تکرار دیپلماسی بن و سارایوو با خلیل زاد

به گزارش وبلاگ وردپرس، مرز های شرقی ایران در افغانستان، در چند دهه گذشته مورد توجه بازیگران منطقه ای و قدرت های بزرگ بوده و با تولید ابزار های ژئوپلتیکی و بازیگران جدید، معادلات ژئواستراتژیک در قبال روسیه و ایران و امروز در قبال چین و ایران و روسیه مدیریت می شوند.

تکرار دیپلماسی بن و سارایوو با خلیل زاد

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ وردپرس، هادی محمدی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت : مرز های شرقی ایران در افغانستان، در چند دهه گذشته مورد توجه بازیگران منطقه ای و قدرت های بزرگ بوده و با تولید ابزار های ژئوپلتیکی و بازیگران جدید، معادلات ژئواستراتژیک در قبال روسیه و ایران و امروز در قبال چین و ایران و روسیه مدیریت می شوند. به همین دلیل و حتی با نادیده دریافت ظرفیت های فرهنگی و تمدنی و تاریخی و دینی، نمی توان نسبت به معادلات امنیتی و برنامه های کلان قدرت های غربی، به ویژه امریکا در افغانستان، ساکت و فاقد واکنش بود.

آنچه در چند دهه گذشته از سوی امریکا و متحدان ابزاری در کشور های عربی در افغانستان به اجرا درآمده، به شدت در حوزه منافع و امنیت ملی و عرصه های ثبات و امنیت منطقه ای برای ایران زیانبار و تهدیدآمیز بوده است. هزاره سوم میلادی با حاکمیت بوش پسر و جمهوریخواهان در کاخ سفید، مبدأ اقدامات و راهبرد هایی بود تا سلطه و یکجانبه گرایی و نظام تک قطبی در جهان را برای آنان تضمین کند و همین سیاستمداران کاخ سفید برای ایران نیز چنگ و دندان نشان می دادند.

دیپلماسی ایرانی در آن روز که متأثر از نگاه های لیبرال و شتابان برای غربی نمایی در ایران بود، آقای طاهریان را که سفیر در افغانستان بود، در نشست بن، مأمور همراهی و همسویی با مطالبات و خواسته های امریکا در قبال طالبان کرد که حاصل آن، اعلام محور شرارت بودن ایران توسط بوش شد. نکته جالب در یک پرده تاریخی و راهبردی در یوگسلاوی و جنگ صرب ها با مسلمانان در بوسنی بود که پایه های یک نظم امنیتی در جنوب شرقی اروپا و بازمانده های بلوک شرق را شکل می داد و ایران نیز یکی از بازیگران فعال در بوسنی بود و در آن زمان نیز جناب طاهریان سفیر در سارایوو بود و نتیجه حضور و دیپلماسی ایشان که احتمالاً با ماجراجویان اطلاعاتی هماهنگ شده بود، به کنار رفتن سپاه و تمامی شبکه همکاران و مرتبطین در ساختار های جمهوری بوسنی منتهی شد.

آنچه شرایط امروز کشور را حساس تر می کند این است که همان ماجراجو های اطلاعاتی با همفکران دیپلمات و با مجری گری جناب طاهریان در دقیقه 90 حکومت لیبرال ها و تهی دست در برجام و عرصه های دیپلماسی جهانی و منطقه ای، طی نشست 6+2 پیرامون افغانستان وظیفه ملاقات با خلیل زاد را پیدا کرده و بدون توجیه ویژه، یک معماری جدید دیپلماسی ضدملی را همانند بن و سارایوو تکرار می کند. البته برخی گزارش ها حاکی است که همکاران مسئول جناب طاهریان در یک پروژه بزرگ تر از افغانستان، در یمن، عراق و سوریه نیز، بدون مذاکره با امریکا و تکیه بر (Track-2) و تیم موسویان-هادیان و... و پیام های غیرمستقیم، یک مجموعه اقدام از سوی دیپلماسی کشور به اجرا گذاشته اند که همان خواسته های حداقلی امریکاست و در ازای آن برخی امتیازات یورویی در سوئیس یا تمدید معافیت خرید انرژی از ایران توسط مقامات عراقی در ازای چراغ سبز به قدرت رسیدن مصطفی کاظمی و... در یک بده و بستان بدون مذاکره در جریان است که حاصل آن فقط برای تکرار ریاست ترامپ در امریکاست و لیست اتهام مجدد تروریسم برای ایران خواهد بود.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "تکرار دیپلماسی بن و سارایوو با خلیل زاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکرار دیپلماسی بن و سارایوو با خلیل زاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید