان لرستان سرمایه گذاری شده است، همچنین ایجاد ستاد ویژه رسیدگی به مسائل سرمایه گذاران با حضور مدیران عامل بانک ها از دیگر اقداماتی است که در استان لرستان صورت گرفته است.

او ادامه داد: با وجود کمبود زیرساخت ها ما شاهد بودیم که در ایام نوروز استقبال بسیار زیادی از جاذبه های گردشگری استان لرستان صورت گرفت، راهنمایی، حمایت و پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی برای تحقق اهداف این بخش از خواسته های ما است.

استاندار لرستان اضافه نمود: سامان دهی قلعه فلک الفلاک به زودی حل می گردد و ما تقاضا داریم که با حضور یک مشاور برنامه دقیق و عملیاتی برای این اثر تاریخی شاهد رشد و رونق گردشگری استان لرستان با موضوع قلعه فلک الفلاک باشیم، همچنین استحکام بخشی قلعه از دیگر خواسته های مردم استان لرستان است در حال حاضر وضعیت حاد و نگران نماینده نیست اما خواهان تسریع استحکام بخشی این اثر هستیم.

او اضافه نمود: اعتبارات تعلق گرفته به قلعه فلک الفلاک با توجه ویژه دکتر مونسان افزایش قابل ملاحظه ای داشته است، تعداد زیادی از آثار طبیعی در استان لرستان وجود دارد که استفاده از این آثار برای رونق گردشگری نیازمند همکاری و مشارکت همه مردم و فعالان در کنار مسئولان است.

استاندار لرستان ادامه داد: از محل اعتبارات توسعه روستایی و عشایری امکان پرداخت تسهیلات به فعالان حوزه گردشگری به ویژه بومگردی ها وجود دارد و افراد می توانند با رعایت شرایط از این تسهیلات بهره مند شوند.

کیان پور نماینده مردم ازنا و درود در مجلس شورای اسلامی گفت: تسهیلات ارزان قیمت به بخش گردشگری استان لرستان تزریق نمی گردد، بیشتر سرمایه گذاران این حوزه با بانک ها مشکل دارند، بیش از 10 پروژه در شهرهای مختلف استان وجود دارد که به دلیل مسائلی که با بانک ها داشته اند غیرفعال هستند.

او اضافه نمود: توسعه گردشگری باید همراه با حفظ محیط زیست باشد، از طبیعت گردان می خواهیم که با ورود به جاذبه های طبیعی در حفظ و نگهداری از این آثار نیز کوشا باشند، توسعه زیرساخت ها برای حضور گردشگران همراه با حفظ محیط زیست درخواست همه مردم لرستان است.

کیان پور گفت: این آثار تاریخی و طبیعی متعلق به همه مردم ایران است باید با استفاده از زیرساخت های منطبق با استانداردهای زیست محیطی، راه چاره حفظ آثار را اجرایی کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: استان لرستان در گذشته دارای بیش از 150 رشته صنایع دستی بود اما امروز فقط 60 نوع صنایع دستی باقی مانده است مردم استان و هنرمندان صنایع دستی خواهان توجه به حوزه ترویج و آموزش صنایع دستی هستند.

سرهنگ دولت شاه فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان لرستان در این نشست گفت: استان لرستان 5هزار اثر تاریخی دارد و 2400 تا از این آثار ثبت ملی شده است، اما به تناسب این آثار ظرفیت برای حفاظت و حراست وجود ندارد.

او توضیح داد: کشف25 دستگاه فلزیاب، کشف 270 شی تاریخی و 25هزار مورد شی تقلبی، 80 هزار مورد سرکشی از آثار تاریخی و 135 مورد دستگیری افرادی که آثار تاریخی را مورد تعرض قرار داده بودند از جمله اقدامات یگان حفاظت استان در سال گذشته است.

دولت شاه افزود: با توجه به اینکه بیشتر آثار تاریخی استان لرستان در مناطق صعب العبور است یگان حفاظت استان نیازمند تجهیزات مناسب برای سرکشی به این آثار است.

قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در این نشست گفت: استان لرستان با دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی غنی کشور به عنوان یکی از مقاصد جدید گردشگری کشور مطرح است.

او توضیح داد: در 11 شهر استان لرستان جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی وجود دارد، استان لرستان به عنوان مقصد گردشگری استان های گرجهت مورد توجه قرار می گیرد، این استان دارای پل های تاریخی بسیار زیبایی است که می تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

قاسمی اضافه نمود: با توجه به حمایت های استانداری از حوزه گردشگری خوشبختانه شاهد رشد و توسعه این صنعت در استان بوده ایم و امیدواریم با سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به استان شاهد گام های مثبت تری در این بخش باشیم.

حمیدرضا ترکاشوند نماینده انجمن های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان لرستان در این نشست گفت: از شرق تا جنوب استان لرستان دارای تفاوت درجه آب و هوایی هستیم که این موضوع خود یک نوع جاذبه گردشگری محسوب می گردد.

ترکاشوند اضافه نمود: پیشانی جاذبه های گردشگری استان، دفاتر خدمات مسافرتی هستند که مسائل و مسائلی را دارند، ما خواهان حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی در استان ها به ویژه در استان لرستان هستیم، دفاتر خدمات مسافرتی استان لرستان خواهان مشارکت در حوزه گردشگری مذهبی هستند.

او ادامه داد: فعالیت دفاتر غیرمجاز یکی دیگر از مسائلی است که دفاتر خدمات مسافرتی با آن دست به گریبان هستند، باید از برگزاری تور توسط این دفاتر جلوگیری گردد، این موضوع باید در سطح کلان آنالیز و مرتفع گردد، ما تقاضا داریم دفاتر خدمات مسافرتی با اعطای تسهیلات کم بهره مورد حمایت قرار بگیرند.

بوربوری نماینده اتحادیه صنایع دستی استان لرستان گفت: گلایه کردن راه چاره نیست برای حل مسائل و مرتفع کردن دشواری ها باید با هم همکاری داشته باشیم، از هنرمندان حوزه صنایع دستی می خواهم که تقاضای وام ننمایند فراوری باید با داشته ها خودمان شکل بگیرد.

او اضافه نمود: بیمه یکی از معضلات حوزه صنایع دستی است، این در حالی است که ارزآوری در این حوزه بسیار زیاد است و باید به هنرمندان و فراورینمایندگان این بخش رسیدگی گردد، تقاضای هنرمندان صنایع دستی حضور در نمایشگا ه ها است.

بوربوری ادامه داد: آموزش نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در این بخش مورد توجه قرار گیرد، چراکه هنرمندان ما با استانداردهای جهانی آشنا نیستند، همچنین تبلیغات و بازاریابی صنایع دستی از دیگر درخواست های هنرمندان است.

خدادادی نماینده هتلداران و مراکز اقامتی استان لرستان نیز گفت: مسائل و موانعی که هتلداران با آن روبه رو هستند در سطح استان و همچنین در سطح ملی قابل آنالیز و پیگیری است.

او ادامه داد: امیدواریم نگاه ویژه ای از سوی مسئولان استان و همچنین ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان لرستان و وضعیت اقامتگاه های استان صورت گیرد.

احسال پارسا نماینده تشکل های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی استان لرستان گفت: در بحث آموزش تشکل های مردم نهاد طی ماه های گذشته اتفاقات خوبی افتاده است، در کل جهان و در کشورهای توسعه یافته بخش اعظمی از فعالیت ها توسط تشکل های مردم نهاد انجام می گردد اما متاسفانه در کشور ما این اتفاق نیفتاده است.

پارسا توضیح داد: ایجاد شورای مشورتی با همکاری دستگاه های مرتبط از جمله محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی برای حفظ و حراست از آثار تاریخص لازم است، همچنین تبیین یک استاندارد ویژه برای مرمت آثار تاریخی، برندسازی و درج یک روز در تقویم هر استان برای ظرفیت های گردشگری، طبیعی و تاریخی استان ها از دیگر مواردی است که می توان مورد توجه قرار گیرد.

او اضافه نمود: تشکل های استان لرستان خواهان ثبت جهانی دریاچه گهر، قلعه فلک الافلاک و آبشار بیشه هستند.

منبع: میراث آریا

به "رشد 30درصدی گردشگری ورودی در بهار 97، احتمال ثبت جهانی فلک الافلاک در سال 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 30درصدی گردشگری ورودی در بهار 97، احتمال ثبت جهانی فلک الافلاک در سال 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید