دیپلمات اروپایی: آمریکا به دنبال تهدید نشان دادن ایران است

به گزارش وبلاگ وردپرس، دیپلمات اروپایی درباره آخرین تحولات پیرامون برجام گفت، آمریکا کوشش دارد ایران را تهدید امنیتی اعلام کند.

دیپلمات اروپایی: آمریکا به دنبال تهدید نشان دادن ایران است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ وردپرس، یک دیپلمات اروپایی چهارشنبه بعد از ظهر به وقت تهران از کوشش های واشنگتن در مقصر جلوه دادن ایران در زمینه نقض توافق هسته ای سال 2015 اطلاع داد.

این دیپلمات اروپایی مستقر در بروکسل در گفت وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت، آمریکا با تحت فشار گذاشتن ایران، در پی به اشتباه انداختن این کشور و نقض تعهد های خود در برجام است.

این مقام دیپلماتیک که به نام وی اشاره ای نشده، در ادامه گفت: آنگاه ایالات متحده دلیلی دارد تا به دنیا اعلام کند که ایران تهدیدی علیه امنیت بین المللی است.

بر اساس این گزارش، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه ای گفت ، جمهوری اسلامی از امروز 18 اردیبهشت 98 بعضی اقدامات خود در برجام را متوقف می نماید و به کشورهای باقیمانده در توافق 60 روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و اقتصادی فرصت داد.

براساس این تصمیم، جمهوری اسلامی ایران گفت که در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی داند.

همچنین به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی نمایند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین نمایند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد نمود

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور انجام رایزنی های مستمر سیاسی با روسیه در مسکو به سر می برد، بعدازظهر چهارشنبه پس از دیدار با همتای روس در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، ایران و روسیه را دو شریک در این منطقه و دنیا و همسایه خواند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: اعضای اروپایی برجام تاکنون نتوانستند به تعهد های خود در برجام عمل نمایند و الان فرصت کوتاهی برای آن هاست که تعهداتشان را اجرا نمایند.(جزئیات بیشتر)

ساعتی بعد از این تحولات در ایران، مقام های دیگر کشورهای عضو برجام به توقف بخشی از تعهدات برجامی توسط تهران واکنش نشان دادند.

یک سخنگوی دولت آلمان چهارشنبه ضمن ابراز تاسف از بیانیه امروز دولت ایران در زمینه سرانجام دو تعهد برجامی این کشور و دادن مهلت 60 روزه به طرف های باقیمانده در این توافق برای عمل به تعهداتشان از تهران خواست تا هیچ اقدام تهاجمی صورت ندهد.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آلمان اضافه کرد، برلین می خواهد که توافق هسته ای ایران حفظ گردد و تا زمانی که ایران به تعهدات خود متعهد باشد، آلمان هم به طور کامل به تعهد های خود پایبند خواهد بود.

مارک فیلد معاون وزیر خارجه انگلیس نیز چهارشنبه گفت که بیانیه امروز ایران در مورد عقب نشینی از بعضی تعهدات خود ذیل توافق هسته ای (برجام) یک گام ناخوشایند است.

بنا بر گزارش منابع خبری، معاون وزیر خارجه انگلیس در امور آسیا و اقیانوسیه علاوه بر این از ایران خواست هیچ اقدام بیشتری که منجر به تشدید تنش ها گردد، صورت ندهد و به تعهدات خود پایبند بماند.

این مقام انگلیسی ادامه داد، بریتانیا تحریم های جدیدی علیه ایران وضع نخواهد نمود اما هشدار می دهد در صورتی که ایران به تعهدات خود ذیل برجام پایبند نباشد، این مسئله را (تحریم ها را) نیز در نظر بگیرد.

وزارت خارجه چین در بیانیه ای در واکنش به تصمیم ایران برای توقف بعضی تعهدات ذیل برجام، خواهان اجرای کامل برجام شد. (جزئیات بیشتر)

م

منبع: خبرگزاری فارس

به "دیپلمات اروپایی: آمریکا به دنبال تهدید نشان دادن ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلمات اروپایی: آمریکا به دنبال تهدید نشان دادن ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید