15 روش برای اینکه کار کردن بیش ازحد را متوقف کنید!

به گزارش وبلاگ وردپرس، در دنیای امروز که هوادار شلوغی و کار زیاد و یکنواخت است به احتمال زیاد تا به امروز با این موضوع روبرو شده اید که به صورت پیوسته در حال صرف بیش از حد زمان و انرژی برای کارهای ساده و پیش پا افتاده که ما را به سمت زندگی دلخواهمان سوق نمی دهند و در واقع در حال کار کردن بیش از حد هستید.

15 روش برای اینکه کار کردن بیش ازحد را متوقف کنید!

بنابراین جای تعجب نیست که افراد همواره در حالت های روحی خستگی بیش از حد، فرسودگی، استرس و اضطراب باشند. اما خبر خوب این است که می توان الگوی کار بیش از مقدار را شکست و کنترل زندگی خود را در دست گرفت.

در ابتدا به خودتان متعهد باشید و سپس نکات زیر را در زندگی خود پیاده سازی کنید. با این کار می توانید این الگوی قدیمی را شکسته و به اضطراب، خستگی، فرسودگی و خستگی بیش از حدی که تجربه می کردید سرانجام داده و زندگی دلخواه خود را زندگی کنید.

مانند هر الگوی دیگری که به صورت مداوم تمرین و تکرار می کنیم، برای شکستن الگوی صرف بیش ازحد زمان و انرژی و کار کردن بیش ازحد هم باید مراحل یادگیری آن را طی کنیم. در ابتدا ممکن است تا زمانی که دچار خستگی بیش از حد و فرسودگی نشده اید متوجه شوید که حتی نمی دانستید از زمان و انرژی خود بیش از مقدار استفاده می کردید و بیش از حد کار می کردید.

هنگامی که این مساله را متوجه شدید زمانی را به تشخیص اینکه انجام اشتباه چه کارهایی باعث استفاده بیش ازحد از زمان و انرژی شده اختصاص دهید. در این صورت می توانید نکاتی که در ادامه معرفی شده اند را در راستای شکستن این چرخه به کار بگیرید.

چگونه کار کردن بیش از حد را متوقف کنیم؟

1. زمان را آنالیز کنید

برای این که زمان، انرژی و کارهای خود را تحت کنترل بگیرید باید متوجه شوید که از چه قسمتی در حال هدر رفتن هستند. برای انجام این کار یک دفتر بردارید و روی گوشی تلفن همراه خود یک هشدار پانزده دقیقه ای تنظیم کنید. با استفاده از این هشدار بنویسید که در طی هر پانزده دقیقه چه کاری انجام دادید. این تمرین را حداقل سه تا هفت روز انجام دهید.

در سرانجام هر روز و هر هفته زمانی را به بازنگری این موضوع که چگونه زمان خود را سپری کردید اختصاص دهید. سعی کنید هر دقیقه را مانند مقداری پول در نظر بگیرید و آنالیز کنید که آیا آن پول را خوب خرج نموده اید یا خیر. از این قسمت و با استفاده از این تمرین می توانید متوجه شوید که یک کار را باید ادامه داده، متوقف نموده یا به دیگری واگذار کنید.

2. محدودیت های خود را بشناسید

ما در هر روز انرژی ذهنی محدودی داریم. به همین علت تعداد کارهایی که می توانیم تکمیل کنیم محدود هستند. برایان تریسی (Brian Tracy) یکی از کارشناسان بهره وری و مدیریت زمان در جهان توصیه می نماید در هر روز شش کار را کامل کنیم.

ممکن است متوجه شوید بعضی روزها انرژی کمتری دارید و فقط می توانید سه کار را انجام داده و تکمیل کنید. اما روزهایی هم هستند که کارهای بیشتری را می توانید انجام دهید. آیا الگویی برای این جریان انرژی وجود دارد؟

خانم ها اغلب در دوران قاعدگی انرژی کمتری دارند و ممکن است کارهای کمتری را تکمیل نمایند. ممکن است متوجه شوید که در روزهای آغازین هفته و ابتدای ماه انرژی بیشتری در مقایسه با روزهای آخر هفته و پایانی ماه دارید.

هنگامی که به الگوها و جریان انرژی خود توجه می کنیم می توانیم بهتر برای شناخت زمان مناسب برای دستیابی به آرزوهایمان آمادگی داشته باشیم.

3. هیچ وقت کاری را بلافاصله انجام ندهید

به خودتان فضایی را برای در نظر گرفتن همه عوامل قبل از اجرای هر کاری بدهید. به صورت مودبانه از یک روز قبل به فردی که می خواهید با او صحبت کنید اطلاع دهید. در این صورت قادر خواهید بود برای خودتان امکان سنجی اجرای آن را انجام دهید. این کار به شما در موارد زیر یاری می نماید.

  • داشتن زمانی برای در نظر گرفتن کارهای دیگر
  • در نظر گرفتن اهمیت این کار
  • آمادگی برای پاسخ دادن

در صورتی که در طول روز تصمیم های بسیار زیادی می گیرید در نظر گرفتن این فضا برای خودتان بسیار اهمیت دارد. مطالعاتی که روی خستگی تصمیم گیری اجرا شده است حاکی از آن است که هر چه فرد در طول روز تصمیم های بیشتری بگیرد، کیفیت تصمیم ها پایین تر خواهد بود. زیرا انرژی ذهنی مان در طول روز کاهش پیدا می نماید بنابراین قدرت و توانایی گرفتن تصمیم هایی که همگام با اهداف و احتیاجهایمان باشند را نخواهیم داشت.

4. دست بالا گرفتن مقدار زمان مورد احتیاج

یکی از دلایلی که افراد دچار صرف بیش از مقدار زمان و انرژی می شوند این است که مقدار زمانی که برای تکمیل یک کار ضروری است را در نظر نمی گیرند. ممکن است فرد فکر کند یک قرار دیدار یک ساعت طول می کشد اما به دلایل مختلف مانند ترافیک یا دیر رسیدن خودش یا فرد مقابل کار در یک ساعت انجام نشود.

آیا می دانید فقط 2000 هفته از زندگیمان به جای مانده است؟ ما در زندگی 4000 هفته داریم که اگر در میانه عمر خود باشید تنها 2000 هفته از آن به جای مانده است. در صورتی که زمان لازم را دست بالا بگیریم فضای طبیعی ای برای خودمان برای درگیر شدن با چالش ها فراهم می کنیم. در صورتی که یک کار کمتر از چیزی که برای آن تخمین زده ایم زمان ببرد زمان اضافه خواهید داشت و خودتان را متعهد به خود مراقبتی بیشتر می کنید.

5. طاقت و احساسات درونی خود را آنالیز کنید

رو راست باشید. تا حالا چند بار تجربه تعهد به انجام کاری که آن را دوست نداشته اید را داشته اید؟ در چنین شرایطی در پایان نه تنها به علت کار کردن بیش از حد خسته و فرسوده شده اید بلکه از خودتان هم ناراحت شده اید. هنگامی که قبل از تصمیم گیری به خودتان فضا می دهید زمانی برای پرسش و آنالیز احساسات خود خواهید داشت.

  • آیا این همان کاری است که من می خواهم انجام دهم؟
  • آیا این کار را به اجبار می خواهم انجام دهم؟
  • آیا من انرژی برای به سرانجام رساندن آن و داشتن احساس خوب نسبت به آن را دارم؟
  • آیا این کار باعث تخلیه انرژی و ایجاد احساسات منفی در من می شود؟

در صورتی که فکر می کنید این کار بیشتر از اینکه به آن علاقه داشته باشید اجباری است و کاری نیست که واقعا خودتان دوست داشته باشید آن را انجام دهید بگویید نه. اشکالی ندارد به کاری نه بگویید حتی اگر باعث شود فرد دیگری از شما ناراحت شود. هیچ علتی وجود ندارد که سلامت روان خود را قربانی شاد کردن فرد دیگری کنید.

6. اهداف و ارزش های خود را آنالیز کنید

  • آیا انجام این کار منجر به پیشرفت تان به سوی اهدافتان می شود؟
  • آیا این کار زمان و انرژی ای که می تواند برای رسیدن به اهداف استفاده شود را می گیرد؟
  • آیا این کار همگام با ارزش ها و باورهای شما است؟

در صورتی که یک کار از اهدافتان دور است یا همگام با ارزش ها و باورهایتان نیست هزینه آن بیشتر از تنها زمانتان است. خسارتی که از نظر انرژی وارد می نماید به این صورت است که شما را کار بیش از حد و خستگی بیش ازحد به مدت طولانی تری نگه می دارد.

علاوه بر این در صورتی که رسیدن به اهدافتان به تاخیر بیفتد می تواند منجر به خستگی بسیار زیاد و رنجش از خود شود.

7. جهت و مقصد خود را بشناسید

برای گرفتن تصمیم های عمدی باید بدانید جهتتان به کدام سمت است. آیا هدفتان کوتاه مدت است یا هدفتان نام نیک و میراثی است که می خواهید پس از خودتان هم به جا بماند. بدون داشتن این اطلاعات نمی توانید تصمیم های خود خواسته بگیرید.

بدون دانستن مقصد نهایی هر فرصت فقط یک هدف درخشان دیگر است که حواستان را پرت خواهد نمود.

8. مرز معین کنید

پس از اینکه تصمیم گرفتید می خواهید کاری را انجام دهید یا نه محدودیت هایی را برای زمان و انرژی خود معین کنید. در صورتی که تصمیم به عدم اجرای کار گرفتید از الگوهای زبانی ای که در ادامه آورده شده اند برای ایجاد یک ساختار و مرزهای محترمانه بهره ببرید:

  • من این موقعیت و فرصت را تحسین می کنم اما اکنون زمان مناسبی برای من برای پذیرفتن بار کاری اضافی نیست.
  • من شجاعت شما را برای یاری خواستن برای این پروژه محترم می شمارم اما ظرفیت کاری من تکمیل است و این موضوع می تواند بر کیفیت کار من تاثیر بگذارد.
  • من موافق این موضوع هستم که یاری خواستن مهم است موافقت با یاری کردن به شما می تواند منجر به خستگی بیش ازحد من شود.

در صورتی که با انجام کار موافق هستید باز هم معین مرز برای زمان، انرژی و انتظارهای خود بسیار مهم است.

9. به تصمیم خود متعهد باشید

هنگامی که تصمیم خود را گرفتید از آن عبور کنید. فکر کردن در خصوص اینکه آیا تصمیم درستی گرفته اید یا نه شما را گیر انداخته و منجر به صرف انرژی بیشتر در انجام کاری که تصمیم به اجرای آن گرفته اید می شود. تصمیم خود را بگیرید و به سرعت از آن عبور کنید.

10. امتیاز دادن را متوقف کنید

رابرت کیالدینی (Robert Cialdini) در کتاب خود درباره قانون مقابله به مثل صحبت می نماید. این قانون درباره ی زمانی است که فردی کاری را برایمان انجام می دهد یا چیزی به ما می دهد و ما احساس می کنیم باید کاری برای او انجام دهیم یا چیزی برای او تهیه کنیم. اغلب افراد در سرانجام احساس صرف انرژی بیش ازحد خواهند داشت زیرا کاری خارج از برنامه کاریشان انجام داده اند.

اگرچه این اجبار در صورتی که هنگام صرف زمان و انرژی بیش از حد احساس رنجش یا سایر احساسات منفی را به همراه داشته باشد حتی می تواند به منبع بزرگتری از تخلیه انرژی تبدیل شود.

به جای امتیازدهی به اینکه به چه کسی بدهکار هستیم به خاطر داشته باشیم که جبران محبت زمانی برترین حالت را دارد که با علاقه خالص به کسی یاری کنیم یا زمان و انرژی خود را به او اختصاص دهیم.

11. اولویت های خود را بشناسید

اصل پرتو به ما می گوید که 80 درصد خروجی یک موقعیت خاص از طریق 20 درصد ورودی معین می شود. از این اصل می توان برای معین اینکه کدام کارها را انجام دهیم، کدام یک را به دیگران واگذار نموده و کدام یک را کنار بگذاریم استفاده کنیم.

برای استفاده از این اصل از خودتان بپرسید کدام کارها 20 درصد زمان، انرژی یا کوشش شما را احتیاج داشته اما 80 درصد نتیجه را ایجاد می نمایند؟ آن کارها را اولویت بندی نموده و سایر کارها را به منظور جلوگیری از انجام بیش از حد کارها و خستگی بیش از حد به دیگران بسپارید.

12. باورهای محدود نماینده را بازنویسی کنید

انجام بیش از حد کارها در افرادی که ویژگی هایی مانند جلب رضایت دیگران یا کمال گرایی دارند بسیار رایج است. اگرچه اغلب این ویژگی ها یا باورها به پیش گویی ای که باعث رضایت خود فرد می شود تبدیل می شود.

به عنوان مثال در صورتی که باور داشته باشید نه گفتن باعث آسیب به احساسات یک فرد می شود، قادر نبودن به انجام کوشش کامل به علت خستگی بیش از حد از انجام کارهای بسیار زیاد به احتمال زیاد به شما آسیب خواهد زد. زمانی را به بازتاب و انعکاس اختصاص دهید. در صورتی که باور محدودنماینده یا آسیب احساسی ای وجود دارد که شما را وادار به انجام کارهای بسیار زیاد می نماید در آن ها تجدید نظر کنید.

هنگامی که باورهای محدودنماینده را شناختید همه شواهدی که برای تائید یا رد آن ها دارید را بنویسید.

13. رفتارهای خود تخریب گر را بشناسید

صرف بیش ازحد زمان و انرژی و انجام کارهای بسیار زیاد به صورت مداوم و پیوسته می تواند نوعی رفتار خود تخریب گر باشد که فرد را در حلقه اعتیاد استرس نگه دارد. الگوی کار بیش از حد مانع از رسیدن فرد به آرزوها و اهدافش می شود.

در صورتی که فکر می کنید به صورت ناخودآگاه به خودتان آسیب می زنید به سوال هایی که در ادامه آورده شده اند فکر کنید:

  • در صورتی که کار کردن بیش از حد را متوقف کنم چه اتفاقی می افتد؟
  • اگر زمان و انرژی لازم برای رسیدن به هدف هایم را داشته باشم می ترسم چه اتفاقی بیفتد؟
  • چگونه می توانم زمان و انرژی خود را بهتر مدیریت کنم؟

14. معاشرت خود با دوستان دورو را کاهش دهید

یک دوست دورو فردی است که اغلب به او دشمن دوست نما می گویند. فردی که یک روز مهربان و حامی و روز دیگر منتقد سرسخت است. هنگام معاشرت با این افراد همواره احساس می کنید در حال راه رفتن روی پوسته تخم مرغ هستید و این افراد باعث می شوند شما احساس خستگی بسیار زیادی پیدا کنید.

مطالعاتی که روی دوستان دورو اجرا شده است نشان داده اند که این افراد به سلامتی مان ضرر می زنند، باعث می شوند احساس استرس بیشتری داشته باشیم و از نظر انرژی احساسی به صورت کامل ما را تخلیه می نمایند.

15. زمانی را برای استراحت اولویت بندی کنید

در جهانی امروز استراحت نخستین چیزی است که انجام کارهای بیشتر در طول روز را امکان پذیر می نماید. اما ما ماشین نیستیم. استراحت یکی از اجزای اساسی برای سلامتی بیشتر و تصمیم گیری بهتر است. زمان مورد احتیاج برای استراحت منظم را قبل از اضافه کردن کارهای اضافی معین کنید. این کار اطمینان می دهد که به صورت کامل برای انجام کارهایی که برای اهداف، ارزش ها و موفقیت نهاییتان مهم هستند مصمم هستید.

در سرانجام

پایبندی خود به کار کردن بیش از حد یکی از سریع ترین کارهایی است که از طریق آن می توانید به سلامتی، موفقیت، روابط و معروفیت خود آسیب برسانید. با به کارگیری نکاتی که در این مطلب گفته شد کارهای خود را بازنگری نموده و آن ها را روی مهم ترین جنبه زندگی خود متمرکز کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ وردپرس مگ را بخوانید.

منبع: Lifehack

منبع: دیجیکالا مگ

به "15 روش برای اینکه کار کردن بیش ازحد را متوقف کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 روش برای اینکه کار کردن بیش ازحد را متوقف کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید