تشویق زنان روسی به فرزندآوری

به گزارش وبلاگ وردپرس، دولت روسیه سالانه بیش از 30 درصد از بودجه سالانه خود را در بخش سیاست های اجتماعی هزینه می نماید که اعطای یاری هزینه های متعدد به فرزندآوری و حمایت از خانواده از جمله آن است.

تشویق زنان روسی به فرزندآوری

به گزارش، روسیه با جمعیتی بالغ بر 143 میلیون نفر، نهمین کشور پرجمعیت جهان است. جمعیت این کشور از سال 1955 تا 2019، با نرخ کمی در حال افزایش بوده و از 111 میلیون نفر به مقدار کنونی رسیده است. نرخ باروری این کشور در سال 1955، 2.85 بوده که با کمی کاهش، هم اکنون به 1.71 رسیده و حدود 5 سال است که در همین مقدار ثابت بوده است.

در سال های اخیر در کنار مشکل کمبود جمعیت و کاهش نرخ باروری، پیری جمعیت نیز به تدریج گریبان گیر این کشور شده تا آن جا که میانگین سنی جمعیت این کشور که در 1955، 26 سال بوده، هم اکنون به حدود 39 سال رسیده است و براساس پیش بینی ها، همچنان سیر صعودی خواهد داشت.

دولت روسیه در راستای افزایش جمعیت سیاست های گوناگونی را وضع و اجرا می کند. حدود یک سوم بودجه روسیه به اجرای سیاست های اجتماعی اختصاص یافته است، این برنامه ها شامل یاری هزینه ها و مشوق های متنوعی می شود که برای حمایت از خانواده ها در نظر گرفته شده است.

سیاست های اجتماعی (شامل حمایت از خانواده ها و تامین اجتماعی) بخش عمده ای از هزینه های روسیه را به خود اختصاص می دهند. به عنوان مثال در سال 2014، حدود 31 درصد از بودجه فدرال و محلی که معادل 11.9 درصد از فراوری ناخالص داخلی (GDP) این کشور است، صرف سیاست های اجتماعی شده است. این مقدار بدون در نظر دریافت هزینه های سلامت، آموزش و پرورش، ورزش و فرهنگ محاسبه شده است.

بخش عمده هزینه های سیاست های اجتماعی روسیه مربوط به تامین اجتماعی است. در سال 2014، این بخش، حدود 73 درصد از این هزینه ها را تشکیل می داد. همچنین، از سال 2010، هزینه های مربوط به حمایت از خانواده ها و فرزندآوری همیشه افزایش یافته است. اگرچه این بخش از هزینه ها تنها کمتر از 5 درصد از هزینه های سیاست های اجتماعی را تشکیل می دهد.

در کنار یاری های فدرال، بعضی فرمانداری های محلی نیز مشوق های خاصی را در نظر گرفته اند. برای مثال در مسکو مادرانی که سه قلو به جهان بیاورند، یاری هزینه ای به ارزش 150 هزار روبل، معادل حدود 2400 دلار، دریافت می کنند.

بیشترین یاری هزینه هایی که به خانواده های دارای فرزندخوانده اعطا می شود، در شهر ساخالین است. از سال 2014، آن ها به ازای هر فرزندی که سرپرستی او را بر عهده بگیرند، 617 هزار روبل، معادل حدود 10 هزار دلار می پردازند و اگر فرزندخوانده دارای معلولیت باشد، این مبلغ تا یک میلیون روبل، معادل 16 هزار دلار افزایش می یابد.

همچنین در منطقه ایرکوتسک خانواده هایی که یک یا چند کودک را به فرزندخواندگی بپذیرند، 100 هزار رابل، معادل 1600 دلار دریافت می کنند. در بیشتر مناطق دیگر، مسئولین قوانین ملی را اجرا می کنند که شامل یاریی به ارزش 13741 روبل، معادل 219 دلار، برای هر فرزندخوانده و 105 هزار روبل معادل 1680 دلار، برای فرزند معلول می شود.

قابل توجه ترین یاری اقتصادی، یاریی است که برای تولد فرزند دوم به بعد به مادران اهدا می شود و از سال 2007 تا کنون اجرا شده است. این یاری هزینه که سرمایه مادری نامیده می شود، به طور سالانه و با توجه به تورم مشخص می شود.

همچنین برای جلوگیری از سوء استفاده از این یاری هزینه، چندین محدودیت برای آن در نظر گرفته شده است. معمولا یاری ها به صورت پول نقد به خانواده ها اهدا نمی شود، بلکه به شکل اوراقی است که می توان برای اهداف خاصی مانند بهبود شرایط زندگی، از جمله یاری هزینه های رهن و اجاره یا تعمیرات یا بهبود منازل، یا تحصیل فرزندان یا تامین اجتماعی از آن ها استفاده نمود.

مسئولین و کارشناسان روسی معتقدند سیاست های حمایت از خانواده ها که در جهت بهبود شرایط جمعیتی کشور بکار گرفته شدند، موثر واقع شده اند. چراکه بر اساس آمار در سال 2014، نرخ تولد در 66 منطقه از روسیه که شامل حمایت از خانواده های دارای 3 یا 4 فرزند شده بودند، حدود 2.4 درصد افزایش یافته است.

منبع: مقاومتی نیوز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تشویق زنان روسی به فرزندآوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشویق زنان روسی به فرزندآوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید