طرحی جدید از سناتورها برای جلوگیری از ورود آمریکا به برجام

به گزارش وبلاگ وردپرس، گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا با معرفی طرحی جدید در صدد سنگ اندازی در ورود احتمالی دولت جو بایدن به برجام هستند.

طرحی جدید از سناتورها برای جلوگیری از ورود آمریکا به برجام

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ وردپرس، گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا با معرفی طرحی جدید در صدد سنگ اندازی در ورود احتاقتصادی دولت جو بایدن به برجام هستند.

پایگاه واشنگتن فری بیکن، نزدیک به محافظه کاران آمریکایی که نسخه ای از پیش نویس این طرح را دیده می گوید حامیان طرح مذکور خواهان ملزم کردن دولت جو بایدن به کسب اجازه از کنگره قبل از حصول توافق با ایران هستند.

طبق تحلیل واشنگتن فری بیکن این طرح که به عنوان متمم برای اضافه شدن به یک طرح قانونی دیگر پیشنهاد شده در صورت تصویب در هر دو مجلس کنگره و تبدیل شدن به قانون مانعی عمده درتلاش دولت بایدن برای ورود مجدد به برجام ایجاد خواهد نمود.

با این حال، از آنجا که برجام مسئله ای کاملاً حزبی در سیاست آمریکا است، طرح مذکور احتمالاً مورد مخالفت دموکرات ها خواهد بود و تنها از حمایت قانونگذاران جمهوری خواه برخوردار خواهد بود.

ران جانسون، قانونگذار حزب جمهوری خواه این طرح را ارائه نموده و تا کنون پیروز به جلب حمایت چندین سناتور جمهوری خواه دیگر که مخالفت دیپلماسی با ایران هستند شده است.

با آنکه بعید است نماینده های حزب دموکرات بر خلاف دیدگاه های حزب خود رفتار نموده و از این طرح حمایت نمایند بعضی از قانونگذاران این حزب سال 2015 جزو مخالفان توافق هسته ای با ایران بودند. دولت باراک اوباما در آن موقع مجبور شد برای اجرایی کردن برجام، کنگره را دور بزند و بدون تأیید نهاد قانونگذار آمریکایی آن را اجرایی کند. نماینده های جمهوری خواه کنگره می خواهند این بار شاهد این اتفاق نباشند.

جانسون در بیانیه ای به واشنگتن فری بیکن گفت: دشمنان ما می دانند که دولت بایدن همان جهت ضعیف و فاجعه با رئیس جمهور اوباما را ادامه خواهد داد.

وی اضافه نمود: به همین دلیل برای تأمین امنیت آمریکا و صلح جهانی ضرورت دارد هر گونه توافقی که بایدن بر سر آن با ایران مذاکره می نماید به معاهده تبدیل شده و به تأیید سنای آمریکا برسد.

طرح سناتورهای جمهوری خواه آمریکا علاوه بر آنکه دولت این کشور را به کسب اجازه از کنگره برای توافق با ایران ملزم می نماید خواهان جلوگیری از برطرف تحریم های اقتصادی علیه ایران است.

دولت جو بایدن مدعی است میخواهد به وسیله مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای برجام را فراهم کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به فشار حداکثری را در دستور کار قرار داد.

مقام های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف نموده اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده اند.

واشنگتن می گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم ها علیه ایران را برطرف کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می گردد که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی آزمایی هستند، اما راستی آزمایی برطرف تحریم ها به دست کم 3 تا 6 ماه زمان احتیاج دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید نموده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض نموده این واشنگتن است که باید با برطرف تحریم ها به توافق بازگردد و ضروری است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید نموده اصرار یا عجله ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما کارشکنی ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق شروع کرد.

دولت اوباما علی رغم ادعای برطرف تحریم ها سیاست های مختلفی از جمله هراس افکنی در بانک ها و موسسات اقتصادی بین المللی را برای از بین بردن آثار عملی برطرف تحریم ها در دستور کار قرار داد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواهان راستی آزمایی برای برطرف تحریم ها است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "طرحی جدید از سناتورها برای جلوگیری از ورود آمریکا به برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرحی جدید از سناتورها برای جلوگیری از ورود آمریکا به برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید