کشت GAP را به گلخانه ها توسعه می دهیم

به گزارش وبلاگ وردپرس، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به توسعه کشت GAP در گلخانه ها در آینده، گفت: کشتGAP موجب بهره وری بهتر، مصرف بهینه آب، کود و سموم در زمان مناسب می گردد.

کشت GAP را به گلخانه ها توسعه می دهیم

اصغر محسن زاده کرمانی در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ وردپرس، در خصوص کشت GAP پیاز، اظهار کرد: پیاز به عنوان محصولی که امکان وجود باقی مانده نیترات در آن تقریبا پرخطر است، بنابراین برای حل این مشکل، دستورالعمل عملیات خوب کشاورزی به نام GAPرا تهیه کردیم.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل را با همکاری مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و بخش اجرا تهیه کردیم، اضافه کرد: تمام مراحل شامل قبل از کشت همچون انتخاب منطقه مناسب هر محصول، انتخاب زمین، نوع کود، زمان بندی آبیاری و کود دهی، تامین مواد معدنی، مبارزه با آفات، کنترل بیماری، تا مراحل بعد از برداشت محصول در این دستور العمل ذکر گردیده است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: سال گذشته به صورت آزمایشی کشت GAP در 2 مزرعه در مجموع به وسعت یک هکتار در شهرستان فریدن و فلاورجان اجرا و محصول آن به صورت آزاد فروخته شد. در ابتدای امسال نیز با نظارت کارشناسان تحقیقات، اجرا و همت سازمان تعاون روستایی، اتحادیه و مشارکت کشاورزان فریدون شهر، گلپایگان، بویین و میاندشت، فریدن و سمیرم سطح هایی در حدود 30 هکتار برای کشت پیاز به روش GAPدر نظر گرفتیم.

کرمانی اضافه کرد: در نخستین مزرعه بهره برداری گردیده گلپایگان در سطح پنج هکتار، آنالیزهای ابتدایی برای تغذیه و ... انجام و دستور العمل های کودی بر اساس آن داده شد. مزرعه تا انتهای برداشت تحت نظارت نهاده شد و نمونه برداری محصول انجام شد و محصول سالم مورد نظر با توجه به آنالیزهای مورد نظر ارائه گردیده به آزمایشگاه به دست آمد.

وی اضافه کرد: در این روش، بذرهای مناسب هر منطقه انتخاب می گردد، هم چنین عناصر غذایی خاک قبل و حین کشت، اندازگیری و کمبود های مواد معدنی خاک تامین شد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به شاخص های محصول مورد انتظار مزارع GAP، ادامه داد: محصول طبق استاندارهای جهانی دارای مصرف مناسب سموم، کودهای شیمیایی است. بنابراین فاقد باقی مانده سموم، کودهای شیمیایی و فلزات سنگین است. محصول پیاز، تحت عنوان محصول سالم پیاز با کد شانزده رقمی مدیریت اصلاح نباتات در بسته های یک، دو و پنج کیلویی در فروشگاه کوثر، شهروند و مکان های مورد نظر اتحادیه عرضه می گردد.

وی اضافه کرد: شهرستان های سمیرم و گلپایگان نیز محصول سیب زمینی را براساس کشت GAPدر 2 مزرعه در سطح هفت هکتار طی دو ماه آینده برداشت می نمایند و امیدواریم در آینده دستور العمل ها در اختیار کشاورزان قرار گیرد و کشت GAP ترویج یابد و سلامت همه محصولات تضمین گردد.

کرمانی تاکید نمود: مصرف بی رویه آب و کود، کشت در زمان نامناسب موجب بیماری و حساسیت محصول می گردد. رعایت دستورالعمل عملیات خوب کشاورزی، موجب فراوری محصول استاندار می گردد. کشتGAP موجب بهره وری بهتر، مصرف بهینه آب، کود و سموم در زمان مناسب می گردد. در آینده نیز این نوع کشت را در سطح گلخانه گسترش خواهیم داد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: در گذشته سازمان نظام مهندسی مرکز جهاد کشاورزی دستورالعمل کشت GAP را برای کشت هفده محصول تهیه کرد و در حال حاضر نیز این نوع کشت به عنوان آیین نامه در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت و برای همه محصولات کشاورزی قابل اجرا است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کشت GAP را به گلخانه ها توسعه می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت GAP را به گلخانه ها توسعه می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید