کنترل بار مصرفی مشترکان برق با اینترنت اشیاء در تابستان 98

به گزارش وبلاگ وردپرس به نقل از وزارت نیرو، هادی مدقق، مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و امور برق مشترکان شرکت توانیر در نشستی با موضوع اینترنت اشیا در مورد برنامه ها و اقدامات صنعت برق در حوزه تحول دیجیتال و مدیریت مصرف برق، سند برنامه اقدام مشترک وزارت خانه های نیرو و فناوری اطلاعات و ارتباطات را از نتایج خوب نشست اینترنت اشیا و در راستای توسعه کاربرد فناوری های نوین ICT در صنعت آب و برق با رویکرد تحول دیجیتال عنوان نمود.

کنترل بار مصرفی مشترکان برق با اینترنت اشیاء در تابستان 98

وی اضافه کرد: کاربرد اینترنت اشیا در حوزه مدیریت مصرف برق، حذف قبوض کاغذی و توسعه طرح فهام و اجرای آن در بخش خانگی را از دیگر موضوعات این نشست برشمرد.

در ادامه شقایق یوسفی، از دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر به تبیین روش های نوین مشارکت مشترکان در مدیریت بار و مصرف انرژی مبتنی بر اینترنت اشیا از سوی این شرکت پرداخت که شامل برنامه کنترل مستقیم بار(DLC) و برنامه خرید بار منفی از تجمیع کننده ها است.

وی قیمت گذاری زمان استفاده، کاهش قطع بار صنایع و بخش های کشاورزی و اداری، طرح ذخیره عملیاتی، کنترل سیستم بار و بسته 098 را از دیگر برنامه های مدیریت بار و مصرف انرژی بیان کرد.

این مقام مسؤول نتایج بهره گیری از برنامه کنترل مستقیم بار روی 280 هزار آبگرم کن خانگی را 330 مگاوات صرفه جویی سالانه برشمرد و این برنامه را روی سایر ادوات مصرفی از قبیل پمپ های آب، سیستم های سرمایشی و غیره قابل اجرا دانست.

یوسفی با اشاره به شناسایی ده ها شرکت فعال کشور در حوزه اینترنت اشیا از سوی شرکت توانیر، از توانمندی شرکت های داخلی در ساخت ادوات و سیستم های کنترلی بومی در این عرصه اطلاع داد و اجرای پایلوت در ساختمان های سه شرکت توزیع برق تهران بزرگ، خراسان شمالی و غرب مازندران با ادوات بومی را از جمله اقدامات اجرا شده ذکر کرد.

وی ادامه داد: نسخه نخست آن ساخت دستگاه کنترل کننده CEEM با امکان قطع و وصل و تنظیم دمای کولر و اتصال به اینترنت به وسیله سیم کارت و نسخه دوم با قابلیت طراحی و ایجاد سامانه برای کنترل بارهای سرمایشی و استقرار سرور مورد نظر در شرکت توزیع با قابلیت تنظیم از راه دور چیلرهای گازی است که به تعداد 450 عدد در این سه شرکت نصب شده و انرژی صرفه جویی شده آن در تابستان، بیش از 74 مگاوات ساعت است و آئین نامه ای با عنوان برنامه پاسخگویی بار هوشمند اینترنت اشیا (IOT) برای آن طراحی شده است.

این مقام مسؤول در ادامه چگونگی مشارکت بخش خانگی و تجاری کوچک با واسطه نهاد تجمیع کننده Aggregator را تشریح و از تدوین آئین نامه مربوط به آن اطلاع داد و اضافه کرد: اجرای این برنامه در قالب پروژه پایلوت در تابستان 98 از سوی یک تیم در پژوهشگاه نیرو در حال پیگیری است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کنترل بار مصرفی مشترکان برق با اینترنت اشیاء در تابستان 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل بار مصرفی مشترکان برق با اینترنت اشیاء در تابستان 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید