15 اپلیکیشن محبوب برای مدیریت و نظارت بر وای فای، مودم و روتر

به گزارش وبلاگ وردپرس، اجازه بدهید یک اعتراف داشته باشیم: همه ما روزانه در محل کار یا خانه درگیر وای فای هستیم.

15 اپلیکیشن محبوب برای مدیریت و نظارت بر وای فای، مودم و روتر

مودم روترها یا روترهای بی سیم جزئی جدایی ناپذیر از زندگی ما شدند و برای استفاده از اینترنت ناچاریم که گوشی هوشمند، تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر و ده ها دستگاه دیگر را به وای فای وصل کنیم. حالا، به نظر شما برای چیزی به این مهمی نباید یک اپلیکیشن مدیریت و کنترل وای فای داشته باشیم؟

ما روی اسمارت فون های خود برای چیزهایی به مراتب کم ارزشمندتر و کم مصرف تر، چندین اپ نصب می کنیم ولی هیچ گاه دنبال یافتن یک اپلیکیشن مدیریت روتر یا نظارت بر وای فای نمی رویم. در صورتی که شما با نصب یک برنامه مدیریت وای فای می توانید کارهای زیادی انجام بدهید.

علاوه بر نظارت بر روتر و مودم و وای فای و اینکه چه فرد و دستگاهی به شبکه وصل شده یا چقدر ترافیک شبکه را به خود اختصاص می دهد؛ می توانید رمزعبور شبکه های وای فای را تغییر دهید؛ کانال رادیویی فرکانس های وای فای را دستکاری کنید؛ تست سرعت بگیرید و ببینید روی کدام فرکانس سرعت وای فای بیشتر است؛ در کدام نقطه خانه سیگنال های وای فای ضعیف یا قوی هستند.

در این مطلب می خواهیم 15 اپلیکیشن خوب برای مدیریت وای فای و روترهای بی سیم معرفی کنیم. بعضی از این اپ ها به وسیله شرکت های سازنده مودم ها و روترها عرضه شدند و طبیعتا فقط برای محصولات خودشان قابل استفاده هستند ولی بعضی دیگر از اپ ها را می توانید برای هر مودم و روتری بهره ببرید.

همه این اپلیکیشن ها روی پلتفرم اندروید عرضه شده و از پلی استور گوگل قابل دانلود هستند. بعضی از آن ها دارای نسخه iOS هم هستند و بعضی دیگر فقط برای اندروید توسعه داده شدند.

همه این برنامه ها بارها تست و ارزیابی شدند و روی روترهای مختلف مورد سنجش قرار گرفتند تا هم اعتبار و کارایی آن ها تایید گردد و هم مطمئن شویم بهترین اپ هایی هستند که یک کاربر می تواند روی گوشی تلفن همراه خود نصب کند.

پس، دعوت می کنیم به لیست پیشنهادی ما نگاهی بیندازید و برای خودتان چندین اپلیکیشن انتخاب کنید تا از امروز، مدیریت و کنترل و نظارت بهتری روی وای فای داشته باشید:

1- Asus Router

اپلیکیشن Asus Router می تواند تنظیمات شبکه خانه شما را بیشتر کند. این برنامه اندرویدی، همه چیزی که برای نظارت بر روترهای وای فای ایسوس (و البته مودم ها) روی یک اسمارت فون، احتیاج دارید را به شما می دهد. به سادگی می توانید گزارش های مختلفی از شرایط وای فای خانه بگیرید و آنالیز کنید چه دستگاه هایی به شبکه وصل هستند و هریک چقدر مصرف ترافیک دارند. می توانید آمار پهنای باند و ترافیک شبکه را به صورت آنی و لحظه ای مشاهده کنید و بعد سراغ تنظیمات روتر و وای فای ها بروید ().

2- NETGEAR Mobile

اگر یک دستگاه روتر نت گیر در خانه دارید؛ پس حتما به اپلیکیشن NETGEAR Genie نیز احتیاج خواهید داشت تا به سادگی و روی گوشی اندرویدی خود، شبکه های وای فای را نظارت، تعمیر، مدیریت و گزارش گیری کنید. با داشتن این برنامه، تقریبا به تمام ویژگی ها و تنظیمات روترهای نت گیر دسترسی پیدا خواهید کرد و اصلا احتیاجی نیست که وارد پنل کاربری تحت وب آن ها شوید. مدیریت گجت های متصل به وای فای یا تغییر تنظیمات فرکانس های وای فای و همین طور تجزیه و تحلیل شبکه در این برنامه خیلی آسان می گردد ().

3- Linksys

این برنامه هم برای فرماندهی و مدیریت روترهای لینک سیس است. یاری می نماید از راه دور به تنظیمات روتر خود دسترسی پیدا نموده و شبکه وای فای میهمان تنظیم کنید. از دیگر ویژگی های این اپلیکیشن می تواند به تعریف محدودیت های پهنای باند برای هریک از دستگاه های متصل به شبکه وای فای یا کنترل سرعت اینترنت و وای فای اشاره نمود ().

4- WiFi Router Master

کاربرانی که احتیاج به یک اپلیکیشن نظارت بر وای فای فراتر از این اپ های معمولی شرکت ها دارد؛ بهتر است سراغ برنامه WiFi Router Master بروند. این برنامه با بسیاری از روترهای وای فای سازگاری دارد و همین طور در تنظیمات آن می توان پشتیبانی از بعضی دیگر روترها را اضافه کرد. اگر از روتر وای فای شما هم پشتیبانی نکند؛ ابزارهایی برای نظارت بر وای فای و یافتن افراد غریبه به شما می دهد یا اینکه بتوانید سریعا تست اینترنت بگیرید و کانال های رادیویی وای فای را ارزیابی کنید تا کانال خلوت تری پیدا کنید (لینک دانلود اپلیکیشن).

5- TP-Link Tether

یکی از بهترین اپلیکیشن های اندرویدی برای مدیریت همه نوع دستگاه شرکت تی پی لینک از مودم روتر تا روترهای بی سیم و اکستندرها و مش وای فای است. برنامه TP-Link Tether یک رابط کاربری بسیار ساده دارد و انواع تنظیمات از جمله کنترل والدین را به شما می دهد. بسیاری از کارهایی که روزانه احتیاج دارید با گوشی خود برای نظارت و مدیریت وای فای انجام دهید؛ در این اپ گنجانده شده است؛ به طوری که بعید است احتیاج به برنامه دیگری داشته باشید ().

6- Fing

پیش تر، در سایت شبکه چی را معرفی کردیم. یک اپلیکیشن که ویژگی هایی تا حدود متفاوت با آنچه در بالا برای دیگر برنامه های گفته شده؛ دارد. نخست، یک تجزیه و تحلیل کامل از شبکه وای فای به شما می دهد و می توانید وای فای خود را بهینه سازی و بهتر مدیریت کنید. قدرت برنامه Fing در یافتن دستگاه ها و افراد غریبه متصل به وای فای و ردیابی آن ها و بعد مسدودسازی دسترسی آن ها به شبکه است. به شما ابزارهایی برای محافظت از شبکه می دهد و در میان برنامه های اندرویدی، یک ابزار قدرتمند نظارت بر وای فای محسوب می گردد ().

7- Wifi Analyzer

بسیاری از کاربران با اپلیکیشن Wifi Analyzer آشنا هستند و تمایل دارند از آن استفاده نمایند. برای تجزیه و تحلیل هر شبکه وای فای در محیط اطراف خود می توانید از این برنامه بهره ببرید. با نقشه و نمودار و ترسیم گراف ها به شما نشان می دهد کدام شبکه بهتر و قوی تر است؛ ضمن اینکه اطلاعات نسبتا کاملی درباره هر وای فای به شما می دهد. برای یافتن کانال های خلوت تر وای فای، ابزار عالی است و هیچ گونه تبلیغاتی ندارد ().

8- Google WiFi

روترهای گوگل و OnHub را می توانید با این اپلیکیشن نظارت و مدیریت کنید. ضمن اینکه تنظیماتی برای مدیریت روترها به شما می دهد؛ ابزارهایی هم برای نظارت بر وای فای و شبکه به شما خواهد داد. مثلا، می توانید رمزعبور وای فای را با دیگران به اشتراک بگذارید و ابزارهای متصل شده به وای فای و روتر گوگل را آنالیز کنید. آنالیز عملکرد وای فای از دیگر ویژگی های این برنامه خوب گوگل است. اخیرا، گوگل برنامه Google WiFi را به Google Home تغییر نام داده است ().

9- WIFI WPS WPA TESTER

یکی از بهترین اپلیکیشن های وای فای در گوگل پلی است و کاربردهای بسیار جالبی دارد. با برنامه WIFI WPS WPA TESTER شما اجازه می دهد به وسیله پین WPS به وای فای وصل شوید. کاربردهای دیگری هم دارد؛ مثلا جزئیات دقیقی درباره آدرس IP، آدرس مک و غیره دستگاه های متصل به وای فای مشاهده کنید ().

10- Router Administration Setup Control and Speed Test

این برنامه را به راحتی می توانید برای پیکربندی و تنظیمات مودم روترها بهره ببرید و یکی از بهترین برنامه های اندرویدی در حوزه مدیریت روترها است. بسیاری از تنظیماتی که تا کنون مجبور بودید وارد پنل کاربری تحت مدیریت مودم روتر شده تا انجام دهید را در این برنامه موبایل خواهید یافت و از این به بعد برایتان ساده می شوند ().

11- DS-router

این اپلیکیشن را شرکت سینولوژی برای مدیریت و کنترل روترهای خود عرضه نموده است ولی می تواند به عنوان یک مرکز کنترل هاب در خانه نیز استفاده گردد. از تنظیمات کنترل والدین تا نصب و راه اندازی فایروال نرم افزاری و مدیریت شبکه در این اپلیکیشن در دسترس است. یک اپ واقعا ساده، کاربردی و مفید روی گوشی تلفن همراه برای دارندگان روترها و دستگاه های شرکت سینولوژی است ().

12- Network Scanner

این اپ بسیار شبیه به نرم افزار Fing است و به کاربران اجازه می دهد در وای فای خود مشغول جست وجو و کنکاش برای افراد نو، دستگاه های غریب، مسائل و باگ های نرم افزاری و امنیتی و نظایر این ها باشند. در این برنامه شاهد ابزارهایی مانند Wake on Ping و Lan و Traceroute هستیم ().

13- WiFi Router Settings

برای تنظیمات روترهای وای فای در اندروید، احتمالا برنامه ای بهتر از WiFi Router Settings پیدا نخواهید کرد. رضایت بالای کاربران از این برنامه نشان می دهد چقدر کاربردی و مفید است. بسیاری از کاربران واقعا بلد نیستند با پنل کاربری تحت وب کار نمایند ولی نصب یک اپلیکیشن و دسترسی به تنظیمات ساده روتر را خوب یاد می گیرند ().

14- All Router Admin

اگر برای دسترسی به پنل مدیریتی تحت وب روتر خود مشکل دارید؛ با استفاده از این اپلیکیشن می توانید تنظیمات و نام کاربری و رمزعبور روتر خود را یافته و پس از وارد شدن به آن، رمزعبور را عوض کنید تا دیگر به چنین مسئله ای برنخورید. البته، چندین تنظیم و ابزار دیگر هم دارد؛ مثلا به شما یک ابزار مدیریت کنترل والدین می دهد؛ می توانید دستگاه های شبکه را مجوزدهی نموده و بعضی را مسدود یا اینکه بعضی تنظیمات امنیتی روتر را اصلاح کنید ().

15- IP Tools

ابزار IP Tools به طور اتوماتیک موقعیت دستگاه ها در شبکه را تشخیص داده و به شما در نصب و راه اندازی آن ها و تخصیص آدرس IP یا مسائل و تداخل هایی که برای آدرس IP در شبکه اتفاق افتاده است؛ یاری می نماید. می تواند شبکه و پورت های شبکه را نیز اسکن کند ().

منبع: شبکه چی

به "15 اپلیکیشن محبوب برای مدیریت و نظارت بر وای فای، مودم و روتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 اپلیکیشن محبوب برای مدیریت و نظارت بر وای فای، مودم و روتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید