7 سوال مهم که باید پیش از انتخاب شغل تدریس از خود بپرسید

به گزارش وبلاگ وردپرس، قبل از ورود به هر رشته یا شغلی ضروری است یک سری تحقیقات در راستای یک انتخاب هوشمندانه تر انجام دهیم. در این مقاله، قصد داریم به مهم ترین سؤالاتی پاسخ دهیم که ممکن است قبل از آغاز تدریس پیش بیایند. پاسخ به این سؤالات پیش از انتخاب شغل تدریس دید روشن تری از آینده شغلی و احتمال موفقیت در این رشته ایجاد می نماید؛ پس با ما همراه باشید.

7 سوال مهم که باید پیش از انتخاب شغل تدریس از خود بپرسید

1- آیا به تدریس علاقه دارید؟

یکی از مهم ترین سؤالاتی که پیش از انتخاب شغل تدریس باید از خود بپرسید این است که آیا به تدریس علاقه دارید و آیا در شما شور و انگیزه کافی برای این کار وجود دارد یا خیر؟ وجود علاقه و انگیزه به شما یاری می نماید که به یک مدرس حرفه ای تبدیل شوید. مدرس باید ذاتاً به تدریس و آموزش دادن علاقه مند باشد تا بتواند به موفقیت برسد. این ویژگی را می توان از همان اوایل نوجوانی و قبل از ورود به دانشگاه دریافت.

2- آیا فن بیان قوی برای انتقال مفاهیم دارید؟

بدون شک فن بیان یکی از مهم ترین ابزارهایی است که یک مدرس باید داشته باشد. اگر مدرس دریایی از علم و دانش باشد ولی نتواند آن را به صورت ایده آل و کامل به دانش آموزان یا دانشجویان خود انتقال دهد، به موفقیت دست نخواهد یافت. شما باید با تکرار و تمرین این ویژگی را در خود به برترین شکل ممکن بهبود ببخشید تا بتوانید مفاهیم را به خوبی به دیگران انتقال بدهید.

3- آیا توانایی تعامل با دیگران را دارید؟

یکی دیگر از سؤالاتی که باید پیش از انتخاب شغل تدریس بپرسید این است که آیا می توانم با دانش آموزان یک تعامل خوب و پایدار برقرار کنم؟ وجود تعامل و ارتباط بین دانش آموز و معلم رمز موفقیت هردوی آن هاست. تعامل با دانش آموز باید یک تعامل محبت آمیز و صمیمی باشد تا او بتواند بدون دلهره یا احساس شرم، کاستی ها و نقاط ضعف خود را به مدرس بگوید و بتواند با یاری مدرس آن نقاط ضعف را پوشش دهد.

4- آیا توانایی کنترل محیط تدریس را دارید؟

توانایی کنترل محیط کلاس درس یکی دیگر از ویژگی های یک مدرس است. اغلب محیط تدریس شلوغ هستند و شـما به عنوان مدرس با انواع و اقسام دانش آموز، دانشجو یا هنرجو سروکار دارید. به همین علت باید یک شخصیت کاملاً جدی و مسلط داشته باشید تا بتوانید جو را به برترین شکل ممکن کنترل کنید. البته شایان ذکر است که جدیت شـما نباید به روابطتان با دانش آموزان ضربه بزند.

5- آیا به یادگیری مداوم علاقه مند هستید؟

شمـا به عنوان مدرس وظیفه دارید که همواره موضوعات تازه مربوط به رشته تخصصی خود را یاد بگیرید و اطلاعات عمومی و تخصصی تان را بالا ببرید. برای این کار ضروری است که به صورت مداوم و پیوسته به مطالعه منابع اطلاعاتی مهم رشته خود بپردازید و به روزترین مسائل رشته خود را با دانش آموزان یا دانشجویان در میان بگذارید.

6- آیا توانایی بخشیدن انگیزه به دیگران دارید؟

مدرس باید شخصیتی مثبت و آینده نگر داشته باشد. شما باید بتوانید در دانش آموز یا دانشجو یا هنرجو، شور و انگیزه برای تحصیل ایجاد کنید. این کار به آن ها یاری می نماید که به درس شما علاقه بیشتری داشته باشند و با جدیت پیگیر مسائل مربوط به درس و تکالیفشان باشند. مدرس وظیفه دارد که با بیان مثال ها و نمونه های متنوع، در مخاطبانش شور و انگیزه ایجاد کند تا آن ها با جدیت بیشتری مسائل را دنبال نمایند.

7- آیا شخصیت شما با حوزه تدریستان همخوانی دارد؟

شما به عنوان مدرس علاوه بر اینکه باید به ذات آموزش علاقه مند باشید، باید به رشته ای که تدریس می کنید هم علاقه داشته باشید. اگر غیر از این باشد، مدرس موفقی نخواهید شد. پیش از انتخاب شغل تدریس به این موضوع فکر کنید که این کار بخش بزرگی از زمان و سبک زندگی شما را به خود اختصاص خواهد داد؛ پس باید قبل از ورود به دانشگاه، رشته و گرایش خود را با دقت انتخاب کنید.

برترین فرصت های شغلی حوزه تدریس را ببینید

منبع: بلاگ دیوار

به "7 سوال مهم که باید پیش از انتخاب شغل تدریس از خود بپرسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 سوال مهم که باید پیش از انتخاب شغل تدریس از خود بپرسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید