ابعاد جدید از ماجرای علی فروغی و عادل فردوسی پور

به گزارش وبلاگ وردپرس، علی فروغی، مدیر شبکه 3 بعد از گذشت تقریبا یک سال به تعطیلی برنامه نود واکنش نشان داد. او که در تمام این مدت سوال های مردم درباره چرایی تعطیلی پرمخاطب ترین برنامه تاریخ صداوسیما را نادیده گرفته بود در یک ویدیو که در فضای مجازی دست به دست می شود، دلیل اصلی کنار رفتن فردوسی پور و برنامه نود را خارج شدن از مدار عنوان و تاکید کرد اگر برنامه نود ادامه پیدا می کرد تمام صداوسیما از هم می پاشید. فروغی در این رابطه فردوسی پور را به دروازه بانی تشبیه کرد که در خطوط دیگر بازی می کند و در نتیجه باید یک نفر جایگزین او بشود.

ابعاد جدید از ماجرای علی فروغی و عادل فردوسی پور

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

به گزارش اعتماد، فروغی گفت: من می خواهم بگویم درباره ایشان مهم ترین بحث این بود که کار از مدارش داشت خارج می شد و بقیه هم نگاه می کردند و می گفتند اگر کسی به خاطر محبوبیت می تواند از مدار خارج گردد، ما هم این کار را بکنیم. اصلا صداوسیما از هم می پاشید.

فروغی در بخش دیگری از اظهاراتش به پرداخت شدن مطالبات عادل و درخواست او برای برنامه فوتبال 120 اشاره کرد. فروغی همچنین فردوسی پور را شخصی خواند که مظلوم نمایی می کند و به وسیله رسانه های زنجیره ای و صفحه های مجازی علیه صداوسیما هجمه می سازد. در نهایت فروغی با اشاره به اینکه سرش خیلی شلوغ است و فرصت پرداختن به مسائلی نظیر برنامه نود را ندارد، گفت: ما کار های زیادی داریم و از کار های خود می مانیم، اداره شبکه از هفت صبح تا یک و نیم شب که فوتبال های خارجی تمام می گردد همه اش گرفتاری است.

به جرات می توان گفت تنها بخش کوچکی از صحبت های فروغی مربوط به شخص عادل فردوسی پور می گردد. اظهارات صریح فروغی در وهله اول خطاب به مردم ایران است. فروغی در این ویدیوی کمتر از دو دقیقه ای ذهنیت غالب بر صداوسیمای ایران را نشان می دهد. اینکه چه کسانی و با چه طرز تفکری هر روز برای بیش از 80 میلیون نفر آدم برنامه می سازند. اینکه این افراد از برنامه سازان خود چه انتظاری دارند، برای شان چه چارچوب هایی در نظر می گیرند و در صورت مغایر بودن دیدگاه ها چگونه برخورد می کنند.

اظهارات صریح فروغی همچنین نشان می دهد مردم به عنوان مخاطبین برنامه های صداوسیما چه جایگاهی دارند. تمام این پرسش ها بار ها و بار ها توسط کارشناسان رسانه، تولیدکنندگان و خود مردم در سال ها و ماه های گذشته پرسیده شدند و بر اساس شواهد و قرائن پاسخ های مشخصی هم دریافت کردند. اما این بار اوضاع کمی متفاوت است. دیگر کسی حدس نمی زند یا تحلیل نمی کند. این یک پیام واضح و شفاف از سوی یکی از مدیران رده بالای صداوسیماست که خطاب به مردم ارسال شده.

تمام اظهارات فروغی را باید به عنوان یک فکت در نظر گرفت. عادل فردوسی پور از مدار خارج شده بود. به همین علت چاره ای جز کنار گذاشته شدن او نبود. احتمالا همان طور که خیلی از ممنوع التصویر های ایران از مدار خارج شدند. تفکر جزمی مدیران صداوسیما از همین یک جمله کاملا به چشم می آید. اینکه راه مستقیمی از نظر ایشان وجود دارد و هر کس از این جهت خارج گردد باید کنار برود. آن هم نه خارج شدن به معنایی که عامه در ذهن دارند.

با توجه به آنچه از فردوسی پور در این بیست وچند سال دیدیم، می توان گفت از نظر مدیران صداوسیما نگاه کردن به چپ و راست هم خارج شدن از مدار در نظر گرفته می گردد. بله! فردوسی پور یک بار در برنامه نود اسم اصغر فرهادی را آورد. چند بار هم گفت در این روز های بد تنها فوتبال می تواند به مردم شادی بدهد.

کل اکت اجتماعی عادل در این سال ها به همین موارد و موارد مشابه برمی گردد. هیچ اشکالی ندارد، اما همه می دانند عادل فردوسی پور هر چقدر در حوزه فوتبال صریح بود و مدیران را با قدرت به چالش می کشید در سایر موارد آدمی به شدت محافظه کار بود. او هرگز وارد مسائل سیاسی نشد. در نزاع ها و جناح بندی ها حضور پیدا نکرد و همیشه خودش را به عنوان یک آدم فوتبالی و دانشگاهی نشان داد. با این وجود باورنکردنی است که همین آدم محافظه کار هم می تواند از مدار صداوسیما خارج شده باشد. شاید، چون در مراسم بهترین های صداوسیما گفت: رای مردم برای من از همه چیز مهم تر است. به جرات می توان گفت مدار صداوسیما آن قدر تنگ است که بیم آن می رود هر لحظه خود مدیران ارشد سازمان و بلندپایه ترین مسوولان نظام هم از آن خارج شوند.

به قول بیدل دهلوی مرکز افتاد برون بس که شد این دایره تنگ مداری که هر لحظه تنگ تر می گردد و رویکرد حذفی تنها بخشی از رویه ای است که صداوسیما پیش گرفته. فروغی در اظهاراتش پرداخت شدن مطالبات فردوسی پور و ارتقای شغلی او در موعد مقررش را با لحنی منت گذارانه بیان می کند. اینکه مدیر شبکه 3 پرداخت کردن پولی که حق طرف بوده را جزو لطف های خودش در نظر می گیرد قسمت دیگری از تفکر حاکم بر سازمان را نشان می دهد، تفکری منت گذارانه.

انگار همین که یک نفر کارش را به درستی انجام می دهد برای داشتن استحقاق دریافت دستمزد کافی نیست و باید برای دست بوسی هم اقدام کند. اما از این مهم تر جایی است که فروغی می گوید هجمه ای که علیه صداوسیما راه افتاده حاصل رسانه های زنجیره ای فردوسی پور و صفحات مجازی هماهنگ است.

فروغی به عنوان مدیر پرمخاطب ترین شبکه تلوزیونی ایران به گواه آمار خود صداوسیما به طور مشخص هیچ گونه درکی از سلیقه مردم ندارد. او نمی خواهد بشنود مردم چه می گویند. معلوم نیست مردم باید به چه زبانی حرفشان را بزنند که فروغی و امثالهم بفهمند. از روزی که برنامه نود تعطیل شده به شکل های مختلف مردم و طرفداران این برنامه نشان دادند که از این کار ناراضی اند. توفان توییتری به راه انداختند. برای عادل در خیابان جشن تولد دریافتد. هنوز بعد از یک سال دوشنبه شب ها می نویسند به یاد نود.

هنوز اگر عادل اظهارنظری حتی در مورد مرگ مارادونا بکند به سرعت فضای مجازی و رسانه ای را درمی نوردد. جشن امضای کتابش غلغله می گردد. هزار و یک کنش مشخص در حمایت از عادل فردوسی پور انجام می گیرد، اما همه این ها از نظر صداوسیما هماهنگ شده و غیرواقعی است. کاش صداوسیما حداقل در این زمینه به آمار خودش استناد کند.

ببیند برنامه ای که به جای نود روی آنتن می برد حتی از برنامه کودک شو و طبیب هم کم مخاطب تر است. شاید مردم با اینکه فوتبال برتر را نگاه می کنند عمدا به آن رای نمی دهند، اما همین هم نشان دهنده اعتراض مردم است. آقای فروغی می گوید هجمه ها علیه صداوسیما در حمایت از 90 غیرواقعی است، اما گویا یادش رفته چه تلاش هایی برای راه اندازی کمپین در فضای مجازی برای حمایت از برنامه فوتبال برتر انجام داد که به بن بست رسید.

واقعیت این است که شاید مردم خیلی از پیج ها و صفحات زرد را دنبال کنند. شاید یک نفر بتواند با مسخره بازی فالور جمع کند. درست است که شاخ ها و شارلاتان های مجازی چند میلیون فالور دارند، اما همین مردم وقتی بخواهند نشان بدهند که با چیزی مخالف هستند با صراحت این کار را انجام می دهند. اینکه فروغی و همکارانش نمی خواهند ببینند و متوجه شوند دیگر مشکل مردم نیست.

مردم و صداوسیما این روز ها دو گروه کاملا مجزا از هم هستند. فروغی در اظهاراتش این را ثابت کرده است. مدیران صداوسیما فکر می کنند کار خیلی بزرگی انجام می دهند. فکر می کنند بودجه دریافت و پول دادن به دیگران و برنامه ساختن و تاختن در یک فضای بی رقیب و نظارت قیم مابانه کار خیلی سختی است. البته که کار سختی است اداره نهادی که می تواند پول سازترین نهاد ایران باشد و کسری بودجه آوردن! همین می گردد که فروغی با لحنی که قرار است به ما ثابت کند خیلی زحمت می کشد، می گوید: ما کار های زیادی داریم و از کار های خود می مانیم، اداره شبکه از هفت صبح تا یک و نیم شب که فوتبال های خارجی تمام می گردد همه اش گرفتاری است.

واقعا کاش آقای فروغی و همکارانش اینقدر علاقه نداشتند به مردم خدمت کنند. کاش بروند دنبال همان کار هایی که به خاطر کار های صداوسیما از انجامش باز مانده اند. به خدا مردم هم راضی نیستند فروغی و دوستانش این همه به زحمت بیفتند.

منبع: فرارو

به "ابعاد جدید از ماجرای علی فروغی و عادل فردوسی پور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابعاد جدید از ماجرای علی فروغی و عادل فردوسی پور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید