مراقبت های بهداشتی در دوران بارداری

به گزارش وبلاگ وردپرس، هنوز اطلاعات کامل و کافی در دست نیست تا به طور قطع و یقین نشان دهد استفاده از رنگهای شیمیایی مو در خلال دوران بارداری عملی کاملاً ایمن و بی خطر است. بنابراین بسیاری از خانم ها باردار دست کم طی سه ماه اول بارداری شان از مصرف این رنگها خودداری می نمایند. در عین هیچ گونه اطلاعات تضمین شده ای در دست نیست در جنین می شوند. ظرف سالیان گذشته محققان آنالیز هایی در این زمینه بر روی حیوانات انجام داده اند و تعدادی از این تحقیقات حاکی از آن هستند که بعضی از ترکیبات شیمیایی موجود در رنگهای مو می توانند نقص هایی درجنین به وجود آورند.

مراقبت های بهداشتی در دوران بارداری

مراقبت های بهداشتی در دوران بارداری

نویسنده: پریسا ناصری

تغییر رنگ موها در دوران بارداری

هنوز اطلاعات کامل و کافی در دست نیست تا به طور قطع و یقین نشان دهد استفاده از رنگهای شیمیایی مو در خلال دوران بارداری عملی کاملاً ایمن و بی خطر است. بنابراین بسیاری از خانم ها باردار دست کم طی سه ماه اول بارداری شان از مصرف این رنگها خودداری می کنند. در عین هیچ گونه اطلاعات تضمین شده ای در دست نیست در جنین می شوند. ظرف سالیان گذشته محققان آنالیز هایی در این زمینه بر روی حیوانات انجام داده اند و تعدادی از این تحقیقات حاکی از آن هستند که بعضی از ترکیبات شیمیایی موجود در رنگهای مو می توانند نقص هایی درجنین به وجود آورند. البته در بسیاری از موارد، حیوانات در معرض مقادیر بسیار زیادی این مواد شیمیایی قرار گرفتند که این اندازه اصلاً قابل مقایسه با اندازه مواد شیمیایی نیست که خانمها، هر یک یا دو ماه یک بار از آنها استفاده می کنند. آنچه مسلم است این است که رنگهای دائمی و نیمه دائمی مو حاوی مواد خیلی سمی نیستند. این مواد شیمیایی از دوران گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند و هیچ تحقیقی نشان نمی دهد که آنها در جنین نقص هایی ایجاد می کنند بنابراین می توان گفت که رنگ کردن موها دردوره بارداری تقریباً بی خطر است. به علاوه اگر نکات ایمنی را در حین رنگ کردن موهایتان به کار ببندید(مثل مصرف رنگ در مکانی که هوا در آن به خوبی تهویه می گردد و قرار ندادن رنگ مو به مدت زمان طولانی روی موها) به احتمال زیاد ترکیبات شیمیایی چندانی جذب بدنتان نمی شوند. بعضی از روشهای تغییر رنگ موها مثل های لایت خطر کمتری در بر دارند چون ترکیبات رنگ مو به وسیله پوست کف سر جذب بدن می گردد مواد شیمیایی کمتر با پوست کف سرتان تماس داشته باشد ایمن تر و کم ضررتر است. بعضی از کارشناسان استفاده از رنگهای گیاهی به جای رنگهای شیمیایی را در دوره بارداری توصیه می کنند. اگر چه حنای خالص از این قاعده مستثنی است. حنا یک رنگ گیاهی دائمی است که هیچ خطری در بر ندارد با این حال هر خانمی از این رنگ خوشش نمی آید. در هر حال خانم ها باید درخلال دوران بارداری شان احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند پس اگر رنگ کردن موهایتان به شما این احساس خوب را می دهد آن را انجام دهید و اگر موجبات نگرانی تان را فراهم می آورد به کلی از انجام آن صرف نظر کنید. اگر می خواهید گزینه اول را انتخاب کنید حتماً از دستکش بهره ببرید، در مکانی این کار را انجام دهید که هوا در آن به خوبی تهویه می گردد و مدت زمان رنگ آمیزی را تا جای ممکن به حداقل برسانید.

در واکسینه شدن احتیاط به خرج دهید

تحقیقات نشان می دهند که بهتر است خانم های باردار از واکسینه شدن خودداری کنند چون پادتن های موجود در ویروس می توانند به جنین صدمه بزنند. برترین قانون این است که در خلال دوران بارداری از سفر به کشورهایی خودداری نمایید که واکسن زدن در آن ضروری است. اگر مجبورید به این کشورها سفر کنید با پزشک تان در خصوص نوع واکسنی که برای ورود به هر کشور ضروری است پیشاپیش مشورت کنید. بعضی از واکسن ها مانند واکسن هایی که برای پیشگیری از ابتلا به تب زرد صورت می گیرند خطرات بیشتری برای خانم های باردار به همراه دارند. بنابراین تا جای ممکن نباید تحت این نوع واکسن ها قرار بگیرید مگر آنکه چاره دیگری به غیر از سفر به کشورهای آلوده نداشته باشید. واکسن های دیگر مثل واکسن پیشگیری از هپاتیت B کم خطر تر هستند.

از اشعه ایکس به دور بمانید

عکسبرداری و قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس در طول دوره بارداری، بستگی به نوع اشعه ای دارد که احتیاجمندش هستید و اینکه تا چه حد در معرض آن قرار می گیرید. هر چه طول مدت قرار گرقتن شما در معرض اشعه ایکس بیشتر باشد خطر بیشتری جنین را تهدید می نماید. در بیشتر عکسبرداری ها مثل عکسبرداری از دندان جنین آنقدر در معرض اشعه ایکس قرار نمی گیرد که خطری متوجه آن گردد. با این حال قرار گرفتن جنین در معرض بیشتر از دو واحد اشعه ایکس خطراتی برای سلامتی او مانند نقص چشم ها و معلولیت های ذهنی در بر دارد ولی احتیاج به نگرانی نیست چون معمولاً در هر عکسبرداری بیشتر از پنج واحد اشعه ایکس مورد استفاده قرار نمی گیرد. اندازه پرتویی که جنین از اشعه ایکس عکسبرداری دندان مادر دریافت می نماید، فقط0/01میلی راد است. چون یک راد برابر است با 1000میلی راد، پس100000اشعه ایکس دندانی ضروری است تا جنین فقط یک راد اشعه دریافت کند.

عکسبرداری قفسه سینه 60 میلی راد، عکسبرداری از ناحیه شکم 290میلی راد و سی تی اسکن 800میلی راد، اشعه ایکس در بر دارند. در خلال هر دوره بارداری جنین به طور معمول در معرض حدود 100میلی راد اشعه ناشی از خورشید و زمین قرار می گیرد. با وجود آنکه عکسبرداری با اشعه ایکس در طول بارداری خطر زیادی در بر ندارد با این وجود پزشکان توصیه می کنند که خانمهای باردار این نوع عکسبرداری ها را به بعد از زایمان موکول کنند. با این حال اگر پزشک تان عکسبرداری را ضروری دانست خیالتان راحت باشد که جنین در معرض خطر قرار نمی گیرد.

در روز عکسبرداری مسئول مربوطه را از بارداری خود مطلع کنید تا به طور کامل مورد محافظت قرار بگیرید. اگر در محل کارتان در معرض اشعه و پرتو قرار دارید با کار فرمای خود در خصوص کاهش این اشعه ها صحبت کنید. مثلاً می توانید از نوعی پلاک نواری مخصوص بهره ببرید تا اندازه اشعه دریافتی شما را نشان دهد.

می توانید این پلاک را به طور مرتب کنترل کنید تا از ایمنی خود و جنین تان اطمینان حاصل نمایید. اگر قبل از اطلاع از بارداری تان به منظور درمان سرطان تحت شیمی درمانی بوده اید حتماً با پزشک تان در خصوص اندازه اشعه ای که جنین تان دریافت نموده صحبت کنید و تحت سونوگرافی و معاینات مربوطه قرار بگیرید.

منبع: نشریه راه زندگی-ش288

منبع: راسخون

به "مراقبت های بهداشتی در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقبت های بهداشتی در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید