توقف صادرات بیش از 50 هزار تن روی دپو شده!

به گزارش وبلاگ وردپرس، رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان سرب و روی از توقف صادرات سرب و روی در چهار ماه گذشته اطلاع داد و علت آن را تصمیم دولت مبنی بر تامین بازار داخل بیان کرد؛ در حالی که به گفته وی، مصرف داخل این محصول در حدود 20 درصد از کل فراوری سرب و روی کشور است.

توقف صادرات بیش از 50 هزار تن روی دپو شده!

حسن حسینقلی - رئیس هیات مدیره انجمن صادرنمایندگان سرب و روی - در گفت وگو با وبلاگ وردپرس، با بیان این که بیش از 50 هزار تن روی در کارخانه ها دپو شده است، اظهار کرد: توقف صادرات باعث شده کارخانه ها برای پرداخت حقوق کارگران و تامین مواد اولیه خود دچار مشکل شوند تا جایی که برخی واحدها در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: مرداد ماه امسال دولت تصمیم گرفت سرب و روی نیز در بورس کالا عرضه گردد که این تصمیم مخالفت فراورینمایندگان را در پی داشت چرا که تنها 16 واحد از مجموع 83 فراورینماینده فلز روی در کشور، عضو بورس کالا بودند و فرآیند عضویت در بورس کالا نیز حدود دو ماه طول می کشد.

به گفته حسینقلی، در نهایت واحدهای فراوریی بزرگ محصولات خود را در بورس عرضه کردند اما در پی جلسات متعدد انجمن سرب و روی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، واحدهای عرضه نماینده سرب و روی در بورس کالا مجاز شدند که چهار برابر مقداری که در بورس عرضه دارند، صادر نمایند.

رئیس هیات مدیره انجمن صادرنمایندگان سرب و روی ضمن اظهار بی اطلاعی از صدور یا عدم صدور اجازه صادرات چهار برابر مقدار روی عرضه شده در بورس کالا، توضیح داد: در حال حاضر حدود 2000 تن روی در بورس عرضه شده و چهار برابر آن معادل 8000 تن است، که در مقابل میزان فراوری شده بسیار کم است.

حسینقلی کاهش قیمت جهانی شمش روی را نیز از دیگر مضرات توقف صادرات در ماه های اخیر برشمرد و اظهار کرد: پیش از توقف صادرات سرب و روی، قیمت این محصول در بازار بین المللی 3400 دلار بود، اما در حال حاضر قیمت آن حدود 2600 دلار است که حدود 800 دلار به ضرر درآمد کشور شده است.

وی با بیان این که در 12 سال گذشته واردات روی انجام نشده و هیچ مسئله ای در تامین بازار داخل نیز وجود نداشته، گفت: انجمن طی سال های گذشته قیمت روی را پایین نگه داشته تا واردات آن صرفه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین بازار پیش از تصمیم دولت تنظیم بود و نیازی به توقف صادرات نیست.

حسینقلی در ادامه از احتمال فراوری بیش از 200 هزار تن سرب و روی در امسال اطلاع داد و گفت: فراوری سالانه روی در سال گذشته 180 هزار تن بود که حدود 25 هزار تن از آن در داخل مصرف شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن صادرنمایندگان سرب و روی همچنین پیشنهاد کرد که صادرات این محصول آزاد گردد و هر واحد فراوریی مجاز باشد که حداکثر 80 درصد از مقدار فراوریی که در پروانه بهره برداری آن ذکر شده، صادر کند.

وی گفت که انجمن سرب و روی ایران و اتحادیه صادرنمایندگان سرب و روی متعهد می گردد که همچون سال های گذشته هیچگونه کمبودی در بازار داخل رخ ندهد و قیمت این محصول نیز بیش از قیمت جهانی بالا نرود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "توقف صادرات بیش از 50 هزار تن روی دپو شده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف صادرات بیش از 50 هزار تن روی دپو شده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید