کاوش محوطه 8 هزار ساله فارس

به گزارش وبلاگ وردپرس، سرپرست هیات باستان شناسی گفت: محوطه 8 هزار ساله تل کمین در شهرستان مرودشت با همکاری باستان شناسان آلمانی کاوش می گردد.

کاوش محوطه 8 هزار ساله فارس

به گزارش از ، نوروز رجبی سرپرست هیات باستان شناسی تل کمین در شهرستان مرودشت، گفت: این طرح مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با دانشگاه گوته فرانکفورت آلمان است.

او اضافه کرد: فصل جدید این کاوش مشترک به زود در این محوطه کلید خواهد خورد.

این باستان شناس ادامه داد: کاوش این محوطه برای پاسخگویی به پرسش هایی در مورد گاه نگاری فارس و حکومت ایلام انجام می گردد.

سرپرست هیات باستان شناسی تل کمین گفت: فصل نخست این فعالیت پژوهشی با هدف شناخت و مطالعه پیشرفت و تهیه نقشه منحنی میزان (توپوگرافی) تپه، شبکه بندی، آنالیز پیمایشی فشرده تپه و گردآوری مواد فرهنگی انجام شد.

در فاصله 5 کیلومتری نقش رستم و 9 کیلومتری تخت جمشید، تپه ای معروف به تل کمین حسن آباد واقع شده است؛ این تپه دارای شواهد فرهنگی و تاریخی شامل سفال هایی با رنگ نخودی، خاکستری، ساده و چرخ ساز مربوط به هزاره های پیش از میلاد است.

این محوطه دارای دوره های فرهنگی و استقراری از دوره روستا نشینی قدیم در هزاره ششم پیش از میلاد تا دوره میانه و پایانی اسلامی است.

نتیجه مطالعات فصل نخست د ر این محوطه نشان می دهد که از شروع هزاره ششم پیش از میلاد تا شروع هزاره اول و دوره هخامنشی، پیوسته در این محوطه کلید استقرار فرهنگی و سکونتی وجود داشته؛ به عبارت دیگر، صرفاً در بازه زمانی پس از دوره هخامنشی تا سده های نخستین اسلامی است که در این محوطه هیچ گونه شواهد از استقرار فرهنگی د یده نشد ه است.

تل کمین محوطه ای مهم در کنار رود خانه کُر با گستره 10 هکتار است.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کاوش محوطه 8 هزار ساله فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش محوطه 8 هزار ساله فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید