عوارض جسمی دورکاری بدون شرایط استاندارد چیست؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، ایرنا/متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نسبت به افزایش عارضه سر به جلو، گردن درد و مسائل اسکلتی در دانش آموزان و کارمندانی که در دوران کرونا در خانه بدون داشتن صندلی استاندارد به حالت لمیده کار و مطالعه می کنند، هشدار داد.

عوارض جسمی دورکاری بدون شرایط استاندارد چیست؟

کامران آزما اضافه کرد: در دوران همه گیری کرونا انجام امور محوله به کارکنان و کارمندان ادارات و شرکت ها در منزل و فعالیت درسی دانش آموزان به صورت آنلاین در خانه از راهکارهای مهم پیشگیری از ابتلا به کووید19 و در عین حال چرخش اقتصاد است.

وی گفت: برای پیشگیری از کرونا توجه به مقوله دورکاری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در چنین شرایطی کارها و فعالیت ها و ارتباط با کارفرما عمدتا از طریق کار با کامپیوتر، تلفن و ایمیل و از این دست فناوری های ارتباطی صورت می گیرد.

آزما اضافه کرد: با وجود همه مزایای دورکاری، فراهم نبودن و مهیا نکردن فضای فیزیکی مناسب جهت کار در منزل می تواند به آسیب سیستم اسکلتی، عضلانی و تغییر در ساختار فیریکی فرد منجر شود. گردن درد و دردهای ناحیه پشت و شانه یکی از شایع ترین شکایات اسکلتی و عضلانی در بین کارمندان است.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: در هنگام دورکاری، استفاده از میزهای غذاخوری یا پیشخوان آشپزخانه با ارتفاع نامناسب به عنوان میزکار بدون داشتن یک صندلی مناسب، نشستن روی زمین در حالت خمیده و بدون تکیه یا کار با لپ تاپ به صورت لمیده روی کاناپه یا به عبارت دیگر نداشتن شرایط مناسب و عدم رعایت ارگونومی از مهمترین علل ایجاد دردهای گردن و مسائل عضلانی و اسکلتی است.

آزما گفت: انجام امور در خانه و کار با کامپیوتر و مطالعه کتاب که نیاز به تمرکز زیاد دارد باعث می شود که فرد ناخواسته سر خود را بیش از حد به جلو آورده و تثبیت این حالت فرد را دچار سندروم سر به جلو دچار می کند. این مسائل در مورد تحصیل و مطالعه دانش آموزان در منزل هم صادق است و حتی به دلیل اینکه در سنین رشد و سنین شکل دریافت اسکلت بدنی توجه به آن در دانش آموزان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: عارضه سر به جلو گرچه می تواند به دنبال ضربه و آسیب شغلی هم ایجاد شود اما داشتن عادات غلط در انجام کارهای روزمره از عمده ترین علل آن است، استفاده و نگاه طولانی به تلفن همراه با گردن خمیده و لم دادن روی دسته مبل راحتی یا کار با لپ تاپ و موبایل به صورت دراز کشیده با بالشت بلند و تعداد زیاد زیر سر از دیگر عادات غلط بعضی کارمندان دورکار و دانش آموزان است که به عارضه سر به جلو و تغییر در ساختار قامتی این افراد منجر می شود.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: نشستن نامناسب به جز درد گردن می تواند به مسائل و شکایات دیگری نظیر سردرد، سرگیجه، احساس خستگی و درد مبهم در نواحی پشت و شانه ها یا دردهای تیر کشنده و نقطه ای پشت سر و حتی درد و صدا در مفصل فک منجر شود و به دلیل تغییرات بیومکانیکی و سفتی عضلات، کاهش محدوده حرکتی گردن از دیگر عوارض حالت سر به جلو است.

آزما اضافه کرد: احتمال آرتروز و آسیب دیسک های بین مهره ای گردن در این افراد بیش از افرادی است که گردن و سر آنها هنگام کار و مطالعه در شرایط طبیعی است. کشیدگی و ضعف عضلات پشتی و همچنین سفتی و کوتاهی عضلات جلو سینه ناشی از این حالت به ایجاد اختالات بیشتر در ساختار قامتی نظیر قوز پشتی، شانه های گرد و با چرخش روبه جلو منجر شده که تغییرات ظاهری ناشی از آن کاهش اعتماد به نفس را در پی دارد.

وی گفت: به طور خلاصه فراهم کردن الزامات و فضای فیزیکی مناسب کار، آشنایی با نحوه استفاده درست کار با کامپیوتر، لپ تاپ و تلفن همراه همچنین داشتن میز و صندلی استاندارد و اصول صحیح نشستن و در کنار آن انجام ورزش و حرکات اصلاحی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از این گونه مسائل است.

آزما ادامه داد: ارتفاع مانیتور کامپیوتر و فاصله آن با کاربر مهمترین معیار است. در صورتی که مانیتور بیش از 50 تا 60 سانتیمتر با کاربر فاصله داشته باشد فرد مجبور به نشستن در حالت خمیده ، بدون تکیه و حالت سر به جلو می شود و قسمت بالای مانیتور کامپیوتر بایستی با چشم کاربر هم سطح باشد و در مورد لپ تاپ بیش از 15 سانتیمتر پایین تر از چشم ها قرار نگیرد .

وی اضافه کرد: ارتفاع بیش از حد یا کمتر از آن گردن را در شرایط نامناسبی قرار میدهد . صندلی های دسته دار با قابلیت تنظیم ارتفاع دسته و نشیمن گاه مناسبترین است و در این حالت ارتفاع نشیمنگاه را باید طوری تنظیم کرد که کف پا به زمین برسد و زانوها همسطح یا کمی پایین تر از مفصل ران قرار گیرد و تکیه گاه صندلی 10 تا 15 درجه از حالت عمود عقب تر باشد به ارتفاع میز و چیدمان اجزای کامپیوتر مطابق اصول ارگونومی هم بایستی توجه کرد.

آزما گفت: استراحت و تغییر شرایط بدن به مدت دو تا سه دقیقه به ازای هر 20 تا 30 دقیقه کار و انجام چند حرکت کششی ستون فقرات از دیگر راهکارهای پیشگیری از آسیب است. انجام ورزش هایی نظیر یوگا و پیلاتس در حفظ نحوه صحیح نشستن کمک کننده است. همچنین توصیه می شود حرکات کششی و ورزشها قدرتی مناسب شرایط سر به جلو در برنامه ورزشی گنجانده شود که می توان به کشش عضلات سینه و عضلات خلف گردن و تقویت عضلات ستون فقرات پشت اشاره کرد.

منبع: همگردی

به "عوارض جسمی دورکاری بدون شرایط استاندارد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جسمی دورکاری بدون شرایط استاندارد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید