شرایط کتیبه آنوبانی نی و طاق گرا بعد از زلزله

به گزارش وبلاگ وردپرس، پس از آنالیز کامل محوطه های تاریخی کرمانشاه تعیین شد که 11 بنای تاریخی در این استان بر اثر زلزله دچار آسیب دیدگی هایی شدند. اما شرایط کتیبه آنوبانی نی، از قدیمی ترین سنگ نبشته های ایران چگونه است؟

شرایط کتیبه آنوبانی نی و طاق گرا بعد از زلزله

جلیل بالایی مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت:

عمده ترین تخریب در زلزله یکشنبه شب 21 آبان در غرب کشور متوجه کاروانسرای قصر شیرین شد که متاسفانه یکی از دیوارهای تاریخی به طول 20 متر، ضخامت 80 سانتی متر و ارتفاع هشت متر تخریب شده و به بازسازی و دوباره سازی احتیاج دارد.

او با تاکید بر آنالیز شرایط محور ساسانی در سرپل ذهاب به طور کامل بیان نمود:

خوشبختانه کتیبه آنوبانی نی و طاق گرا سالم هستند و هیچ کدام آسیبی ندیده اند، اما با توجه به قرار داشتن آن ها در کنار کوه تعدادی سنگ بزرگ اطراف قدیمی ترین کتیبه ایران و بنای تاریخی گرا را پر نموده است که آن ها باید پاکسازی شوند.

آنوبانی نی ملکه آشوری یا لولویی بود که نقش برجسته منسوب به او در شهر سرپل ذهاب، از قدیمی ترین سنگ نبشته های ایران با قدمتی حدودا 4800 سال است.

این نقش برجسته پرده ای است که در آن شاه در برابر ملکه و ستاره ایشتار که او را در مقابل دشمنان به پیروزی رسانده، ایستاده و پای خود را بر بدن دشمن مغلوب نهاده است. ملکه حلقه ای به دست دارد و به دست دیگر طناب یا زنجیری گرفته، دو اسیر از بینی در بند اوست. علاوه بر شاه و ملکه ، 9 اسیر برهنه نیز در تصویر قابل مشاهده است.

این نقش برجسته، در محوطه یک دبیرستان دخترانه در شهر سرپل ذهاب واقع شده است. ذیل نقش برجسته، سنگ نبشته ای به خط اکدی وجود دارد که مضمون آن چنین است:

آنوبانی نی پادشاه توانا، پادشاه لولوبی نقش خود و نقش الهه ایشتار را در کوه پادیر رسم کرد. آن کس که این نقوش و این لوح را محو کند، به نفرین و لعنت آنو، آنوتروم، بل، بلیت، رامان، ایشتار، سین و شمش گرفتار و با دو نسل او برباد رواد.

وی بعلاوه با اشاره به این که خوشبختانه بنایزیج منیژه در سرپل ذهاب آسیب چندانی ندیده است و موارد وارد شده به آن به راحتی قابل جمع بندی است، بیان نمود:

تعدادی از سنگ های مجموعه عمارت خسرو در بخش هایی ریزش نموده اند که باید بازسازی شوند، اما خوشبختانه آتشکده چارقاپی نیز آسیب چندانی ندیده و تقریبا سالم است.

او با اشاره به آسیب یکی از دیوارهای قلعه گبری در سرپل ذهاب و احتیاج به تثبیت و بازسازی آن، ادامه داد:

بقعه ابودوجانه در شهرستان دالاهو 60 درصد آسیب دیده و ترک های سازه ای شدیدی به گنبد آن وارد شده است، بعلاوه میله های مقابر این مجموعه نیز دچار آسیب دیدگی شده اند.

بالایی از آسیب دیدگی 60 درصدی مسجد عبدالله بن عمر اضافه کرد:

بخشی از دیواره های سنگی و خشکه چین قلعه یزدگرد و قلعه داوران در قصر شیرین نیز لرزش داشته اند، که قابل بهسازی و بازسازی است.

وی بیان نمود که خوشبختانه عمق خسارت ها عمیق و جدی نبوده اند و هیچ کدام از بناهای در معرض گسل زلزله به گونه ای نیست که امکان بازسازی آن وجود نداشته باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تاکید نمود:

بازسازی و به سازی بناهای آسیب دیده در شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و دالاهو به اعتباری معادل 850 میلیون تومان احتیاج دارد که در صورت تامین اعتبار از سوی دولت یا سازمان میراث فرهنگی در کوتاه ترین زمان ممکن می توان بناهای آسیب دیده را بازسازی و بازسازی کرد.

پیمان نعمتی مدیر دو مجموعه تاریخی بیستون و طاق بستان کرمانشاه تأکید کرد:

این دو مجموعه به طور کامل آسیب شناسی شده اند و خوشبختانه هیچ مسئله ای برای آن ها به وجود نیامده است.

سید محسن علوی مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان نیز گفت:

همه بناهای تاریخی قرار گرفته در استان کردستان بعد از زلزله یک شنبه شب به طور کامل آنالیز شدند و خوشبختانه هیچ آسیبی به نسبت آسیب های وارد شده به استان کرمانشاه به بناهای تاریخی کردستان وارد نشده است.

عبدالمالک شنبه زاده مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز گفت:

بنای تاریخی از جمله گچ بری های شهر تاریخی سیمره آسیب جدی دیدند. گچ بری های دیواری شهر تاریخی سیمره دچار ترک خوردگی و آسیب شدند. بعلاوه قلعه والی شهرستان کرداول، قلعه والی، موزه باستان شناسی و کاخ فلاحتی در ایلام نیز دچار آسیب شده اند.

به گفته او، قلعه کنجانچم در ایلام، قلعه پوراشرف و قلعه میرغلام در دره شهر و موزه باستان شناسی دره شهر نیز در پی این زلزله آسیب هایی دیده اند.

شنبه زاده اعتبار لازم برای برطرف خطر بناهای آسیب دیده را بالغ بر 500 میلیون تومان برآورد کرد و گفت:

عملیات برطرف خطر به زمانی حدود دو ماه احتیاج دارد، اما با توجه به این که امکان منتظر شدن برای رسیدن اعتبار را نداریم در نظر داریم نخست از اعتبارهای امانی و سپس اعتبارهای پیمانی این اداره کل استفاده کنیم تا اعتبار مورد نظر در اختیارمان قرار گیرد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "شرایط کتیبه آنوبانی نی و طاق گرا بعد از زلزله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط کتیبه آنوبانی نی و طاق گرا بعد از زلزله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید