بفرمایید چکدرمه!

به گزارش وبلاگ وردپرس، سفره های مردمان ترکمن در نگارستان ایران سفره ای است خوش آب و رنگ و پر روزی که سخاوتمندانه پیش روی مهمان گگردده می گردد. اگر مسافر استان گلستان هستید و دلتان لک زده برای یک خوراک خوشمزه اصیل و محلی ، ما برای شما پیشنهاد ویژه ای داریم ؛به محض رسیدن به آنجا سراغ چکدرمهرا بگیرید!

بفرمایید چکدرمه!

وبلاگ وردپرس : چکدرمه غذای سنتی ترکمنی است که بیشتر از هزار سال قدمت دارد و با پخت همزمان برنج، گوشت گوسفندی، رب گوجه یا گوجه و پیاز به همراه روغن، آب و نمک و فلفل معجزه ای خوشمزه رخ می دهد.

این غذا تا شبیه استامبولی پلو است و قدیمی ها آن را در نوعی دیگ چدنی به نام قازان تهیه می شود. ابتدا تکه های کوچک گوشت در روغن سرخ می شود، سپس پیاز رنده شده به آن اضافه و پس از سرخ شدن پیاز، رب گوجه یا گوجه به آن افزوده می شود. آن گاه آب اضافه می شود تا گوشت آب پز شود، پس از بخارشدن میزانی از آب، برنج اضافه می شود، به طوری که آب یک بند انگشت بالاتر از برنج قرار گیرد، سپس حرارت کم می شود تا برنج دم بیاید.

چکدرمه انواع و اقسام دارد: چکدرمه گوشت معمولاً از گوشت گردن گوسفند که در اصطلاح ترکمنی اوجه می گویند تهیه می شود که خوش طعم ترین نوع چکدرمه گوشت است و انواع دیگر چکدرمه گوشت را می توان با گوشت گوساله و یا گوسفند طبخ نمود.

چکدرمه پرنده شکم پر را می توان با انواع پرندگان مثل اردک ،بلدرچین ، کبک و … و حتی با مرغ طبخ نمود اما طبخ با اردک وحشی لذیذترین نوع چکدرمه است .در طبخ این نوع از چکدرمه ، شکم پرنده را با آلو برغان ،هویج ، کشمش ،پیاز ،ادویه جات مختلف و … پر می نمایند.

چکدرمه ماهی شکم پر که مخصوص فصل سرما به شمار می رود نیز بسیار خوشمزه است که با انواع ماهی می توان طبخ نمود که اگر ماهی استخوانی مد نظر باشد ماهی کپور برترین ماهی برای طبخ آن به شمار می رود اما اگر چکدرمه با ماهی خاویاری (اوزون برون ،فیل ماهی ، تاس ماهی و …) طبخ شود در اصطلاح ترکمنی یاهانا می گویند که طعم و مزه ای بی نظیر دارد.

چکدرمه هویج بدون گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی تهیه می شود و دران میزان زیادی هویج در حین پختن به ان ریخته می شود این نوع از چکدرمه بیشتر در کشور ترکمنستان رایج می باشد.

حالا که سیر تا پیاز چکدرمه را برایتان گفتم ،لطفا اگر تجربه ای از خوردن این خوراک خوشمزه ترکمنی دارید برای ما بنویسید و نام برترین رستورانی را که در آن این خوراک طبخ می شود برای ما در نظرات بگویید.

منبع: توریسم آنلاین

به "بفرمایید چکدرمه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بفرمایید چکدرمه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید