روش هایی برای درمان آلرژی بهاری

به گزارش وبلاگ وردپرس، در طول بهار، درختان و علف ها آغاز به گرده افشانی می نمایند. وقتی افراد این گرده ها را استشمام می نمایند، ممکن است دچار آلرژی یا حساسیت شوند. هیچ درمان مشخصی برای حساسیت بهاری وجود ندارد، اما می توان برای مهار حساسیت بهار، می توان از دارو یا بعضی روش های خانگی استفاده کرد. با فرا رسیدن فصل بهار، بسیاری از افراد آلرژی بهاری را تجربه می نمایند که به آن تب یونجه یا رینیت آلرژیک نیز گفته می گردد. آلرژی بهاری اغلب هنگامی رخ می دهد که بدن به گرده های بعضی درختان واکنش نشان دهد. سایر مواد حساسیت زای رایج شامل گرد و غبار، شوره بدن حیوانات یا آلودگی هوا است. در ادامه به آنالیز روش هایی برای درمان آلرژی بهاری خواهیم پرداخت.

روش هایی برای درمان آلرژی بهاری

آلرژی و علائم آن

با قرار گرفتن فرد در معرض مواد حساسیت زا، یک واکنش آلرژیک رخ می دهد و سیستم ایمنی یک ماده شیمیایی به نام هیستامین را آزاد می نماید. هیستامین بر روی چشم ها، بینی، گلو، ریه ها، پوست یا دستگاه گوارش اثر می گذارد و علائم آلرژیک ایجاد می نماید که قابل درمان است.

علائم رایج آلرژی های بهاری عبارتند از:

  • عطسه کردن
  • آبریزش، گرفتگی یا خارش بینی
  • کاهش حس بویایی
  • قرمزی چشم ها، خارش و آبریزش چشم
  • سردرد و خستگی
  • گرفتگی بینی و گوش
  • درد صورت
  • سیاهی زیر چشم
  • ترشحات بینی
  • سرفه یا گلو درد

روش هایی برای درمان آلرژی بهاری

در این قسمت به معرفی روش هایی برای درمان آلرژی بهاری می پردازیم.

تماس با گرده را کاهش دهید

برترین راه برای مقابله با آلرژی ها پرهیز از ماده حساسیت زاست. با این حال، همواره نمی توان از عوامل محیطی جلوگیری کرد، اما به حداقل رساندن آن می تواند از آلرژی های بهاری جلوگیری کند.

افراد با استفاده از این روش ها می توانند کمتر در معرض گرده ها قرار بگیرند:

  • در روزهای خشک و پرباد، به خصوص هنگام ظهر و بعدازظهر در خانه بمانید. سعی کنید روزهایی که پس از یک بارندگی خوب هوا از گرده ها پاک شد از منزل خارج شوید.
  • درها و پنجره ها را بسته نگه دارید تا گرد و غبار و اندازه گرده هایی که وارد خانه می شوند، کاهش پیدا نمایند.
  • از چمن زنی، خارج کردن علف های هرز و سایر فعالیت های مربوط به باغداری خودداری کنید.
  • دوش بگیرید و مطمئن شوید که بعد از فعالیت در فضای باز صورت و چشم خود را به درستی بشویید. تعویض لباس پس از بازگشت به خانه نیز مهم است.
  • از آویزان کردن لباس های خیس در محیط باز، به خصوص در اوایل صبح و اوایل شب که تعداد گرده زیاد است، خودداری کنید. گرده می تواند به حوله ها و ملحفه بچسبد.
  • هنگامی که خارج از خانه هستید از ماسک بهره ببرید.
  • از فیلترهای ذرات معلق با راندمان بالا (HEPA) در بخاری و تهویه هوا خانگی و همراه با جارو برقی بهره ببرید. این فیلترها گرده و گرد و غبار را به دام می اندازند.
شستشوی بینی

شستشوی بینی و سینوس ها با نمک تمیز و استریل، مواد آلرژی زا را از بین می برد و گرفتگی بینی را رفع می نماید.

بخار ساز یا رطوبت ساز

دستگاه بخور یا رطوبت ساز اندازه رطوبت هوا را افزایش می دهد. در روزهای خشک از این دستگاه ها برای مرطوب کردن فضای خانه بهره ببرید. دستگاه بخار با جوشاندن آب، بخار را در هوا آزاد می نماید. مهم است که از آب مقطر بهره ببرید و دستورالعمل های نوشته شده داخل بروشور آن را به دقت مطالعه کنید. بعضی از دستگاه ها ممکن است احتیاج به تغییر منظم آب داشته باشند.

آنتی هیستامین ها

این داروها اندازه هیستامین آزاد شده را کاهش داده و در نتیجه علائم ناشی از حساسیت را کم می نمایند. از جمله آنتی هیستامین ها می توان به سیتریزین، لوراتادین و فکسوفنادین اشاره نمود. این داروها را می توان حتی قبل از قرار گرفتن در معرض ماده حساسیت زا مصرف کرد.مصرف آن ها عطسه، آبریزش از چشم و بینی را کاهش می دهد. اما بعضی از این داروها می توانند آرام بخش باشند، بنابراین قبل از استفاده از آن ها برچسب رویشان را مطالعه کنید.

داروهای ضد احتقان

داروهای خوراکی مانند سودوافدرین و اسپری های بینی مانند اکسی متازولین می توانند گرفتگی بینی را کاهش دهند. با این حال، استفاده از اسپری های بینی برای مدت طولانی تر ممکن است علائم را بدتر نموده و باعث گرفتگی مجدد گردد. بنابراین، استفاده از آن ها را محدود کنید.

واکسن آلرژی

واکسن آلرژی (ایمنی درمانی) می تواند گزینه مناسبی برای بعضی از افراد باشد. این روش درمانی شامل تزریق اندازه کمی ماده آلرژی زا به بدن شما برای کاهش واکنش ایمنی بدن است. بعضی از درمان ها را می توان به صورت قرص زیر زبان انجام داد. با این حال، آلرژن خاص باید شناخته گردد. مهم است که قبل از در نظر گرفتن این گزینه با پزشک خود مشورت کنید.

اسپری های استروئیدی بینی

اگر آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها مفید نباشند، می توان اسپری های استروئیدی بینی، مانند تریامسینولون یا فلوتیکازون را آزمایش کرد. آغاز این اسپری های بینی چندین هفته قبل از فصل بهار می تواند به درمان آلرژی های بهاری و جلوگیری از علائم یاری کند.

داروهای ضد درد

برای تسکین درد، می توان از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کرد.

مراجعه به پزشک

هنگامی که علائم آلرژی بهاری شما را آزار می دهند و بر فعالیت های روزمره شما تأثیر می گذارد، با پزشک خود درمورد اینکه چه روش های درمانی برای شما بهتر خواهد بود، صحبت کنید. ترکیب چندین روش درمانی می تواند به کاهش آلرژی های بهاری یاری کند.

نتیجه گیری

علائم آلرژی بهاری ممکن است ناخوشایند باشد. اگر مشکوک به آلرژی هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آن ها می توانند به تشخیص دلیل علائم شما یاری نموده و یک برنامه درمانی مناسب را تجویز نمایند. اما اگر علائم شما شدید نیست، می توانید از درمان های خانگی یا داروهای بدون نسخه برای کاهش علائم بهره ببرید.

منبع: اسنپ مارکت

به "روش هایی برای درمان آلرژی بهاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش هایی برای درمان آلرژی بهاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید