سیگنال هایی برای سهامداران فولاد

به گزارش وبلاگ وردپرس، ایران در ماه ژوئن به رغم نزول یک پله ای جایگاهش در میان فراوریکنندگان عمده دنیا توانست رکورد فراوری ماهانه خود را جابه جا کند و به میزان بالاتری منتقل کند. از سوی دیگر آنالیز ها نشان می دهد ایران در میان کشورهای فراوریکننده عمده دنیا در شش ماه نخست سال 2020 بیشترین میزان افزایش فراوری را نسبت به شش ماه ابتدایی سال 2019 ثبت نموده است. این امر در حالی اتفاق افتاده است که در میان فراوری کنندگان عظیم دنیا تنها ایران، ویتنام و چین عملکردی مثبت داشته اند و سایر فراوریکنندگان اصلی همگی با کاهش فراوری روبرو شده اند.

سیگنال هایی برای سهامداران فولاد

ایران در ماه ژوئن امسال با میزان فراوریی بالغ بر 2 میلیون و 424 هزار تن، به رغم افزایش فراوری در ماه جاری با یک رتبه سقوط، نهمین فراوری نماینده عمده فولاد دنیا لقب گرفت. ایران در ماه مه پس از آلمان و بالاتر از ترکیه هشتمین فراوری نماینده عظیم فولاد دنیا بود که در این ماه افزایش چشمگیر فراوری ترکیه آنان را به هفتمین کشور تهیه نماینده عظیم دنیا بدل کرد و آلمان و ایران را هر کدام یک رده پایین کشید.

حجم فراوری فولاد خام شرکت های فراوریی ایران در ماه جاری نسبت به ماه گذشته 57 هزار تن افزایش داشته و رکورد جدیدی را در میزان فراوری ماهانه ایران از خود بر جای گذاشتند. ایران در ماه ژوئن 4/ 2 درصد افزایش فراوری را نسبت به نسبت به ماه مه ثبت کرد و بار دیگر رکورد حجم فراوری ماهانه خود را جابه جا کرد.

چنین رکوردی در شرایطی ثبت شده که میزان فراوری دنیای در ماه جاری 500هزار تن کاهش پیدا نموده است. در سال های اخیر و از جمله در سال 2019 همیشه یکی از بالاترین آمار فراوری فولاد در طول سال مربوط به ماه ژوئن بوده است. در ژوئن سال گذشته حجم فراوری 2 میلیون و 302 هزار تن بوده است که 122 هزار تن کمتر از ژوئن امسال است.

از نتایج این افزایش فراوری رقابتی در بازار داخلی، رونق بازار فولاد در ایران و از سوی دیگر طبق اعلام انجمن فراورینمایندگان فولاد ایران در بهار امسال به طور متوسط 6/ 64 درصد کاهش واردات در زمینه مقاطع طویل فولادی از جمله تیرآهن، میلگرد و نبشی و ناودانی و سایر مقاطع فولادی داشته ایم که این امر نیز می تواند نشان از بلوغ بیشتر صنعت فراوری فولاد کشور و از نتایج افزایش فراوری فولاد خام شرکت های ایرانی باشد.

ایران در سقف دنیا

در آنالیز شرایط حجم فراوری 6 ماه نخست نیز، ایران در 6 ماه ابتدایی سال 2019 میلادی میزان فراوریی برابر با 12 میلیون و 599 هزار تن را ثبت کرد. این رقم در 6 ماهه نخست سال 2020 با ثبت افزایشی بالغ بر یک میلیون 287 هزار تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 13 میلیون و 886 هزار تن رسید. رشد 2/ 10 درصدی فراوری فولاد خام ایران در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی به رغم شیوع ویروس کرونا و کاهش فراوری فولاد بسیاری از فراورینمایندگان عظیم دنیا، ایران رکورد خیره نماینده رشد 2/ 10 درصدی را ثبت کرد که بالاترین افزایش میزان فراوری در میان تمام کشورهای فراوری نماینده دنیا است که ماهانه حداقل 100 هزار تن فولاد خام فراوری می نمایند.

در واقع ایران بالاتر از چین و ویتنام بیشترین میزان افزایش فراوری فولاد در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال 2019 را ثبت کرد. جالب تر آنجاست که تنها این سه کشور توانستند فراوری خود را در این مدت زمان و همزمان با شیوع کرونا افزایش دهند در حالی که تمام فراورینمایندگان عمده دنیا درگیر کاهش فراوری شدند.

فراوری فولاد 6 ماه نخست سال 2020 در سراسر دنیا برابر با 873 میلیون و 134 هزار تن بوده است که نمایانگر میزان کاهش 6 درصدی کل فراوری دنیا در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال 2019 است.

در فاصله ژانویه تا ژوئن سال 2019 حجم فراوری دنیای بیش از 928 میلیون و 425 هزار تن بوده است. آمارهای نیمه ابتدایی امسال به تفکیک قاره ها نشان می دهد آسیا با 3 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 642 میلیون تن از کل فراوری دنیا را بر عهده داشت. کشورهای اتحادیه اروپا نیز مجموعا 7/ 18 درصد کاهش و آمریکای شمالی نیز 6/ 17 درصد کاهش فراوری نسبت به نیمه اول 2019 را ثبت کردند.

جهش فراوری ترکیه و هند؛ کاهش در چین

گزارش فراوری ماهانه انجمن دنیای فولاد از آمار اعلام شده توسط 64 فراورینماینده فولاد خام نیز در ماه ژوئن امسال نشانگر میزان فراوری 29/ 148 میلیون تن است که در مقایسه با ماه ژوئن سال گذشته کاهشی 7 درصدی در سراسر دنیا را نشان می دهد. فراوری دنیای در ماه ژوئن 29/ 0 درصد نسبت به ماه مه کاهش پیدا نموده است.

چین که به تنهایی عظیم ترین فراوری نماینده و همزمان عظیم ترین مشتری فولاد در دنیا محسوب می گردد با آغاز فصل بارشی در این کشور و کاهش تقاضا در بخش ساخت و ساز برای فولاد میزان فراوری آن پس از چند ماه افزایش فرایندی کاهشی در پیش گرفت و از 2/ 92 میلیون تن در ماه مه به بیش از 5/ 91 میلیون تن در ماه ژوئن رسید. شیوع موج دوم کرونا و عدم بازگشایی مالی باعث اختلال در زنجیره عرضه دنیای در بسیاری از فراوری نمایندگان عمده دنیا شد. ترکیه نیز با افزایش چشمگیر فراوری خود در ماه ژوئن از رتبه نهم فراورینمایندگان خود را به هفتمین فراورینماینده عظیم دنیا در ماه مارس بدل کرد. هند نیز با افزایش فراوریی بیش از 800 هزار تنی بار دیگر فرایند مثبت ماهانه ای را برای خود به ثبت رساند.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: تجارت نیوز

به "سیگنال هایی برای سهامداران فولاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیگنال هایی برای سهامداران فولاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید