حفاری خط سه قطار شهری مشهد از اردیبهشت سال آینده آغاز می شود

به گزارش وبلاگ وردپرس، کیانوش کیامرز ظهر دوشنبه در نشست خبری که در تالار جلسات اداره کل قطار شهری مشهد برگزار گشت، از آغاز عملیات اجرایی خط 3 قطار شهری مشهد پیش از اردیبهشت سال آینده خبر داد و اظهار کرد: امروز جلسه ای در دفتر وزیر اقتصاد با حضور شهردار مشهد برگزار گشته و طی آن طرح ترک تشریفات و صدور مجوز آغاز عملیات اجرایی خط 3 قطار شهری مشهد امضا خواهد شد.

حفاری خط سه قطار شهری مشهد از اردیبهشت سال آینده آغاز می شود

وی با بیان اینکه طبق قانون شهرستان های مجاز به آغاز طرح عمرانی پیش از اتمام طرح های قبلی نیستند، ادامه داد: با پیگیری های شهردار تبصره ای در این قانون درنظر گرفته شد که طی آن آغاز طرح جدید پس از اتمام 70درصد طرح های پیشین امکان پذیر می شود.

مدیر عامل قطار شهری مشهد ادامه داد: به همین دلیل با اتمام بیش از 70درصد از پروژه خط 2 قطار شهری مشهد، امکان آغاز عملیات اجرایی خط 3 ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه سیستم برق مورد نیاز دستگاه حفاری تی. بی. ام خط سه قطار شهری تأمین شده است، افزود: برق هشت مگاواتی برای این دستگاه مورد نیاز بوده که با همکاری شرکت برق تأمین شده و از 27 اسفند جهت آزمون دستگاه به آن منتقل خواهد شد.

کیامرز به تکمیل ساخت ایستگاه بوستان ریحانه اشاره کرد و گفت: این ایستگاه که برای دسترسی راحت بانوان مشهدی به بوستان ریحانه ساخته شده، اوایل سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

بهره برداری از فاز یک خط دو قطار شهری در سال 95

وی با اشاره به اینکه 14.5 کیلومتر حفاری خط 2 قطار شهری مشهد به اتمام رسیده است، ادامه داد: عملیات ساخت ناوگان خط 2 آغاز شده و مذاکرات با طرف چینی در مهر سال 94 در این راستا اجرا شده است.

وی ابراز امیدواری کرد در سال آینده فاز یک خط دو قطار شهری مشهد راه اندازی شود.

کیامرز با بیان اینکه حفاری 37 کیلومتر از خط دو قطارشهری مشهد در سال 95صورت می پذیرد، گفت: تجهیز فاز یک این خط در سال آینده انجام خواهد شد و تلاش می کنیم این فاز از خط 2 قطار شهری مشهد در سال آینده به بهره برداری برسد.

نقش پررنگ اوراق مشارکت در تکمیل پروژه های قطار شهری

وی به اختصاص بودجه 120 میلیارد تومانی دولت به پروژه قطار شهری مشهد اشاره کرد و افزود: با وجود وعده دولت مبنی بر تحقق این بودجه تا 27 اسفند، تا کنون تنها 50 درصد آن، یعنی حدود 60 میلیارد تومان محقق شده است.

کیامرز ادامه داد: شهرداری هم موظف است به میزان دولت در تکمیل خطوط قطار شهری مشهد هزینه کند و امسال از سوی شهرداری 100 میلیارد تومان از این بودجه به قطار شهری اختصاص یافته است.

وی به فروش دو مرحله ای اوراق مشارکت با 500 میلیارد تومان اعتبار اشاره کرد و گفت: فروش این اوراق در تکمیل پروژه های قطار شهری بسیار تأثیرگذار بود.

کیامرز با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه این شرکت را ملزم به اتمام 4.5 کیلومتر از خط 2 قطار شهری در سال آینده کرده است، گفت: با این حال شهردار از این شرکت خواسته تلاش خود را برای اتمام پروژه تا ایستگاه میدان راه آهن ادامه دهد که این مقدار به معنی تکمیل 6.5 کیلومتر خواهد بود.

وی از قول مساعد شهردار در تأمین هزینه های خط 2 خبر داد و افزود: طبق آنچه سازمان برنامه و بودجه از ما خواسته باید سال آینده چهار ایستگاه کشف رود، طبرسی، میدان فجر و چهارراه گاز را به اتمام برسانیم که در صورت اتمام آن، سه ایستگاه دیگر تا میدان شهدا را تکمیل خواهیم کرد.

تفاوت 100درصدی خط یک و دو

کیامرز با بیان اینکه خط یک و دو قطار شهری تفاوت 100درصدی خواهند داشت، گفت: خط یک قطار شهری مشهد از نوع ال. آر. تی بوده و بقیه خطوط قطار شهری مشهد به صورت تونل عمیق برنامه ریزی شده اند.

وی ادامه داد: قطارهای خط یک امکان ورود به خطوط 2، 3 و 4 را ندارند در حالیکه امکان عبور قطارهای خطوط دیگر از راستا یکدیگر فراهم خواهد شد.

کیامرز با اشاره به اینکه ظرفیت مسافربری خط 2 نسبت به خط یک افزایش چشمگیر خواهد داشت، گفت: پیش بینی کرده ایم خط 2 بتواند تا 22هزار مسافر را جابه جا کند.

چینی ها و بازار فروش قطار به ایران

وی در خصوص تأثیر پساتحریم بر قطار شهری مشهد گفت: هیئت های تجاری اروپایی و امریکایی تنها برای انجام مذاکرات به ایران آمده اند و شرکت قطار شهری مشهد با هیچ یک از این شرکت ها تاکنون وارد معامله نشده است.

کیامرز با حمایت شرکت های چینی در دوره تحریم از ایران اشاره کرد و گفت: شرکت های چینی بسیار پیشرفت کرده اند. با این حال اگر شرکت های کانادایی و ایتالیایی امکان رقابت قیمتی با شرکت های چینی داشته باشند، از آن ها قطار می خریم.

وی ادامه داد: قطارهای خط 2 خریده شده اند اما برای دیگر خطوط هنوز با چینی ها وارد مذاکره نشده ایم و منتظر واکنش شرکت های اروپایی و امریکایی هستیم.

کیامرز از اتمام مطالعات فاز یک خط چهار قطار شهری مشهد خبر داد و گفت: اگر دستگاه های حفاری تی. بی. ام بتواند حفاری خط سه را به موقع انجام دهد بلافاصله آن را وارد خط چهار کرده و این پروژه را آغاز خواهیم کرد.

وی به لزوم افزایش تعداد ناوگان های خط یک اشاره کرد و گفت: قطار شهری مشهد برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان به 120 واگن دیگر نیاز دارد که اعتبار آن حدود 400 میلیارد تومان خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "حفاری خط سه قطار شهری مشهد از اردیبهشت سال آینده آغاز می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاری خط سه قطار شهری مشهد از اردیبهشت سال آینده آغاز می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید