مزرعه های اینترنتی؛ فئودال های نوین

به گزارش وبلاگ وردپرس، با چرخی در اینترنت با آگهی های مختلفی روبه رو می شوید که شما را به کسب درآمد به وسیله اینترنت ترغیب می نمایند. بیشتر این آگهی ها کارت دعوتی هستند برای کار کردن در مزرعه های اینترنتی.

مزرعه های اینترنتی؛ فئودال های نوین

برای کسانی که با چنین مفهومی آشنا نیستند، مزرعه کلیک یا مزرعه اینترنتی، عملیاتی است که کارگران کم درآمد که معمولا از کشورهای در حال توسعه و بدون مقررات دقیق داده ها هستند، برای کلیک روی لینک ها، تعامل با کاربران آنلاین، لایک، کامنت یا حتی دیدن تبلیغات پول دریافت می نمایند تا برای سفارش دهندگان به این بنگاه های کلیک گیری آنچه را می خواهند فراوری نمایند. اما در جهانی فئودال های نوین چه می گذرد؟ مشتری ها چه کسانی هستند و چه کسانی در این مزرعه ها کار می نمایند؟

سلبریتی ها، مشتری اصلی

همان طور که می دانید، قوانین موجود در شبکه های اجتماعی و حتی فضای کلی اینترنت، شانس بیشتری را برای دیده شدن در اختیار کاربرانی قرار می دهد که دنبال نمایندگان بیشتری داشته باشند.

یعنی یک هم افزایی در شبکه های اجتماعی وجود دارد و هرچه شما بیشتر دیده شوید، بیشتر لایک دریافت کنید و بیشتر دنبال نماینده داشته باشید، به طور تصاعدی، صندلی بهتری برای دیده شدن پیدا می کنید. برای همین اقبال کاربران ارزش بسیار زیادی دارد.

تا همین چند سال پیش، بات ها حکمرانان شبکه های اجتماعی بودند. اکانت های جعلی که با فعالیت های تکراری برای کسانی که می خواستند رشد غیرطبیعی داشته باشند، معروفیت می آوردند. اما با تغییر الگوریتم های شبکه های اجتماعی و شناسایی اکانت های جعلی، این ماجرا تا حدود زیادی ریشه کن شد و اکانت های جعلی که توسط ربات ها کنترل می شدند، کارایی خود را از دست دادند.

این اتفاق باعث شد مزرعه های کلیک رونق بیشتری پیدا نمایند و خریداران رشد های غیرطبیعی حاضر شدند برای دریافت لایک و دنبال نماینده بیشتر به مزرعه دارها پول پرداخت نمایند. مزرعه دارهایی که با پرداخت یا فقط قول پرداخت هزینه ای ناچیز، کارگرهای خود را مجاب می نمایند هر محتوا یا هر کاربری را لایک یا دنبال نمایند.

در حال حاضر، سلبریتی ها و اینفلوئنسرها، عظیم ترین مشتری های مزرعه های کلیک هستند و با پرداخت پول به یک شرکت در پاکستان از طرف یک کاربر در کنیا لایک به ظاهر واقعی دریافت می نمایند.

کسب و کارهای پوشالی

این فقط اهالی اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی نیستند که مشتری های پر و پا قرص محصول مزرعه ها هستند.

این بار نه الگوریتم های شبکه های اجتماعی که انحصارطلبی شرکت گوگل باعث شده که کسب و کارها برای رشد دست به دامن فئودال های آنلاین شوند.

گوگل با انحصار کامل روی جست و جو و همچنین فروشگاه اپلیکیشن های اندروید باعث شده دو مفهوم SEO (Search engine optimization) یا همان بهینه سازی موتور جست وجو و ASO (App store optimization) یا همان بهینه سازی فروشگاه ها، اهمیت بالایی برای کسب و کارها پیدا کند.

بهینه سازی موتور جست وجو به شما یاری می نماید تا در جست وجوی گوگل در صندلی بالاتری قرار بگیرید.

هرچه کلیک بیشتری روی لینک شما در نتیجه جست وجوی گوگل باشد، صندلی شما بالاتر می رود و چه کسی می تواند میزان کلیک شما را ناگهان افزایش دهد؟ یک مزرعه کلیک.

اما ماجرا در گوگل پلی کمی پیچیده تر است. پلی استور گوگل برای این که صندلی بهتری به اپلیکیشن شما در فروشگاهش بدهد، سه عامل امتیاز یا همان ستاره، میزان دانلود و همچنین ورود به صفحه اپلیکیشن را در نظر می گیرد.

اما از آنجا که مزرعه دارها از انسان های واقعی برای فعالیت خود استفاده می نمایند، خیلی راحت می توانند این نیازهای کمی پیچیده را هم برای مشتریان خود تامین نمایند. جالب است بدانید در حال حاضر ثبت هر 5 ستاره در پلی استور به پول ما حدود 2000 تا 3000 هزار تومان برای مشتری ها آب می خورد، اما سهم کارگر مزرعه از این ثبت امتیاز تنها 5 تومان است!

من ربات نیستم

یکی از رایج ترین فعالیت های مزرعه های اینترنتی، تشخیص کپچا یا همان کد امنیتی است. جایی که شما برای این که بتوانید به یک سرویس دهنده ثابت کنید که ربات نیستید، باید یک کد را در داخل تصویری کمی ناخوانا بخوانید و در کادر مورد نظر وارد کنید.

دلیل استفاده از کپچا این است که ربات ها قادر به تشخیص تصاویر کپچا نیستند و همین باعث می گردد سرویس دهنده ها بتوانند از درخواست های غیرمجاز جلوگیری نمایند.

اما در طرف مقابل، سرویس های آنتی کپچا وجود دارد که در ازای تشخیص کپچا به طور اتوماتیک از شما پول می گیرند و کد امنیتی را در اختیارتان قرار می دهند. ولی مگر قرار نبود که این ربات ها نتوانند متن درج شده در این تصاویر را تشخیص دهند؟ پس این سرویس ها چطور کار می نمایند؟ ماجرا از این قرار است که در پشت این سرویس های تشخیص کپچا، صدها هزار انسان وجود دارد که در این مزرعه های تشخیص کپچا در حال کار هستند و در لحظه تصویر ارسالی شما را تشخیص می دهند و برایتان ارسال می نمایند.

مزرعه های ایرانی در راه است

شاید باورش سخت باشد، اما واقعا در جهان چنین مزرعه هایی وجود دارد و مردمانی حاضر هستند در ازای پول بسیار ناچیزی، ساعت ها در شبکه های اجتماعی فعالیت تقلبی انجام دهند، کدها را از دل کپچا بیرون بکشند و روی لینک ها کلیک نمایند. بیشتر این مزرعه ها در کشورهایی است که جمعیت نسبتا بالایی دارند و فرصت شغلی زیادی برایشان وجود ندارد. پاکستان رکورددار کارگران مزرعه های اینترنتی است.

پس از آن نام هایی مانند چین، برزیل، هند و... به چشم می خورد. اما مزرعه های اینترنتی در حال جذب کارگر از بین کاربران ایرانی هم هستند و حتی مزارع کوچکی هم در کشور خودمان راه افتاده که بیشتر به جای پرداخت پول به کارگرانشان، بخشی از محصول را در اختیارشان قرار می دهد.

مثلا اگر شما در این مزارع 50 عکس را در اینستاگرام لایک کنید، می توانید برای عکس های خودتان بین 15 تا 25 لایک بخرید. یعنی بیشتر از نیمی از محصولی که برداشت نموده اید، برای مزرعه دار است تا به دیگر کاربران در ازای پول نقد به فروش برساند.

آرش جهانگیری - روزنامه نگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه وبلاگ وردپرس

منبع: جام جم آنلاین

به "مزرعه های اینترنتی؛ فئودال های نوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزرعه های اینترنتی؛ فئودال های نوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید