افزایش تعداد دانشجویان بدون توجه به فضای مناسب دانشگاه ها

به گزارش وبلاگ وردپرس، معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: در حال حاضر دانشگاه ها از کوچک ترین فضا برای افزایش تعداد دانشجویان بهره می گیرند.

افزایش تعداد دانشجویان بدون توجه به فضای مناسب دانشگاه ها

رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در گفت وگو با خبرنگار ، درباره انتظارات دانشگاهیان از دولت آینده به منظور بهبود سیاست ها و اقدامات در آموزش عالی اظهار کرد: آموزش عالی ایران موضوعات متنوعی دارد.

او اضافه نمود: پدیده مدرک گرایی یکی از مهم ترین معضلات فعلی آموزش عالی کشور است که دولت فعلی یا دولت آینده باید به برطرف این معضل توجه داشته باشد.

مهدی توضیح داد: از آن جایی که دانشگاه فنی و حرفه ای به اسم یک مرکز کارآموزی برای دانشجویان در نظر گرفته می گردد؛ بنابراین دروس عملی و کارگاهی و آزمایشگاهی باعث می گردد تا محصلان به سمت و سوی معضل مدرک گرایی نفرایند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: دانشگاه های ایران در بحث ارتباط با جامعه به خصوص در شهر های کوچک بسیار ضعیف عمل می نمایند و این معضل بسیار وحشتناک تر از پدیده مدرک گرایی است، ارتباط با صنعت و جامعه و خدمت و محیط پیرامون باعث می گردد تا دانشجویان سواد لازم را به دست آورند و بتوانند توانایی ها و مهارت های شان را بیش از پیش افزایش دهند.

او افزود: یکی دیگر از معضلات آموزش عالی محدود بودن منابع اقتصادی و بودجه است، یعتی تمام اعتبارات وزارت علوم که در دانشگاه های ایرانی توزیع می گردد به مقدار اعتبار یک دانشگاه در خارج از کشور است و با وجود بیش از 3 میلیون جمعیت ایرانی نباید این اعتبار کم باشد، چرا که کمبود بودجه باعث می گردد تا پژوهش، کیفیت و رفاه زندگی دانشجویی و فعالیت های فرهنگی برای تربیت دانشجویان متناسب با آرمان های نظام در حاشیه قرار بگیرد.

مهدی با بیان اینکه کمبود بودجه دانشگاه ها باعث ناامیدی دانشجویان به آینده می گردد، تاکید نمود: کمبود بودجه باعث ضعف کشور می گردد و به اینصورت دانشجویان امید به زندگی را از دست داده و دچار افسردگی می شوند؛ چرا که همین عامل فضای جامعه را برای فعالیت آن ها کوچک نموده و دیگر نمی توانند از استعداد های شان در راستای بهبود جامعه استفاده نمایند.

اواضافه نمود: منابع اقتصادی و اعتباری دانشگاه های ایران اگر 10 برابر هم شوند باز کم خواهند بود و حتی در صورت 100 برابر شدن شاید به حالت نرمال برسند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: از آن جایی که دانشگاه های ایران با محیط و جامعه ارتباط ندارند؛ بنابراین بیشتر پژوهش های ما حالت انتزاعی پیدا نموده اند و دیگر نمی توانند مسائل جامعه را برطرف نمایند.

مهدی افزود: خیلی از تحقیقات، مقالات و نوشته های ایرانی که در مجلات خارجی به چاپ می رسند کیفیت لازم را ندارند، یعنی متناسب با احتیاج های جامعه نیستند.

او اعلام کرد: در حال حاضر فضای دانشگاهی از نظر استاد، رئیس، دانشجو و ... به سمت کمیت گرایی است و این فرایند روز به روز در حال افزایش است، برای مثال دانشگاه ها از هر زمین خالی برای افزایش تعداد دانشجو استفاده می نمایند که این معضل اساسی آموزش عالی کشور است؛ بنابراین رویکرد کمیت گرایی در بعضی زمینه ها متضاد کیفیت گرایی است و همین عامل باعث افزایش تقلب های علمی خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "افزایش تعداد دانشجویان بدون توجه به فضای مناسب دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تعداد دانشجویان بدون توجه به فضای مناسب دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید