اگر هنرمندان نباشند عقیم می شویم

به گزارش وبلاگ وردپرس، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در مراسم تجلیل از هنرمندان پیشکسوت گفت: اگر دست را از انسان بگیریم، عقیم می گردد. پیامبر اسلام دست را می بوسید و تجلیل می کرد. بنابراین هنرمندان باید به خاطر دست افتخار نمایند. ما نیز باید از دست تجلیل کنیم، زیرا اگر این هنرمندان نباشند، ما هم عقیم می شویم.

اگر هنرمندان نباشند عقیم می شویم

به گزارش وبلاگ وردپرس، بهمن نامورمطلق - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی - در مراسم تجلیل از هنرمندان پیشکسوت این حوزه با عنوان همای هنر 3 اظهار کرد: کار هنرمند، زایش مجدد انسان است. اگر هنر نبود، انسان در شب تاریک فرو می رفت و چیزی به نام هنر وجود نداشت. تصور کنید چنین صحنه ای چقدر دلگیر می شد و این دلگیری نشانه هایی از مرگ و نیستی جهان بدون هنرمندان است.

او ادامه داد: هنرمند فقط با خلق هنر، یک اثر زیبا خلق نمی نماید، بلکه قبل از آن، خودش را خلق می نماید. یکی از ویژگی های هنرمندان، حضور دست است، زیرا این عضو بدن به خلق اثر می پردازد. ما دست را تحقیر نموده ایم و از آن به عنوان کارِ یدی نام می بریم. غربی ها نیز انسان را با ذهن تعریف نموده اند. آن ها نیز دست را تحقیر نموده اند. به همین دلیل است که انسان غرب افسرده است.

وی با بیان این که دست انسان، گرمی و تقدس می آورد، گفت: امیدواریم روزی همه حرف های ما در این حوزه شنیده گردد، زیرا ما یک میلیون هنرمند به جز فعالان حوزه فرش داریم که نزدیک به 500 هزار نفر آن ها در سامانه ثبت نام نموده اند. این هنرمندان کم ترین درخواست ها را دارند و کم ترین مسائل را برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد نموده اند. آن ها سرمایه فرهنگی این مملکت هستند و می گویند کاری کنید که بچه های ما به ما افتخار نمایند و راه مان را ادامه دهند.

نامورمطلق اضافه نمود: این هنرمندان می گویند اگر ما نبودیم، چه چیزی را در جهان به عنوان هویت ایرانی معرفی می کردید؟! هنرمند بزرگی مثل آقای فرشچیان نزد مدیران جزء رفته و درباره راه اندازی دانشگاه هنرهای سنتی بارها تقاضا نموده است. همچنین هنرمندان توقع دارند مستمری و بیمه شان برقرار باشد و از طرفی، حقوق معنوی آثارشان حفظ گردد. فکر می کنم راه اندازی یک موزه خوب در این حوزه با سابقه هفت هزار ساله ای که صنایع دستی در کشور دارد، توقع زیادی نیست.

او با بیان این که ما کارهایی در این زمینه برای گشایش انجام داده ایم، اضافه نمود: ما تمام مسائل هنرمندان در این حوزه را تکرار می کنیم؛ اما متأسفانه به دلیل قفل هایی که وجود دارد، کاری انجام نمی گردد.

هفته ای نیست که فرشچیان این موضوع را از من پیگیری نکند

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ سخنران بعدی سومین همایش تجلیل از هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی و هنرهای سنتی بود که صبح امروز (هفتم دی ماه) در سالن همایش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار گردید.

محمدحسین ایمانی خوشخو گفت: بیش از 30 سال است که توفیق خدمت در عرصه فرهنگ و هنر را دارم و همواره یکی از دغدغه هایم، فعالیت در حوزه صنایع دستی بوده، اما متأسفانه به دلیل مشغله کاری، توفیق همکاری کم تری در حوزه هنرهای سنتی داشته ام.

او ادامه داد: در مدت 30 سال، توجه لازم به این بخش مهم فرهنگی کشور نشده است. در بعضی موارد، نگاه مالی و تجاری به صادرات و فراوری بوده و در بعضی موارد نیز نگاه های عمیق، کم تر دیده شده است. زمانی که در وزارت ارشاد فعالیت می کردم، متوجه شدم متاسفانه گستردگی هنرها اجازه نمی داد صنایع دستی در آنجا عرض اندام کند.

او در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: شناسنامه فرهنگ ما، هنرهای سنتی است؛ اما چرا در کشور، توجه لازم را به این حوزه نمی کنیم. در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی که وظیفه آن رسیدگی به هنر است، حدود سه سال است که طرحی را به تصویب رسانده ایم. این طرح به درخواست استاد فرشچیان، در قالب دانشگاه هنرهای سنتی با ضابطه استاد و شاگردی تدوین و تصویب شد که در دوره ریاست آقای سلطانی فر در سازمان میراث فرهنگی قرار شد، این دانشگاه تا دهه فجر افتتاح گردد، اما حالا نمی دانیم این امر با تغییر مدیریت در سازمان، شدنی است یا خیر.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ اضافه نمود: این دانشگاه در مرحله ابلاغ رئیس جمهور است و به پیگیری داخلی دولت احتیاج دارد. هفته ای نیست که استاد فرشچیان این موضوع را از من پیگیری نکند و می گوید آیا این دانشگاه به عمر ما قد می دهد؟ من به عنوان عضوی کوچک می خواهم که این قضیه پیگیری گردد، زیرا یکی از راه هایی که نسل جوان می تواند در کنار اساتید هنر راه برود، افتتاح چنین دانشگاهی است. در غیر این صورت دیری نخواهد گذشت که باید سراغ هنرهای سنتی را در کتابخانه ها بگیریم.

ایمانی خوشخو اضافه نمود: جشنواره های فجر نقطه عطفی برای هنرهای کشور ما هستند که جای این جشنواره در صنایع دستی خالی است. مصوبه این جشنواره را نیز ابلاغ نموده ایم. امیدوارم در سند معماری سنتی، پراکندگی بعضی حوزه ها مثل فرش و صنایع دستی اصلاح گردد.

سازمان قدر هنرمندان و کارشناسان را نمی داند

مدیر موزه فرش نیز یکی از سخنرانان این همایش بود که گفت: متأسفانه در سال های اخیر، بسیاری از هنرمندان پیشکسوت را که چراغ راه جوانان ما بودند، از دست داده ایم؛ بدون آن که فضایی برای انتقال تجربه آن ها به نسل جوان داشته باشیم. مشکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این است که قدر هنرمندان و کارشناسان را نمی داند. امیدوارم شرایطی فراهم گردد تا مسائل هنرمندان به مسئولان انتقال پیدا کند.

عبدالمجید شریف زاده با بیان این که در گذشته، شورای هنرهای سنتی وجود داشت که پیشکسوتان درخواست های شان را در این شورا مطرح می کردند، گفت: در اولین شورای همای هنر درخواست هایی مطرح شد که وقتی امروز آن ها را آنالیز می کردم، متأسفانه متوجه شدم هیچ کدام از آن ها تحقق پیدا ننموده است.

نمی توان مادر را از فرزندانش جدا کرد

حسین یاوری - پیشکسوت هنرهای سنتی - نیز در این همایش اعلام کرد: در تمام سال هایی که من در این حوزه فعالیت می کردم، هیچ وقت هنرهای سنتی در صندلی خودش قرار نگرفته است. جابه جایی های سازمانی و تغییرات مدیریتی بسیاری در این حوزه اجرا شده است. ما در این حوزه به برنامه ریزی احتیاج داریم تا هنرهای سنتی در برنامه کلان توسعه مالی، اجتماعی و فرهنگی کشور دیده گردد. گرچه در برنامه ششم توسعه نیز نشانه هایی از صنایع دستی را می بینیم.

او با یادآوری این که حوزه فرش از صنایع دستی جداست، اظهار کرد: فرش مادر صنایع دستی ایران است، نمی توان مادر را از فرزندانش جدا دید. هنرهای سنتی نیز فقط صنایع دستی نیست، بلکه ما باید به موسیقی، ادبیات، پوشاک سنتی، خوشنویسی که سازنده هنرهای سنتی هستند، نیز بپردازیم. تصور می کنم فقط دولت نمی تواند همه این کارها را در حوزه هنرهای سنتی سامان دهد. موضوع دیگری که باید به آن توجه کنیم، تقویت تشکل ها در حوزه صنایع دستی است. تشکل ها باید در این زمینه طرح های خود را ارائه دهند تا بتوان آن ها را به قانون تبدیل کرد. هنرهای سنتی بیش از هر چیزی به حمایت قانونی احتیاج دارد.

در این برنامه از فیلم مستند برادر سیم، خواهر زر ساخته علی مقامی که درباره نساجی سنتی و زری بافی است، رونمایی شد.

در سومین برنامه همای هنر از مهری ملک ایرندگانی هنرمند فعال در حوزه سوزن دوزی و حصیربافی سیستان با 55 سال سابقه، فائقه عسگری هنرمند رودوزی های سنتی هرمزگان با 20 سال سابقه، روح الله صفدری هنرمند چاقوساز زنجان با 83 سال سابقه، اصغر کاشی تراش اصفهانی در رشته معرق کاشی از استان البرز با 79 سال سابقه، عبدالمجید نعمتی در رشته نازک کاری چوب از استان کردستان با 79 سال فعالیت، عبدالعظیم قاسم پور در رشته ماشته بافی از استان لرستان با 70 سال فعالیت، محمدباقر ضرابیان در رشته حلبی سازی از همدان با 75 سال سابقه، غلام آق هنرمند رشته زیورآلات سنتی از استان گلستان با 65 سال فعالیت، محسن دلجو هنرمند آیینه کار استان تهران با 40 سال فعالیت، علی مراد فضل اللهی در رشته رنگرزی سنتی از چهارمحال بختیاری با 68 سال سابقه فعالیت، رجبعلی سرشار در رشته سنگ تراشی از استان خراسان رضوی با 61 سال سابقه فعالیت و جواد سقایی در رشته شعربافی استان اصفهان با 20 سال سابقه فعالیت تجلیل شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اگر هنرمندان نباشند عقیم می شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر هنرمندان نباشند عقیم می شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید