پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، یک عضو هیئت علمی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کامپوزیت به واسطه اینکه همرنگ دندان ها است، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: اکثر پزشکان نیز بیشتر علاقمندند که از کامپوزیت به جای آمالگام استفاده نمایند.

پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟

حمید مظاهری در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ وردپرس، با بیان اینکه کامپوزیت و آمالگام دو ماده اصلی برای پر کردن دندان ها هستند، اظهار کرد: این دو مواد از ترکیبات خاصی ساخته شده اند.

وی با بیان اینکه ترکیب اصلی آمالگام جیوه است و این ماده سمی است، اضافه نمود: اما این سم تاکنون مسئله ای ایجاد نکرده و دو قرن است که از آن استفاده می گردد. همچنین تاکنون آماری که مبنی بر سمی شدن فرد استفاده نماینده، اعلام نشده است.

این دندان پزشک توضیح داد: آمالگام با وجود اینکه جیوه و سمی است، اما طبیعی بوده و استفاده آن برای بشر چندان خطر ناک نیست.

مظاهری با بیان اینکه کامپوزیت نیز دارای ترکیباتی است که ممکن است سرطان زا باشد، گفت: البته تاکنون آماری در این خصوص نیز اعلام نشده است. به طور کلی و به صورت تئوریک هر دو این مواد دارای معایبی هستند، اما به قدری نیست که مصرف آنها محدود گردد.

وی ادامه داد: آمالگام ماده ای قوی تر نسبت به کامپوزیت است و در طی این دو قرن استفاده بشر مشکل خاصی ایجاد نکرده است، اما به دلیل رنگ خوبی که ندارد، چندان مورد توجه نیست. البته ماده بسیار خوبی است، به شرطی که درست از آن استفاده گردد.

این عضو هیئت علمی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کامپوزیت به واسطه اینکه همرنگ دندان ها است، بیشتر مورد توجه واقع شده است، اضافه نمود: همچنین اکثر پزشکان بیشتر علاقمندند به استفاده از کامپوزیت به جای آمالگام هستند.

مظاهری با بیان اینکه معمولا در دندان های جلویی از کامپوزیت استفاده می گردد و در دو الی سه دهه اخیر کامپوزیت بیشتر به جای آمالگام استفاده شده است، گفت: برای نمونه ترمیم هایی که قبلا با آمالگام صورت می گرفت در حال حاضر با کامپوزیت نیز انجام می گردد.

وی ادامه داد: نحوه استفاده و کارکردن با کامپوزیت نسبت به آمالگام حساس تر است و باید بهتر و دقیق تر بر روی آنها کار گردد که نتیجه بهتری داشته باشد. کامپوزیت ها امروز بیشتر از قبل برروی دندان های عقبی استفاده می گردد. با توجه به اینکه هر دو مواد کاملا متفاوت اند، اما هر دو قابل قبول هستند.

این دندان پزشک در خصوص اینکه آیا کامپوزیت ها نسبت به آمالگام بیشتر باعث پوسیدگی عمیق دندان می گردد یا خیر؟، اظهار داشت: کامپوزیت ها خودشان باعث پوسیدگی دندان ها نمی شوند، زیرا تنها یک ماده پر کردنی هستند، اما در بعضی مناطق دندانی که تمایلی به استفاده از کامپوزت ها نداریم (به خاطر نقطه ضعف هایی که دارند) باعث می گردد که اگر درست کار نگردد احتمال پوسیدگی در آن نواحی بیشتر می گردد.

مظاهری با بیان اینکه آمالگام در این موارد کمی قوی تر است و پوسیدگی کمتر اتفاق می افتد، ادامه داد: کامپوزیت نسبت به روش اجرا و انجامشان حساس تر است و باید به درستی استفاده گردد، دندان پزشکان باید هر کدام از این مواد را بر اساس خصوصیاتی که دارند استفاده نمایند. یعنی در بعضی مناطق دندانی که ضروری است از کامپوزیت استفاده گردد و اگر به خوبی کار گردد قابل قبول است.

وی با بیان اینکه ترمیم کردن با کامپوزیت مستلزم دقت خاصی است و باید منطقه دندانی کاملا از رطوبت خالی باشد، اضافه نمود: اگر یک کامپوزیت خوب ترمیم نگردد، از نظر دندان پزشکان حکم شکست خورده دارد در خصوص آمالگام نیز می توانیم بگوییم ترمیم کامپوزیت متوسط است.

مظاهری اضافه نمود: برای همین است که مردم به درست و غلط می گویند این مواد عمرشان کمتر است و زود خراب می شوند، در صورتی که اگر هر کدام را دندان پزشک با اطلاع در جای خود استفاده کند، می تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید