8 خودرو تازه در راه بازار

به گزارش وبلاگ وردپرس، بازار خودروی کشور باوجود آزادسازی واردات همچنان به شدت تشنه است. باوجوداینکه وارد سال تازه شدیم، اما همچنان خبری از آغاز فروش مدل های وارداتی نیست.

8 خودرو تازه در راه بازار

به گزارش روزگار خودرو، آن طور که انتظار می رود خودروسازان داخلی هم در کوشش هستند تا با محصولات نو سال 1402 را پرقدرت تر آغاز نمایند. در ادامه این نوشتار قصد داریم به معرفی خودرو های نوی بپردازیم که در سال نو به بازار وارد می شوند.

سایپا آریا

خودروسازان داخلی ازجمله سایپا هم به این نتیجه رسیده اند که برای جذب بیشتر مشتری باید به سمت فراوری کراس اوور ها بروند. آریا هم یکی از کراس اوور هایی است که به نظر می رسد سایپا میخواهد در سال نو آن را به فراوری برساند و روانه بازار کند. تا اینجای کار تنها آریا را در نمایشگاه های خودرو دیدیم. این محصول روی پلتفرم SP 100 طراحی شده که پلتفرم یکسان با شاهین است.

طبق آخرین اظهارنظر های مدیرعامل سایپا، این خودرو با پیشرانه ME 16 فراوری خواهد شد که در حقیقت نسخه بهبودیافته پیشرانه EC 5 پژو سیتروئن است. در خصوص گیربکس آریا هم احتمال می رود که این خودرو با گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه شود.

سایپا اطلس

سایپا در حال حاضر مدل های مختلفی از کوییک را روی خط فراوری دارد. اما این خودروساز میخواهد مدل اطلس که فیس لیفتی از کوییک است را نیز روانه بازار کند. بااین وجود به نظر نمی رسد که فراوری اطلس به عنوان خط سرانجامی برای کوییک باشد و سایپا همچنان این خودرو را نیز در سبد محصولات خود داشته باشد.

موتور در نظر گرفته شده برای سایپا اطلس نیز همان پیشرانه نام آشنای M 15 است، با این تفاوت که این پیشرانه نیز همچون ظاهر خارجی و داخلی اطلس، اندکی بهبودیافته است. درنتیجه موتور سایپا اطلس می تواند حدود 94 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. آن طور که به نظر می رسد این خودرو با گیربکس مشابه کوییک یعنی نوع 5 سرعت دستی روانه بازار شود.

سایپا سهند

یکی از محصولاتی که سایپا آن را در سال 1401 از خط فراوری خارج کرد ساینا بود. مدیران سایپا برای این که خلا این محصول را در سبد محصولات خود پر نمایند قصد دارند مدل سهند که فیس لیفت ساینا است را سال جاری روانه بازار نمایند. با حضور سهند در سبد محصولاتی سایپا دیگر حذف ساینا و تیبا صندوقدار احساس نخواهد شد. سهند سایپا هم از همان پیشرانه M 15 بهره می برد. این احتمال وجود دارد که علاوه بر گیربکس دنده ای مدل اتوماتیک CVT هم به فراوری برسد.

سایپا شاهین اتوماتیک

شاهین ازجمله خودرو هایی است که توانست نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. یکی از نقاط ضعف این خودرو نبود گیربکس اتوماتیک بود. این روز ها بیشتر خریداران خودرو علاقه به مدل های اتوماتیک دارند. آن طور که انتظار می رود سایپا در سال 1402 شاهین را با گیربکس اتوماتیک روانه بازار کند.

علاوه بر گیربکس اتوماتیک این خودرو از امکانات نو مانند سامانه کنترل پایداری و کنترل آغاز حرکت خودرو در سربالایی، سیستم کروز کنترل، سیستم لیمیت کنترل، آنتن کوسه ای، مولتی مدیا 10 اینچی، تزئینات کرومی در بدنه، کف پوش سه بعدی، دستگیره های داخلی با روکش استیل بهره خواهد برد.

ایران خودرو ری را

همچون سایپا، ایران خودرو هم میخواهد در سال نو یک کراس اوور را روانه بازار کند. ایران خودرویی ها در زمانی که تحریم ها هنوز آغاز نشده بود با همکاری پژو به فراوری پژو 301 و 2008 پرداختند. اما پس از آغاز تحریم ها با فراوری تارا به نوعی جای خالی مدل 301 را پر کردند.

حال آبی پوشان جاده مخصوص قصد دارند با فراوری کراس اووری به نام ری را جای خالی مدل 2008 را نیز پر نمایند. بنابر شنیده ها نسخه پایه ریرا به موتور TU 5 پلاس و گیربکس شش سرعته اتوماتیک مجهز خواهد بود. این مشخصات فنی پیش از این در ایکو تارا اتوماتیک مورداستفاده قرارگرفته بودند. تیپ مجهزتر ایکو ریرا به پیشرانه EF 7 توربوشارژر و همان گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مجهز خواهد بود.

ایران خودرو TF 21

سال گذشته صحبت هایی از سرانجام فراوری پژو 206 در ایران خودرو شد که البته مجدد اعلام شد این خودرو با تغییراتی به خط فراوری بازمی شود. اما با توجه به این که بیش از 22 سال است پژو 206 روی خط فراوری واقع شده است دیر یا زود این محصول از خط فراوری ایران خودرو خداحافظی می نماید. ایران خودرو در سال 1401 از محصولی با نام TF 21 رونمایی کرد که یک خودروی هاچ بک جمع و جور است.

شاید نام این خودرو برایتان عجیب باشد که بیشتر به نام پروژه شبیه است و احتمال می رود ایران خودرو این نام را تغییر دهد. با توجه به آنچه که گفته شده این خودرو جایگزین پژو 206 خواهد شد. در بخش فنی هم این خودرو با پیشرانه TU 5 پلاس فراوری خواهد شد تا 113 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور فراوری کند.

بهمن فیدلیتی پرستیژ و XB 1

فیدلیتی ازجمله خودرو هایی است که بهمن موتور توانست با فراوری آن نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. حال به نظر می رسد که قرار است دو نسخه نو از این محصول در سال 1402 به فراوری برسد. فیدلیتی پرستیژ به عنوان فیس لیفت فیدلیتی پرایم، نمونه لوکس و پرقدرت این خودرو به شمار میرود. این خودرو مجهز به پیشرانه توربو GDI با حجم 1600 سی سی بوده که 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتون متر گشتاور را در دور موتور 1750 ارائه می دهد. این قدرت به وسیله جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه تر (wet) به چرخ های جلو منتقل می شود.

فیدلیتی XB 1 نیز بر مبنای پلت فرم نو کانلون چری ساخته شده است. این خودرو نسبت به بقیه اعضای خانواده برند فیدلیتی یعنی پرایم، پرستیژ و دریم ساختار و پلت فرمی متفاوت دارد. محصول XB 1 بهمن مجهز به پیشرانه توربو GDI (مشابه فیدلیتی پرستیژ) با حجم 1600 سی سی بوده که 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتون متر گشتاور را در دور موتور 1750 ارائه می دهد. این قدرت به وسیله جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه تر (wet) به چرخ های جلو منتقل می شود.

منبع: فرارو

به "8 خودرو تازه در راه بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 خودرو تازه در راه بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید