مجازات افشای چت و اسکرین شات خصوصی چیست؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، بر اساس قانون انتشار تصاویر و اسکرین شات از چت شخصی افراد جرم به حساب می آید.

مجازات افشای چت و اسکرین شات خصوصی چیست؟

به گزارش خبرنگار ،گاهی اوقات پیش می آید که بسیاری از افراد فکر می نمایند که می توانند اسکرین شات و چت های خصوصی خود با دیگران را در فضای مجازی منتشر نمایند، اما قانون مجازات اسلامی در ماده 745 و در ماده 16 قانون جرایم رایانه ای افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته است.

البته مطابق قانون مجازات افشای چت و اسکرین شات جزای نقدی و تا دو سال حبس مجازات دارد.

باید به این نکته توجه داشت که اسرار خصوصی در قانون ایران به صورت معین تعریف نشده و صرفا در بند 8 قانون واحده احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی نامه ها، عکس ها، نوشته ها و فیلم های خصوصی را از مصادیق شاخص آن دانسته است.

همچنین بر اساس ماده 669 قانون مجازات اسلامی تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی گردد تا 74 ضربه شلاق یا تا دوسال حبس دارد. بنابراین به شهروندان توصیه می گردد در صورت هر تهدیدی شکایت نمایند.

قانون به صراحت بیان نموده که تمامی متن ها در فضای مجازی اعم از ایمیل، صدای ضبط شده، تلگرام و وایبر و فیس بوک و ... بعنوان دلیل از فرد شاکی پذیرفته می گردد و دادگاه، با مکانیسم معینی که توسط کارشناسان فناوری اجرا خواهد شد، صحت مدارک را آنالیز نموده و در صورت تائید، مبنای صدور حکم قرار می گیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مجازات افشای چت و اسکرین شات خصوصی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجازات افشای چت و اسکرین شات خصوصی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید