جاهای دیدنی ماسال و جاذبه های گردشگری این منطقه را بشناسید

به گزارش وبلاگ وردپرس، اگر لیستی تهیه کنید از 10 نقطه ایران که پیش از مرگ حتما باید آن را ببینید، بی شک ماسال هم در آن جای خواهد داشت. یکی از نقاط تماشای ایران که آرزوی هر ماجراجو و گردشگری است که بتواند آن را در برترین کیفیتش ببیند. جایی در ارتفاعات گیلان که به مراتع زیبایش، اقیانوس ابر و هوای همواره مه گرفته و منظره ها بدیع طبیعی اش معروف است. سفر به ماسال سفری آمیخته به ماجراجویی است. چرا که ییلاقات و جاهای تماشای ماسال بی شک شما را شگفت زده می نمایند. طلوع خورشید در ماسال بسیار زیباست و بعضی سختی خوابیدن در یک مکان نامناسب را به بهانه تماشا برآمدن خورشید از پس اقیانوسی از ابر، بر خود هموار می نمایند. سفر به شهرهای شمالی ایران اغلب از یک الگوی ثابت پیروی می نماید. اجاره ویلا، تفریحات ساحلی، غذاهای محلی و لذت های شهری؛ اما مسافران ماسال می دانند که در اینجا از چنین تفریحات کلاسیکی خبری نیست. این یک سفر ماجراجویانه است که باید برای آن بیش از پیش آماده بود.

جاهای دیدنی ماسال و جاذبه های گردشگری این منطقه را بشناسید

برای اجاره ویلا در ماسال کلیک کنید

ماسال کجاست و چگونه باید به آن سفر کرد؟

ماسال از شهرهای غربی گیلان است. شهری که زمانی بخشی از تالش بوده و اگرچه در دهه هفتاد شمسی به شهرستان تبدیل و از تالش جدا شده است؛ اما همچنان بخشی از تالش فرهنگی به شمار می آید. چه اینکه هنوز اهالی این سرزمین به زبان تالشی حرف می زنند. ماسال از شهرهای کوهستانی استان گیلان بوده که بیشتر از هر چیز به منظره ها طبیعی اش معروف است و مسافرانی که به آن وارد می شوند بیشتر برای تماشا این طبیعت زیبا، ییلاقات مجذوب نماینده و آبشارهای تماشای به این شهر سفر می نمایند.

این شهر با ارتفاع 84 متر از سطح دریا دومین شهر مرتفع گیلان پس از رودبار است. ماسال در فاصله 363 کیلومتری از تهران قرار گرفته است و همین فاصله کم موجب شده تا سالانه میزبان بخش زیادی از مسافران باشد. به ویژه اینکه این شهر در پاییز هواداران پر و پا قرصی دارد و بسیاری برای تماشا جاهای تماشای ماسال در پاییز به این منطقه سفر می نمایند. اگرچه این ییلاقات زیبا در تابستان هم بسیار پر هوادار هستند و مسافران زیادی برای تماشا طبیعت ماسال در تابستان به آن سفر می نمایند. به نظر می رسد به جز زمستان که زندگی در ماسال به شدت سخت می گردد، این نقطه از گیلان در سه فصل دیگر سال هواداران پروپاقرص دارد.

جاهای تماشای ماسال

برخلاف شهرهای دیگر شمالی که نقاط تماشای در آن به چند دسته ساحلی، جنگلی، شهری و تاریخی قابل دسته بندی بود، وقتی قرار است به سراغ تماشای های ماسال برویم باید بدانیم که جاذبه های طبیعی بخش بزرگی از زیبایی های این شهرستان را به خود اختصاص داده است. اگرچه ماسال پیش زمینه تاریخی مهمی هم دارد و به واسطه همین پیش زمینه است که بعضی منطقه ها تاریخی هم در آن دیده می گردد. به هر حال می توان جاهای تماشای ماسال را به موارد زیر خلاصه کرد.

  • اولسبلنگاه
  • ییلاق سوئه چاله
  • منطقه ییلاقی دشت آلنزه
  • ییلاق شالما
  • ییلاق خشکه دریا
  • غار آویشو ماسال
  • قلعه کول
  • منطقه باستانی اسبه ریسه
  • وبلاگ وردپرسه سنگی اسبه ریسه
  • محوطه شهرگاه ماسوله خونی
  • آبشار رامینه
  • آبشار تولی نسا
  • آبشار ویوز
  • پارک جنگلی ریزه مندان
  • مشهد میرزا کوچک خان
  • بام سبز ماسال
  • باغ پرندگان تمجیدی

ییلاقات ماسال، بهشتی میان کوه و دریای ابر

طبیعت ماسال گیلان بسیار شگفت انگیز است. کافی است هشتگ ماسال یا ییلاقات ماسال را در اینستاگرام دنبال کنید تا با بی نهایت قاب های بی نظیر از این منطقه روبرو شوید. آنقدر زیبا که احتمالا همین الان تصمیم بگیرید بار سفر ببندید و به آن سری بزنید. البته برای رفتن به ماسال بهتر است کمی مطالعه کنید. چرا که ییلاقات پراکنده این شهرستان در پیچ و خم کوه های البرز نیاز به اطلاع و آگاهی مناسبی برای سفر دارد.

نخست باید لوکیشن ییلاق ماسال را بدانید و دیگر اینکه حتما گزارش های آب وهوایی را چک کنید و ببینید که شرایط هوا در آنجا چگونه است. اقلیم کوهستانی این منطقه ممکن است در هر فصلی شما را غافلگیر کند و برای همین غافلگیری ها باید امکانات لازم را پیش بینی نموده باشید. دیگر اینکه برای رفتن به ییلاقات ماسال باید فکر اقامت در هتل های لوکس را هم فراموش کنید. همین که در آن ارتفاع بالا و در بالای کوهستان سرپناهی برای تان پیدا گردد باید خدا را شکر کنید. پس توقع تان را از محل اقامت پایین بیاورید. در فصل های مناسبی چون تابستان می توانید در ییلاقات ماسال چادر هم بزنید که تجربه منحصر به فردی است. با این توضیحات اولیه کمی بیشتر درباره چند ییلاق معروف ماسال بدانیم.

خیلی ها برای رفتن به ماسال در پی پاسخ به این پرسش هستند که برترین روستاهای ماسال کدام است. کدام ییلاق مجذوب نماینده تر و کدام مکان بهتری برای اقامت است. به گواه تصاویر ثبت شده، سفرنامه های نوشته شده و اقبال مسافران احتمالا اولسبلنگاه را باید در صدر این فهرست بدانیم. روستایی ییلاقی در جنوب ماسال و در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا. به تازگی و با توجه به اقبال عمومی در آن هتلی هم ساخته شده؛ اما بسیاری به عشق کلبه های چوبی روستایی که در جای جای این منطقه پراکنده شده به آن سفر می نمایند.

اولسبلنگاه برق ندارد و آنتن دهی موبایل و اینترنت هم در آن چندان مطلوب نیست و همین مسائل آن را برای تبدیل شدن به یک لوکیشن مناسب برای استراحت و فرار از شلوغی ها تبدیل می نماید. پیاده روی صبحگاهی و عصرگاهی در آن و تماشا طلوع و غروب از آن منظره زیبا به شدت توصیه می گردد. اگر گزارش های هواشناسی را هم به درستی چک کنید، حتما می توانید سفرتان را با تشکل اقیانوس ابر زیر پای تان هماهنگ کنید که مهم ترین تجربه ای است که از این سفر می توانید با خودتان داشته باشید. به جز اولسبلنگاه می توان ییلاقات زیر را جزو جاهای تماشای ماسال برای اقامت در نظر گرفت:

  • ییلاق سوئه چاله
  • منطقه ییلاقی دشت آلنزه
  • ییلاق شالما
  • ییلاق خشکه دریا

غار آویشو ماسال، زیبای مرموز

البته که همه ماسال را به ییلاقات مجذوب نمایندهش می شناسند؛ اما این منطقه برای طبیعت دوستان و ماجراجوها هم اهداف هیجان انگیزی دارد. یکی از آنها غار آویشو ماسال است. غاری که بلندترین غار آبی استان گیلان به شمار می رود.

آویشو در کوه های شاندرمن قرار گرفته است. غاری که چند سالی است مورد توجه گردشگران قرار گرفته و سفرهای زیادی به آن انجام می گردد. تا به امروز تنها 2000 متر از غار آویشو ماسال به وسیله غارنوردان کشف شده است. غاری بزرگ با دهانه ای به طول 19 و عرض 14 متر که دنیایی زیبا و مرموز را در دل خود جای داده است.

در سرتاسر ماسال 17 غار وجود دارد؛ اما هیچ کدام نه از نظر ابعاد و نه از نظر زیبایی به غار آویشو نمی رسند. محققان اگرچه هنوز به انتهای این غار نرسیده اند، اما عمر آن را چیزی حدود 75 میلیون سال تخمین می زنند. برای اینکه بدانید چرا این غار آهکی را مدام با صفت های هیجان انگیز، مرموز و یا مسحور نماینده معرفی می کنیم، باید بدانید که در این غار به جز وبلاگ وردپرسه های آهکی زیبا، قندیل های عجیب و غریب هفت آبشار هم وجود دارد که به شدت زیبا و منحصر به فرد است.

نزدیکترین روستا به این غار روستای ملل در شاندرمن بوده که در آنجا امکانات اقامتی مناسبی برای مسافران تدارک دیده شده است.

آگهی های اجاره ویلا ماسال را اینجا ببینید

قلعه کول؛ به جا مانده از قرن دوم هجری

همان طور که گفتیم ماسال به جز زیبایی های طبیعی و ییلاقات زیبا، بعضی مجذوب نمایندهیت های تاریخی را هم در دل خود جای داده است. از جمله بقایای قلعه ای که به قلعه کول معروف است. این قلعه در روستایی به همین نام در دهستان وشمه سرا واقع شده است. قلعه بر فراز تپه ای قرار گرفته است که 30 متر از سطح زمین فاصله دارد.

این قلعه خشتی در دوران خلافت عباسی و چیزی حدود قرن دوم یا سوم هجری در این روستا ساخته شده است. اگرچه این قلعه به ثبت رسیده، اما شرایط نگهداری از آن چندان مناسب نیست.

آبشارهای ماسال

یکی از صفات ماسال شهر آبشارها است. در این طبیعت زیبا و جادویی چندین و چند آبشار زیبا قرار گرفته است که برای رقم زدن سفری کامل به این منطقه باید حداقل چند تایی از آنها را در فهرست تان قرار دهید. یکی از آن آبشارهای این فهرست رامینه است. آبشاری که در منطقه سخت و کم بیش صب العبور قرار گرفته است و همین دسترسی سخت به آن موجب شده تا بکر و دست نخورده باقی بماند.

بعد از طی کردن یک سربالایی خسته نماینده در جنگل های ماسال می توانید به این آبشار 10 متری زیبا برسید و مسحور شگفتی هایش شوید. یکی دیگر از آبشارهای تماشای این منطقه ویوز است. آبشاری که با سفر به ییلاق اولسبلنگاه می توانید به آن هم سفری داشته باشید و زیبایی هایش را ببینید. از دیگر جاهای تماشای ماسال در بین آبشارها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آبشار خون
  • آبشار تولی نساء
  • آبشارهای رودخانه چسلی

باغ پرندگان ماسال

در منطقه فوق العاده تماشای اسب ریسه در ماسال یک باغ پرندگان زیبا قرار گرفته است. باغ پرندگان تمجیدی که محل زندگی گونه های مختلفی از پرندگان محسوب می گردد. در این منطقه اماکن اقامتی فراوانی هم تدارک دیده شده که می تواند مسافران زیادی را به سوی خود بخواند.

منبع: بلاگ دیوار

به "جاهای دیدنی ماسال و جاذبه های گردشگری این منطقه را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی ماسال و جاذبه های گردشگری این منطقه را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید