آیا اینستاگرام پیامک ها و دایرکت های شما را می خواند؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، شاید شما هم بارها به این موضوع فکر نموده باشید که آیا اینستاگرام با این حجم از درخواست ها برای دسترسی به اطلاعات شخصی ما از ما جاسوسی هم می نماید؟ فیسبوک (که به تازگی نام خود را به متا تغییر داده) شرکتی است که به نقض حریم خصوصی مشهور است و اینستاگرام و واتساپ از جمله مهم ترین زیر مجموعه های آن هستند که بخش مهمی از زندگی مجازی کاربران را به خود اختصاص داده اند.

آیا اینستاگرام پیامک ها و دایرکت های شما را می خواند؟

آیا این طرز فکر پارانوئیدی نیست؟ یا واقعا اینستاگرام از ما جاسوسی می نماید؟ برای مثال، آیا این شرکت می تواند پیغام هایی را که ما از طریق اپ این شبکه اجتماعی رد و بدل می کنیم بخواند؟ در ادامه شما را با دلایلی برای نگرانی درباره نقض حریم خصوصی اتان از طریق اینستاگرام آشنا می کنیم.

آیا اینستاگرام از ما جاسوسی می نماید؟

بیاید از این زاویه به ماجرا نگاه کنیم که اینستاگرام اطلاعات بسیار زیادی درباره ما دارد. قطعا فیسبوک قدیم یا همان متای نو، به عنوان شرکتی که اپلیکیشن های مهمی مانند مسنجر، واتساپ، اینستاگرام و خود شبکه اجتماعی فیسبوک را تحت مالکیت خود دارد، داده های آن ها را با یکدیگر به اشتراک می گذارد.

حتی اگر شما هیچ گاه عضو شبکه اجتماعی فیسبوک نبوده اید، یک پروفایل در سایه دارید؛ زیرا ممکن است از سایر پلتفرم های این شرکت یا برنامه ها و سرویس های دیگری بهره ببرید که به نوعی به سرویس های فیسبوک متصل هستند.

به این جمله کمی عمیق تر فکر کنید؛ اگر شما برای استفاده از محصول مبلغی پرداخت نمی کنید، محصول خود شما هستید!

فیسبوک سرویس های خود را به رایگان در اختیار ما می گذارد، اما مدیریت این مجموعه بزرگ به هیچ وجه رایگان نیست و بهای آن همان اطلاعات شخصی ماست. در واقع، داده های ما برای تبلیغات فروخته و استفاده می شوند. درآمدزایی شرکت هایی مانند فیسبوک و گوگل از همین راه است و ثروت افسانه ای امثال زاکربرگ هم با معامله داده های ما به دست آمده.

بسیاری از کاربران از اینکه آدرس ایمیل، تاریخ تولد و بسیاری دیگر از اطلاعات شخصی آن ها دست به دست گردد نگران هستند. در مقابل، کاربرانی هم هستند که به این موضوع توجهی ندارند و حتی برخی ممکن است از آن اطلاع هم نداشته باشند. اما اینستاگرام هم می تواند اطلاعات ما را جمع آوری کند و بفروشد.

در واقع، در تحقیقاتی که در امسال میلادی از طریق pCloud انجام شد، معین شد که این شبکه اجتماعی بزرگ ترین ناقض حریم خصوصی بود که 79 درصد داده های کاربران را به شخص ثالث می فروشد. در این تحقیقات، اینستاگرام حتی از فیسبوک هم بالاتر ایستاده است. نتایج این تحقیقات نشان می دهد فیسبوک 57 درصد از داده های جمع آوری شده از کاربران را می فروشد. البته شبکه اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام حدود 86 درصد از داده های جمع آوری شده را درون شرکت با هم به اشتراک می گذارند.

آیا اینستاگرام ما را ردیابی می نماید؟

با توجه به این آمار عجیب و غریب، این پرسش مطرح می گردد که اینستاگرام چطور این حجم اطلاعات درباره ما دارد؟ اطلاعات مورد بحث از اختیاراتی که شما به اپلیکیشن می دهید و داده هایی که در زمان ثبت نام وارد می کنید فراتر هستند. در حقیقت، این شبکه اجتماعی پرطرفدار شما را ردیابی می نماید، اما نه فقط موقعیت مکانی شما را!

بر اساس یافته های pCloud، اینستاگرام داده هایی مانند تاریخچه مرورگر شما، موقعیت مکانی، مقدار مصرف داده، معینه ها و محتوای بارگذاری شده در این پلتفرم را ردیابی می نماید و به فروش می گذارد. بعلاوه، مدت هاست کاربران می توانند آخرین فعالیت یکدیگر را در بخش پیغام های دایرکت ببینند که این یعنی عادات استفاده آن ها از این پلتفرم هم قابل ردیابی و به اشتراک گذاری است. البته می توان با رفتن به بخش Privacy در تنظیمات، گزینه Activity Status را غیر فعال کرد تا کاربران نتوانند آخرین فعالیت یکدیگر را مشاهده نمایند.

با این حال، معین است که این وقایع ثبت می شوند و لایه ای مخفی از داده از همه چیز، از جمله تصاویر بارگذاری شده در میان آن ها وجود دارد. بعلاوه، این اطلاعات داده های EXIF را هم شامل می گردد که از جمله آن ها می توان به زمان و تاریخ ثبت تصاویر و نوع دستگاه استفاده شده اشاره نمود.

علاوه بر این ها، اینستاگرام با دسترسی به لیست مخاطبان شما که با هدف یافتن دوستان حاضر در این شبکه است، می تواند این را هم ردیابی کند که شما خارج از این شبکه با چه کسانی ارتباط دارید.

آیا اینستاگرام به پیغام های متنی ما دسترسی دارد؟

اگر اینستاگرام به جزئیات ذخیره شده در خارج از پلتفرم خود، مانند مخاطبان، دوربین و تصاویر گالری دسترسی دارد، پس منطقی به نظر می رسد اگر نگران باشیم که می تواند پیغام ها و حتی تاریخچه تماس ما را هم ردیابی کند. البته تدابیر امنیتی برای جلوگیری از این اتفاق در نظر گرفته شده اند که تا حدی امکان وقوع آن را کم می نمایند.

کاربران اپل به خوبی در مقابل این اتفاق محافظت می شوند و اپلیکیشن های آن ها به صورت ایزوله فعالیت می نمایند تا تعامل بین سرویس ها به حداقل ممکن برسد یا حذف گردد. این موضوع به مجوزهای دسترسی بستگی دارد و به همین علت است که آیفون شما برای دسترسی اپ ها به دوربین، میکروفون یا هر چیز دیگری از شما اجازه می گیرد. علاوه بر این موضوع، پیغام های iMessage رمزنگاری شده هستند و اگر از دسترسی به آن ها جلوگیری نگردد هم بدون داشتن کلیدهای رمزگشایی، نمی توان پیغام ها را خواند.

در دنیای اندروید اوضاع کمی فرق دارد. پس از رسوایی فیسبوک در پرونده کمبریج آنالیتیکا، این شرکت بیان کرد که تاریخچه تماس ها و پیغام های متنی کاربران اندرویدی که از مسنجر یا فیسبوک لایت استفاده می نمایند قابل ردیابی است، زیرا این موضوع به کاربران یاری می نماید تا با افراد دلخواه خود در ارتباط باشند و در محیط پلتفرم های مختلف زیرمجموعه فیسبوک تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

این اتفاق بحث برانگیز که خود فیسبوک مستقیما به آن اعتراف نموده است، می تواند ابعاد گسترده تری داشته باشد. گزارش های مختلفی از کاربرانی وجود دارد که توانسته اند داده های جمع آوری شده از طریق این شرکت را دانلود نمایند و به تاریخچه تماس و پیغام ها در آن دسترسی پیدا نمایند.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که دسترسی به پیغام ها و خواندن آن ها دو موضوع متفاوت هستند. اینستاگرام پیغام های شما را نمی خواند. همان طور که اشاره شد، پیغام های iMessage رمزنگاری شده هستند و علاوه بر آن، فیسبوک به کاربران قول داده است که دسترسی به تاریخچه تماس و پیغام ها به معنی جمع آوری محتوای تماس ها و پیغام های متنی نیست.

این شرکت مدعی است چیزی که از طریق فیسبوک جمع آوری می گردد، ابرداده (Metadata) است و به صحبت ها و پیغام های شما کاری ندارد. بعلاوه، فیسبوک می گوید به امنیت این داده ها و عدم فروش آن ها به شخص ثالث متعهد است.

آیا اینستاگرام پیغام های دایرکت ما را می خواند؟

حالا که درباره پیغام های متنی شرح دادیم، نوبت به دایرکت خود اینستاگرام می رسد. اگر شما در دایرکت مسیج اینستاگرام به شخصی پیغام بدهید، پس از اینکه او پیغام را خواند، شما از این موضوع آگاه می شوید، البته اگر هیچ یک از شما دو نفر این ویژگی را غیر فعال ننموده باشید. اما آیا خود اینستاگرام هم می تواند پیغام هایی را که ما رد و بدل می کنیم بخواند؟

بار دیگر، گفته می گردد که اینستاگرام ابرداده ها را جمع آوری می نماید و می تواند اطلاعاتی مانند زمان ارسال پیغام، دفعات ارسال پیغام و فعال بودن شما را مشاهده کند. تا اینجا در ظاهر همه چیز عادی به نظر می رسد. اما آیا پیغام هایی که ما می نویسیم هم قابل مشاهده هستند؟

گفت وگو های دایرکت اینستاگرام رمزنگاری شده نیستند، اما صحبت هایی از یکپارچه سازی آن با واتساپ وجود داشته که سرویس دیگر فیسبوک است و به رمزنگاری دو سویه پیغام ها مجهز است. البته باید به گفته های آدام موسری، مدیر عامل اینستاگرام هم دقت کنیم که می گوید:

بعلاوه، اینستاگرام درباره پیغام های توهین آمیز اعلام نموده بود که پیغام های دایرکت برای گفت وگوهای شخصی هستند، پس ما آن گونه که از تکنولوژی برای تشخیص محتوایی مانند پیغام های توهین آمیز یا زورگویی در سایر فضاها استفاده می کنیم، در دایرکت استفاده نمی کنیم.

آن گونه که ادعا می گردد، اینستاگرام پیغام های دایرکت شما را نمی خواند، اما به این معنی نیست که توان انجام چنین کاری را نداشته باشد. در سیاست های حفظ داده های این پلتفرم مواردی ذکر شده که موجب ایجاد نگرانی هایی می شوند. این شرکت اعلام نموده که اطلاعاتی را که کاربران در هنگام استفاده از محصولاتش برایش فراهم می نمایند، جمع آوری می نماید. این اطلاعات که شامل محتوا، ارتباطات و سایر اطلاعات است که در زمان ایجاد حساب، فراوری و به اشتراک گذاری محتوا و پیغام رسانی و ارتباطات ایجاد می شوند.

بعلاوه، اطلاعاتی که سایر افراد درباره ما فراوری می نمایند هم جمع آوری خواهند شد که این داده ها شامل به اشتراک گذاری محتوا، درج کامنت زیر تصاویر ما، ارسال پیغام و بارگذاری محتوا، همگام سازی یا ورود اطلاعات مخاطبان ما خواهد بود.

با این اوصاف، ما در یک محیط خاکستری فعالیت می کنیم. البته که به اشتراک گذاری پیغام های ما از طریق دوستان مان که از طریق کپی کردن متن، گرفتن اسکرین شات و سایر روش ها انجام می گردد هم مصداق دیگری از نقض حریم خصوصی است.

آیا استفاده از اینستاگرام امن است؟

تا به این لحظه، دست کم این طور به نظر می رسد که اینستاگرام می تواند به ابرداده های هر سرویس یا اپی که به آن متصل می کنید دسترسی داشته باشد. اما نمی تواند یا نمی خواهد که محتوای درون پیغام های شما را جمع آوری کنید. البته که صحبت از فیسبوک و زیر مجموعه هایش در بحث حریم خصوصی همیشه جنجال برانگیز بوده، اما اینکه آیا استفاده از این سرویس ها ارزش نقض حریم خصوصی شما را دارد یا نه، موضوعی است که خودتان باید درباره آن تصمیم بگیرید.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا اینستاگرام پیامک ها و دایرکت های شما را می خواند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اینستاگرام پیامک ها و دایرکت های شما را می خواند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید