آب انبار یری پایین یکی از جاهای دیدنی استان زنجان است

به گزارش وبلاگ وردپرس، سیری در ایران/ براساس آخرین خبر و گزارش های واصله، آب انبار یری پایین یکی از جاهای دیدنی استان زنجان است.

آب انبار یری پایین یکی از جاهای دیدنی استان زنجان است

آب انبار یری پایین زنجان در فضای مجاور مسجد مزبور و در منتهی الیه سمت جنوب شرقی شهر قدیم (داخل قلعه) قرار گرفته است. این آب انبار به شکل مستطیل و در فضای محدودی به مساحت 24 - 23 متر مربع ساخته شد. تاریخ احداث این آب انبار هویتی مجهول دارد و به همین دلیل، اطلاع دقیقی در دست نیست اما همجواری آن با مسجد و قابل مقایسه بودن سبک و سیاق معماری این دوعنصر، همزمانی آنها را می تواند بازگو نماید.

احداث مسجد یری پایین به استناد کتیبه مزبور در سال 1300 ه . ش رخ داد. بنابر این تاریخ، این آب انبار را میتوان به آن منسوب نمود. آب این عنصر بوسیله جوی های سطح الارضی و با استفاده از آب قنات موسوم به قیز قید تامین میشده است. اکنون بدلیل تخریب دیواره های قبلی و بازسازی نادرست، اتاقکی با دیوارهای آجری ساده و سقف تخت ایجاد شد اما طبق تحقیقی که در سالهای گذشته به وسیله گنجینه آب انجام شده، شرایط معماری این آب انبار بدین توضیح عنوان شد:

محوطه ای به وسعت 24 متر مربع با پلان مستطیل که طول آن 6 متر و عرض آن 4 متر قابل مقدار گیری است و با استفاده از آجر و ملات ماسه آهک ساخته شد. سقف آن با قوس خوزی (رومی) مسقف شده و در سالهای اخیر بعنوان موتورخانه در اختیار مسجد قرار داده شده است.

منبع: همگردی

به "آب انبار یری پایین یکی از جاهای دیدنی استان زنجان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب انبار یری پایین یکی از جاهای دیدنی استان زنجان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید