بشر برای نخستین نگاه رنگی جیمز وب به اعماق کیهان آماده می گردد

به گزارش وبلاگ وردپرس، به زودی، بشریت با تلسکوپ جیمز وب ژرف ترین تصاویری را که تا به حال از کیهان گرفته شده است، مشاهده خواهد نمود و این ابتدای راهی تازه برای درک نادیدنی های دنیا است.

بشر برای نخستین نگاه رنگی جیمز وب به اعماق کیهان آماده می گردد

دو هفته دیگر، تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope) که رصدخانه 10 میلیارد دلاری اعماق فضای ناسا است، اولین تصاویر تمام رنگی خود را منتشر خواهد نمود و به گفته مقامات ناسا، این نگاه ژرف، می تواند شروع کار باشد.

بیل نلسون (Bill Nelson) مدیر ناسا، در این باره گفت: این دورتر از هر چیزی است که بشریت تا کنون به آن نگاه نموده است و ما تازه در شروع درک چیزی هستیم که وب می تواند و می خواهد انجام دهد.

دسامبر (دی) گذشته بود که ناسا جیمز وب را به فضا پرتاب کرد. از آن موقع، این مجموعه در حال اجرا یک فرآیند پیچیده راه اندازی تخصصی است که شامل تنظیم دقیق تمام 18 بخش آینه ای بزرگ آن می گردد. چند ماه پیش، ناسا یک سلفی از این رصدخانه به اشتراک گذاشت که عملکرد موفقیت آمیز دوربین فروسرخ و آینه های اصلی را نشان می داد.

انتها در هفته های آژانس اظهار داشت که نخستین تصویر تمام رنگی این تلسکوپ در ساعت 10:30 صبح منطقه زمانی شرقی 12 جولای (19:00 روز 21 تیر به وقت تهران) ارائه خواهد شد.

یکی از جنبه های کیهانی که جیمز وب به طور ویژه به آنالیز آن می پردازد، سیارات فراخورشیدی یا سیارات خارج از منظومه شمسی و به طور تعیین جو آن هاست. این مطالعات برای درک اینکه آیا سیارات دیگری مشابه سیاره ما در کیهان وجود دارد یا خیر، یا اینکه آیا اصولا در شرایط جوی متفاوت با زمین می توان حیات یافت، کلیدی است.

و بر همین اساس هم به گفته توماس زوربوچن (Thomas Zurbuchen) معاون اداره مأموریت علمی ناسا، تصاویر طیف جوی یک سیاره فراخورشیدی هم در 21 تیر منتشر خواهد شد.

اساسا، ظرفیت فوق العاده جیمز وب برای گرفتن تصاویر در طیف فروسرخ به این معنی است که می تواند مولکول های کوچکی مانند کربن دی اکسید را تشخیص دهد. این بینش عمیق دانشمندان را قادر می سازد تا آنالیز نمایند که ترکیبات جوی سیارات فراخورشیدی، چگونه می توانند به پیدایش و تکامل حیات در یک سیاره یاری می نمایند.

خبر خوب دیگری که مقامات ناسا اظهار داشتند، این است که برآوردهای ناسا درباره توانایی سوخت اضافی تلسکوپ به درستی صورت گرفته است و نشان می دهد که جیمز وب قادر است تا حدود 20 سال به فعالیت در فضا بپردازد و تصاویری را از اعماق کیهان ثبت کند.

پام ملروی (Pam Melroy) معاون ناسا گفت: این 20 سال نه تنها به ما امکان می دهد که به تاریخ و زمانی دورتر برویم، بلکه باعث پیشروی عمیق تر در علم هم خواهد شد، زیرا در این مدت فرصت یادگیری، رشد و انجام مشاهدات تازه را خواهیم داشت.

وب سفر آسانی به فضای دوردست نداشته است. به گفته نلسون پس از خاتمه بودجه و احتمال لغو مأموریت وب به وسیله کنگره، امکان داشت کل پروژه به انتها نرسد. این مأموریت ارزشمند بعلاوه به علت مسائل فنی با تأخیرهای متعددی روبرو شد. پس از آن هم هنگامی که به فضا رسید، به وسیله یک ریزشهاب واره مورد اصابت نهاده شد، رویدادی که هرچند باعث احتیاج به اصلاحاتی شد اما در مجموع تأثیر منفی در فرایند کار تلسکوپ ایجاد نکرد و به همین علت هم بیل اوکس (Bill Ochs) مدیر پروژه وب، تأیید کرد که از زمان پرتاب وب شش ماه شگفت انگیز سپری شده است.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از تلسکوپ فضایی جیمز وب

Credit: NASA/Northrop Grumman/Getty Images

منبع: Tech Crunch

منبع: دیجیکالا مگ

به "بشر برای نخستین نگاه رنگی جیمز وب به اعماق کیهان آماده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بشر برای نخستین نگاه رنگی جیمز وب به اعماق کیهان آماده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید