استخدام نیروی توانبخشی ، احتیاج مدارس استثنایی به 1000 نفر متخصص

به گزارش وبلاگ وردپرس، در جریان آزمون گسترده استخدامی آموزش و پرورش در سال 1401، بخش از نیروهای مورد نیاز مدارس استثنایی ایران هم تامین شد. با این حال، شرایط زیرساخت های آموزشی در این بخش از نظام آموزشی، چنان است که نیاز به استخدام نیروی توانبخشی تازه و بیشتری وجود دارد.

استخدام نیروی توانبخشی ، احتیاج مدارس استثنایی به 1000 نفر متخصص

چرا که احتیاجهای اولیه دانش آموزان در این مدارس چنان است که به مراقبت های تخصصی تری احتیاج دارند. این حرف ها را می توان از خلال صحبت های رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی فهمید. جایی که او از احتیاج قطعی این سیستم آموزشی به استخدام حداقل 1000 نیروی تخصصی توانبخشی اطلاع داد و ابراز امیدواری کرد، شرایط برای استخدام آنها فراهم گردد.

حمید طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت وگویی شرایط بازگشایی مدارس استثنایی در مهر امسال را نیز تشریح کرد. او در بخشی از صحبت هایش در خصوص موضوع کمبود نیروی انسانی و اختصاص سختی کار به این معلمان این حوزه آموزشی، گفت:

حدود 868 نفر در آزمون استخدامی تازه جذب می کنیم و کمبود نیرویی که داریم نیز در همین حدود است. ضمن اینکه حدود 700 تا 800 نفر از همکاران ما به بازنشستگی می رسند. اگر بتوانیم 868 نفر استخدام نیروی تخصصی توانبخشی داشته باشیم، در آزمون های استخدامی سال های بعد یا در سهمیه ای که دانشگاه فرهنگیان به ما تخصیص می دهد، مسئله ای از بابت کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم.

او در ادامه هم گفت:

برای رفع این احتیاج، باید شرایط جذب را فراهم کنیم که تا به حال نیروهای توانبخش در طرح طبقه بندی مشاغل معلمان تعریف نشده بود که بتوانیم به وسیله آزمون استخدامی نیروی متخصص جذب کنیم. بعلاوه شرایط خرید خدمت از بیرون نیز در این سال ها تا حدی داشته ایم، اما اگر نتوانیم نیروهای متخصص توانبخشی را جذب کنیم؛ مجبور می شویم که به صورت خرید خدمات توانبخشی از بیرون این احتیاج را رفع کنیم.

استخدام نیروی تخصصی توانبخشی مهمترین مشکل آموزش استثنایی

اگرچه از ابتدای سال 1401 اعلام شده بود که در برنامه استخدامی امسال قرار است 868 نفر در نظام آموزشی استثنایی ایران استخدام شوند، اما همچنان می توان گفت کمبود نیرو مهم ترین چالش این سیستم آموزشی است؛ چرا که جذب نیروی انسانی برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در آزمون استخدامی چند سال گذشته مدنظر گرفته شد اما این جذب به تعداد محدود برای آموزگاران استثنایی است. مسئله استخدام آموزگار استثنایی گام اول تامین نیروی لازم در نظام آموزش استثنایی در ایران است.

چرا که در این نظام آموزشی احتیاج به استخدام نیروی متخصص توانبخشی در رشته های گفتار درمانی، کاردرمانی و شنوایی شناسی به شدت احساس می گردد. اما از آنجایی که این رشته ها در طرح طبقه بندی مشاغل قرار نگرفتند، در حال حاضر امکان استخدام و به کارگیری آنها وجود ندارد.

تازهترین آگهی های استخدام حوزه آموزش را ببینید

از این رو، مسئولان سازمان آموزش استثنایی کشور در حال پیگیری برای مصوب شدن این رشته ها در طبقه بندی مشاغل سازمان اداری و استخدامی کشور هستند؛ تا به این ترتیب، مقدمات استخدام آنها را فراهم نمایند. بعلاوه این موضوع که دانشگاه فرهنگیان نیروی توانبخشی جذب نمی کند، فرایند استخدام نیروی تخصصی توانبخشی در این سازمان با چالش های جدی روبرو است.

این سازمان تا پیش از این برای حل مشکل کمبود این نیرو به وزارت بهداشت متوسل شده بود. به این ترتیب که در چند سال گذشته به وسیله جذب نیروهای طرحی وزارت بهداشت در بحث قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان بهره برد و اکنون با گذشت حدود 2 سال همچنان به علت مسائل اعتباری سازمان برنامه و بودجه در تامین این نیروهای انسانی دچار مشکل هستند.

از دیگر موضوعات استخدامی روی میز این سازمان، حل مسائل استخدام نیروی تخصصی توانبخشی به وسیله خرید خدمات، جذب سرباز معلم، اضافه تدریس و جذب آموزگار در دانشگاه فرهنگیان است که همه این ها هم مشکل کمبود نیروی توانبخشی را حل نمی کند.

منبع: بلاگ دیوار

به "استخدام نیروی توانبخشی ، احتیاج مدارس استثنایی به 1000 نفر متخصص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخدام نیروی توانبخشی ، احتیاج مدارس استثنایی به 1000 نفر متخصص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید