همه آنچه که باید در خصوص گیم فای (GameFi) بدانید

به گزارش وبلاگ وردپرس، بدون شک بازی های بلاکچینی در سال 2022 به یکی از مجذوب کننده ترین بخش های بازار رمزارز تبدیل شده اند. توکن های مربوط به این بازی ها رشد بسیار خوبی داشته اند که این مسئله گواه بر استقبال کاربران از این بازی ها دارد و صندوق های ریسک پذیر حجم بسیار زیادی از سرمایه خود را صرف توسعه بازی های بلاکچینی نموده اند. فرصت های فوق العاده کسب عایدی در آن ها نیز باعث شده تا افراد زیادی وارد این حوزه شوند. از آنجا که این حوزه ترکیبی از بازی ها و امور اقتصادی است، به آن گیم فای (GameFi) می گویند. برای آنالیز کامل این زیست بوم مجذوب کننده با خبرنگاران مگ همراه باشید.

همه آنچه که باید در خصوص گیم فای (GameFi) بدانید

معرفی

واژه گیم فای به بازی های بلاک چینی به همراه کسب عایدی اشاره دارد. در این پلتفرم بازیکنان می توانند با انجام وظایف، مبارزه با سایر بازیکنان و پیشرفت در سطوح مختلف بازی، پاداش هایی از نوع ارز دیجیتال و NFT کسب نمایند. برخلاف بازی های ویدیویی سنتی، بیشتر بازی های بلاک چینی به بازیکنان اجازه می دهند آیتم های بازی را به خارج از دنیای مجازی بازی منتقل نمایند. با این روش بازیکنان می توانند پاداش هایی را که از این طریق کسب کرده اند در بازارهای مختلف با سایر کاربران معامله نمایند.

از زمان ظهور بازی مطرح Axie Infinity گیم فای به سرعت صنعت بازی های سنتی را در دست گرفته است. این پلتفرم به وسیله ارائه فرصت کسب عایدی در حین بازی کردن کاربران زیادی را به خود جذب کرده است.

گیم فای چیست؟

همانطور که در مقدمه مقاله بیان کردیم واژه گیم فای تلفیقی از دو کلمه بازی و اموراقتصادی است. این واژه به بازی های بلاک چینی به همراه کسب عایدی برای کاربران اشاره دارد. زیست بوم گیم فای از ارزهای دیجیتال، توکن های غیرقابل تعویض (NFT) و فناوری بلاک چین برای ایجاد یک محیط بازی مجازی استفاده می نماید.

گیم فای مفهوم بسیار گسترده ای است و می تواند بخش هایی با عناصر اقتصادی مختلف را شامل گردد. برای مثال، در بعضی بازی های بلاک چینی با تکمیل کردن وظایف داخل بازی می توان به عایدی رسید. یا در بعضی دیگر، با هولد کردن (نگهداری) دارایی های پایه می توان عایدی ایجاد کرد. البته توجه داشته باشید که کسب عایدی در هر کدام از بازی ها تضمین شده نیست، بلکه برای آن باید کوشش کرد.

در بازی هایی که در گذشته کاربران بازی می کردند هم قابلیت دریافت دارایی دیجیتالی وجود داشت ولی با ورشکست شدن و یا توقف پشتیبانی آن کمپانی از بازی، تمامی این جوایز و کالاها از دست می رفتند. ولی در بازی های گیم فای تمامی جایزه ها و دارایی دیجیتالی شما در یک شبکه غیرمتمرکز ذخیره شده و به وسیله هیچ نهاد یا سازمان خاصی مدیریت نمی گردد. این قابلیت باعث می گردد امکان از دست رفتن دارایی های شما در بازی بسیار کم گردد.

گیم فای چگونه عمل می نماید؟

در گیم فای، پاداش می تواند به اشکال مختلف مانند ارزهای دیجیتال یا دارایی های درون بازی مانند سرزمین مجازی، آواتارها، سلاح ها و لباس ها باشد. هر پروژه گیم فای مدل و اقتصاد بازی متفاوتی را اتخاذ می نماید. در بیشتر موارد، دارایی های درون بازی NFTهایی هستند که روی بلاک چین اجرا می شوند، به این معنی که می توان آن ها را در بازارهای NFT معامله کرد. با این حال، در موارد دیگر، دارایی های درون بازی باید به NFT تبدیل شوند تا بازیکنان بتوانند آن ها را مبادله یا بفروشند.

به طور معمول، دارایی های درون بازی مزایای خاصی را برای بازیکنان فراهم می نماید و به آن ها اجازه می دهد تا پاداش های بیشتری دریافت نمایند. اما، بعضی از بازی ها بعلاوه دارای آواتارهایی هستند که صرفاً بصری هستند و تأثیری بر فرایند بازی و عایدی ندارند.

بسته به بازی، بازیکنان می توانند با انجام وظایف، نبرد با بازیکنان دیگر، یا ساختن سازه هایی برای فروش در قطعه زمین خود عایدی کسب نمایند. یکی دیگر از روش هایی که کاربران به وسیله آن می توانند کسب عایدی داشته باشند، استیک کردن توکن های NFT است. بعضی پلتفرم ها به کاربران اجازه می دهند تا با قفل کردن دارایی های غیر قابل تعویض خود در قراردادهای هوشمند، سود استیکینگ دریافت نمایند.

بازی برای کسب عایدی (Play to Earn) چیست؟

در هسته پروژه های گیم فای، استفاده از مدل بازی برای کسب عایدی (P2E) بسیار مرسوم است. این روش کاملاً با سیاست پرداخت برای بازی (Pay-to-play) که به وسیله بازی های ویدیویی سنتی اتخاذ شده فرق دارد. مدل پرداخت برای بازی بدین صورت است که بازیکن باید قبل از آغاز به بازی مبلغی را برای خرید لایسنس و دیگر موارد پرداخت نماید. برای مثال، بازی های ویدیویی مانند Call of Duty بازیکنان را مجاب می نمایند که برای آغاز بازی لایسنس تهیه نمایند.

در بیشتر موارد، بازی های ویدیویی سنتی هیچ بازدهی اقتصادی برای بازیکنان ندارند و دارایی های درون بازی آن ها به وسیله شرکت بازی کنترل و نگهداری می گردد. در مقابل، بازی های (P2E) می توانند به بازیکنان کنترل کامل بر دارایی های درون بازی خود را بدهند و در عین حال فرصت هایی را برای کسب عایدی برای آن ها فراهم نمایند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که همه چیز به مدل و طراحی بازی بستگی دارد که به وسیله پروژه های گیم فای اتخاذ شده است. فناوری بلاک چین می تواند (و باید) به بازیکنان کنترل کامل بر دارایی های درون بازی خود را بدهد، اما مثل همواره توصیه ما به شما این است که قبل از ورود به بازی در خصوص آن تحقیق کنید و آنالیز کنید که چه کسانی در پشت پرده پروژه انتخابی فعالیت دارند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که بازی های (P2E) می توانند رایگان باشند و همچنان برای بازیکنان پاداش های اقتصادی ایجاد نمایند، اما بعضی از پروژه های گیم فای از شما می خواهند قبل از بازی NFT یا دارایی های رمزنگاری شده بخرید. به این ترتیب، آگاهی از آنچه که قرار است انجام دهید و ارزیابی خطرات همواره مهم است. اگر یک بازی (P2E) برای آغاز احتیاج به سرمایه گذاری بزرگ داشته باشد و پاداش آن کم باشد، به احتمال زیاد سرمایه اولیه خود را از دست خواهید داد.

یکی از محبوب ترین بازی های پولی Axie Infinity است. بازی اکسی اینفینیتی دارای شخصیت های مجازی به نام اکسی (Axie) است. هر کدام از این شخصیت ها در واقع یک توکن NFT هستند. کاربران می توانند این شخصیت ها را بسازند، ارتقا دهند و در صورت احتیاج آن ها را خرید و فروش نمایند. علاوه بر این، قابلیت هایی همانند استیکینگ، فارمینگ و ترید آربیتراژ در این بازی ایجاد شده تا گزینه های کسب عایدی بیشتری برای کاربر وجود داشته باشد. به طور کلی 3 راه برای کسب عایدی در بازی هایی مثل اکسی اینفینیتی وجود دارد:

  1. دریافت توکن های بومی بازی (مثل SLP در اکسی اینفینیتی) در ازای تکمیل کردن وظایف و چالش های درون بازی و مبارزه با دیگر کاربران.
  2. دریافت یا ترید توکن های NFT بازی. (این NFT ها می توانند معادل شخصیت ها یا آیتم ها باشند. بعلاوه ممکن است با استفاده از آن ها بتوان از بعضی قابلیت های پریمیوم بازی استفاده کرد).
  3. استیک کردن توکن های NFT.

مالکیت دارایی دیجیتال

همانطور که گفته شد، فناوری بلاک چین امکان مالکیت دارایی دیجیتال را فراهم می نماید، به این معنی که بازیکنان می توانند از دارایی های درون بازی خود به روش های مختلف عایدیزایی نمایند.کاربران بازی های بلاکچینی با تبدیل کردن آیتم های درون بازی به توکن های NFT می توانند مالکیت و کنترل دارایی های ارزشمند خود را حفظ و اثبات نمایند. بعلاوه می توان آن ها را در بازارهای مخصوص فروخت و حتی آن ها را بین بازی های مختلف جابجا کرد.

علاوه بر بازی هایی همانند کریپتوکیتیز و اکسی اینفینیتی، دارایی های NFT در متاورس ها یا دنیا های مجازی نیز پیدا می شوند. برای مثال دارایی های موجود در متاورس هایی مانند سندباکس (The Sandbox) و دسنترالند (Decentraland) معمولا به شکل زمین های مجازی هستند.

زمین های متاورس شباهت زیادی به زمین های واقعی دارند. می توان آن ها را خرید و فروش کرد و حتی اجاره داد. افراد و شرکت ها با اجاره کردن زمین در متاورس می توانند رویدادهای مختلف (مثل کنسرت، نمایشگاه، گالری هنری و…) را در آن ها برگزار نمایند.

برنامه های DeFi

بعضی از پروژه های گیم فای نیز محصولات و ویژگی های (امور اقتصادی غیرمتمرکز) یا همان DeFi را ارائه می نمایند، مانند سهامداری، استخراج نقدینگی و ییلد فارمینگ. به طور معمول، بازیکنان می توانند توکن های درون بازی خود را برای کسب جوایز، باز کردن آیتم های پریمیوم یا دسترسی به سطوح تازه بازی به اشتراک بگذارند.

معرفی عناصر DeFi بعلاوه می تواند بازی های کریپتو را غیرمتمرکزتر کند. برخلاف استودیوهای بازی سازی سنتی که کنترل متمرکز بر به روز رسانی های بازی خود را دارند، بعضی از پروژه های گیم فای به جامعه این پلتفرم اجازه می دهد تا در فرآیند تصمیم گیری شرکت کند. آن ها می توانند به وسیله سازمان های مستقل غیرمتمرکز (DAO) در خصوص به روزرسانی های آینده رأی دهند.

برای مثال، بازیکنان Decentraland می توانند با قفل کردن توکن های حاکمیتی خود (MANA) در DAO، به سیاست های درون بازی رأی دهند. هر چه توکن های بیشتری قفل نمایند، قدرت رای آن ها بیشتر خواهد بود. این روش به پلیرها اجازه می دهد تا مستقیماً با توسعه دهندگان بازی ارتباط برقرار نمایند و بر فرایند توسعه بازی تأثیر بگذارند.

آیا بازی های ویدیویی نیز گیم فای محسوب می شوند؟

همانطور که می دانیم بازیکنان بازی های ویدئویی سنتی نیز می توانند در حین بازی پول رایج درون بازی و دارایی های دیجیتالی را برای ارتقای شخصیت های خود در بازی جمع آوری نمایند. با این حال، این توکن ها و آیتم ها را نمی توان (یا قرار نیست) خارج از بازی معامله کرد. در بیشتر موارد، آن ها حتی ارزشی فراتر از محدوده بازی ندارند و حتی اگر داشته باشند نیز پلیرها نمی توانند آن ها را در محیطی بیرون از بازی معامله نمایند.

در بازی های بلاک چینی، توکن ها و دارایی های درون بازی معمولاً ارزهای دیجیتال و NFT هستند. در بعضی از بازی های بلاک چینی به جای ارزهای رمزنگاری شده یا NFTها از توکن های مجازی استفاده می گردد، اما بازیکنان همچنان باید بتوانند در صورت تمایل، دارایی های درون بازی خود را به NFT تبدیل نمایند. این بدان معناست که بازیکنان می توانند عایدی خود را به کیف پول های رمزنگاری منتقل نمایند و دارایی های خود را در صرافی های کریپتو یا بازارهای NFT معامله نمایند. سپس آن ها می توانند سودی که به دست آورده اند را به پول فیات (پول های رایج کاغذی مانند دلار) نیز تبدیل نمایند.

از کجا آغاز کنیم؟

هزاران بازی بلاک چینی در بازار وجود دارد و هر کدام از دیگری متفاوت عمل می نماید. اما باید مراقب پروژه های کلاهبرداری و وب سایت های جعلی باشید. اتصال کیف پول یا دانلود بازی ها از وب سایت های غیرمعتبر می تواند خطرناک باشد. در برترین حالت، باید یک کیف پول رمزنگاری تازه به طور خاص برای این منظور ایجاد کنید در ادامه اگر مطمئن هستید بازی ای را که پیدا کرده اید معتبر است، مراحل زیر را برای آغاز دنبال کنید.

1. یک کیف پول رمزنگاری بسازید

برای دسترسی به دنیای گیم فای، به یک کیف پول ارز دیجیتال مانند Trust Wallet یا MetaMask احتیاج دارید. انتخاب نوع کیف پول با بازی که انتخاب کرده اید ارتباط مستقیم دارد. شما برای اتصال به بلاک چین های مختلف احتیاج دارید که از کیف پول سازگار با همان بلاک چین بهره ببرید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید بازی های بلاک چین را در زنجیره هوشمند بایننس انجام دهید، ابتدا باید MetaMask خود را به شبکه BSC متصل کنید. بعلاوه می توانید از Trust Wallet یا هر کیف پول رمزنگاری پشتیبانی شده دیگری بهره ببرید. برای اینکه دچار اشتباه نشوید بهتر است که وب سایت رسمی سایت بازی را آنالیز کنید تا ببینید از کدام کیف پول پشتیبانی می نماید.

بعلاوه می توانید کیف پول رمزنگاری خود را به بلاک چین اتریوم متصل کنید و به بیشتر بازی های در حال انجام در شبکه اتریوم دسترسی داشته باشید. با این حال، بعضی از بازی ها مانند Axie Infinity و Gods Unchained کیف پول رسمی خود را برای کاهش هزینه ها و بهبود عملکرد در شبکه ایجاد نموده اند.

بازی Axie Infinity بر روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده است ولی تیم ساخت بازی برای اینکه هزینه های بازی را تا حد زیادی کاهش دهند یک زنجیره جانبی به نام Ronin ایجاد نمودند. به این ترتیب، باید از کیف پول رسمی Ronin برای تعامل با زیست بوم Axie Infinity بهره ببرید.

2. کیف پول خود را به بازی متصل کنید

برای انجام یک بازی بلاک چینی، باید کیف پول خود را متصل کنید. مطمئن شوید که به وب سایت رسمی آن ها متصل هستید و یک کپی جعلی از سایت اصلی نیست. به وب سایت بازی بروید و در پی گزینه ای برای اتصال کیف پول رمزنگاری خود بگردید.

برخلاف بازی های آنلاین سنتی که احتیاج به ایجاد نام کاربری و رمز عبور دارند، بیشتر بازی های بلاک چینی از کیف پول رمزنگاری شما به عنوان حساب بازی استفاده می نمایند، بنابراین احتمالاً از شما خواسته می گردد تا قبل از اتصال به بازی، پیامی را که در کیف پول خود مشاهده می کنید تایید (امضا) کنید.

3. الزامات بازی را آنالیز کنید

برای آغاز بازی در بیشتر پروژه های گیم فای شما احتیاج دارید رمزارزهای دیجیتال یا NFTهای درون بازی بازی را بخرید و سپس آغاز به بازی کنید. اگر می خواهید Axie Infinity بازی کنید، به 3 Axie در کیف پول بازی خود احتیاج دارید. می توانید آن ها را از Axie Marketplace بخرید. برای خرید Axies، به ETH (WETH) در کیف پول Ronin خود احتیاج دارید. می توانید ETH را از صرافی های معتبر رمزنگاری بخرید و از پل رونین برای انتقال آن ها به کیف پول رونین خود بهره ببرید.

اگر برای آغاز بازی تمایل به پرداخت هزینه اولیه ندارید می توانید برای آغاز بازی NFT قرض کنید (برای این منظور نیز در بیشتر بازی ها قسمتی مخصوص تعریف شده است)، اما باید عایدی خود را با صاحبان NFT به اشتراک بگذارید.

آینده گیم فای

تعداد پروژه های گیم فای در سال 2021 رشد خوبی ار پشت سر گذاشت و احتمالاً در سال های آینده نیز به رشد خود ادامه خواهد داد. از مارس 2022، بیش از 1400 بازی بلاک چینی در DappRadar لیست شده است. بلاک چین های مطرح و معروفی مانند اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، پالیگان، هارمونی، سولانا و بسیاری دیگر بستر مناسبی را برای توسعه این بازی ها فراهم کرده اند.

همانطور که فناوری بلاک چین به توسعه خود ادامه می دهد، انتظار می رود فرایند رو به رشد گیم فای با سرعتی سریع ادامه یابد. توانایی داشتن دارایی های درون بازی و کسب عایدی از بازی ها، گیم فای را به خصوص در کشورهای در حال توسعه بسیار مجذوب کننده می نماید.

جمع بندی

شاید خیلی ها به یاد داشته باشند در روزهای اولیه پیدایش بیت کوین افرادی بودند که شانس خود را برای بدست آوردن بیت کوین در بازی های ساده ای که در مرورگر ها قابل اجرا بودند امتحان می کردند. در حالی که بازی های بیت کوین هنوز وجود دارند، ظهور اتریوم و قراردادهای هوشمند مطمئناً دنیای بازی های بلاک چینی را تغییر داده است و این پلتفرم ها اکنون می تواند تجربیات بسیار پیچیده تر و جالب تری را ارائه دهند.

به راحتی می توان دید که گیم فای چگونه گیمرها را با ترکیب کردن تفریح و مشوق های اقتصادی جذب می نماید. با افزایش محبوبیت بازی های بلاک چینی، به احتمال زیاد شاهد افزایش تعداد شرکت های بزرگی خواهیم بود که متاورس مخصوص به خود را ایجاد می نمایند.

منبع: Binance Academy

منبع: دیجیکالا مگ

به "همه آنچه که باید در خصوص گیم فای (GameFi) بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه که باید در خصوص گیم فای (GameFi) بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید