خبرنگاران نگهداری از آثار تاریخی مراغه نیازمند مشارکت فعال نهادهای شهری است

به گزارش وبلاگ وردپرس، مراغه - خبرنگاران - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت: نگهداری از آثار تاریخی شهرستان نیازمند مشارکت فعال نهادهای شهری و همکاری با میراث فرهنگی است.

خبرنگاران نگهداری از آثار تاریخی مراغه نیازمند مشارکت فعال نهادهای شهری است

یعقوب طالبی روز سه شنبه در گفت و گو با وبلاگ وردپرس با بیان اینکه صیانت از آثار فاخر و ماندگار تاریخی احتیاجمند همراهی دستگاه های خدمات رسان به ویژه شهرداری است اضافه نمود: اثر تاریخی گنبد سرخ (قیرمیزی گونبز) به عنوان اثری ارزشمند از دوره سلجوقی در این شهرستان، هم اکنون از نظر بنای موجود در شرایط مناسبی واقع شده است و اقدامات آسیب زا و بازسازیی در این بنا در حال اجرا است.

وی با اشاره به مطاللب درج شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر اینکه این اثرتاریخی محلی برای تجمع معتادان شده است اضافه نمود: محوطه گنبد سرخ به هیچ عنوان پاتوقی برای معتادان نبوده لیکن نمی توان به دلیل عدم وجود نگهبانی دائمی از تردد این افراد جلوگیری کرد.

طالبی گفت: محوطه گنبود سرخ در منطقه آسیب پذیر شهری واقع شده از این رو مکاتبات متعددی با نیروی انتظامی برای سرکشی مستمر شده که منجر به جمع آوری معتادان متجاهر در این منطقه شده است.

وی اضافه نمود: همچنین براساس تفاهم نامه مشترک، شهرداری مراغه متعهد به نگهداری از محوطه گنبود سرخ است اما با وجود اهتمام فعال در فضای سبز این اثر تا به امروز اقدامی در جهت نگهداری از آن نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت های بودجه ای و نیروی انسانی، امکانی برای استقرار نگهبانی دائمی در این اثر وجود نداشته و برای برطرف این مشکل احتیاج به مشارکت شهرداری یا بخش خصوصی است.

مالک حمام خواجه نصیر موظف به نگهداری از این اثر تاریخی است

رییس اداره میراث فرهنگی مراغه گفت: براساس قوانین میراث فرهنگی، شهرداری مراغه به عنوان مالک حمام تاریخی خواجه نصیر این شهرستان موظف به نگهداری از این اثر است.

طالبی اضافه نمود: براین اساس هم اکنون شهرداری مراغه مالیکت این اثر و محوطه آن را داشته و مکلف به اجرای بازسازی و نگهداری از آن بوده است.

وی ادامه داد: تا به امروز نیز اصلاحیه طرح بازسازی شهرداری مراغه در مورد این اثر تاریخی به شورای فنی میراث فرهنگی ارائه نشده است.

طالبی اضافه نمود: در راستای نگهداری از این اثر تاریخی، شهرداری به عنوان نهادی فرهنگی و مالک این اثر باید اهتمام بیشتری در زمینه نگهداری از آن انجام دهد.

وی اضافه نمود: صیانت از آثار تاریخی مراغه احتیاجمند مشارکت فرهنگی و اجتماعی شهروندان در حفاظت از بناهای تاریخی به عنوان هویت فرهنگی منطقه و کشور است.

اثر تاریخی گنبد سرخ از آثار تاریخی دوره سلجوقیان و حمام تاریخی خواجه نصیر این شهرستان نیز متعلق به دوران های صفوی و قاجاریه بوده است.

شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می گردد که حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این شهرستان با حدود 268 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران نگهداری از آثار تاریخی مراغه نیازمند مشارکت فعال نهادهای شهری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نگهداری از آثار تاریخی مراغه نیازمند مشارکت فعال نهادهای شهری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید