بازاریابی ویروسی چیست و چگونه کار می کند؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، حتما راجع به بازاریابی ویروسی، فیلم های ویروسی در اینترنت و محتوایی که با سرعت نور منتشر می شود مطالبی شنیده اید، اما این دقیقا به چه معناست؟ یک محصول ویروسی، تبلیغات ویروسی یا کمپین های ویروسی به طور ناگهانی مورد توجه قرار می گیرند و این توجه روزبه روز افزایش پیدا می کند. محتوای ویروسی معمولا یک استراتژی ویروسی طراحی شده دارند، البته گاهی بخشی از آن نیز شانسی است، اما خلاقیت و آماده سازی نیز در این جهت بسیار اهمیت دارند. اگر شما هم به این نوع بازاریابی علاقه مند شده اید، با ما همراه باشید. در ادامه بازاریابی ویروسی و نحوه عملکرد آن را شرح خواهیم داد.

بازاریابی ویروسی چیست و چگونه کار می کند؟

معرفی بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی هر گونه اقدامی است که می تواند برای فروش یک محصول یا خدمات عملکرد پیروزی داشته باشد و این پیروزیت مانند ویروس به سرعت پخش شود. گسترش مانند یک ویروس یعنی به سرعت و از فردی به فرد دیگر علاقه مندی به خرید محصول ایجاد شود. ایده این روش این است که خود کاربران برای به اشتراک گذاشتن محتوا تصمیم می گیرند.

به دلیل سرعت و سهولت در اشتراک گذاری، شبکه های اجتماعی خاستگاه این نوع بازاریابی هستند. گسترده ترین نمونه در اواخر، فیلم های متحرکی است که در یوتیوب پخش شد و سپس به فیسبوک، توییتر و کانال های دیگر راه یافته و به اشتراک گذاشته شده اند.

علت استفاده بازاریابان از این شیوه بازاریابی، سهولت در نشر و گسترش است، اما باید توجه داشت که با یک شمشیر دولبه روبرو هستیم. ما نباید فراموش کنیم که در این نوع کمپین ها بیشترین کنترل دست کاربران است و ما این ریسک را می پذیریم که پیام ما به خطا تفسیر شود. از طرف دیگر، یک کمپین ویروسی پیروز می تواند برای برند شما معجزه کند.

نحوه عملکرد بازاریابی ویروسی

اجرای یک کمپین بازاریابی ویروسی بسیار ساده است، یک فیلم یا هر نوع محتوای جذاب دیگر که برای مخاطب هدف ما جذاب باشد را تولید می کنیم، آن را در اینترنت قرار می دهیم و برای اقدامات اولیه انتشار آن برنامه ریزی می کنیم. بعد از آن باید منتظر بمانیم تا جرقه شعله ور شود و کاربران محتوا را به اشتراک بگذارند.

در بعضی موارد، این حالت ویروسی به طور تصادفی اتفاق می افتد، مثل ویدئویی که یک کاربر به صورت خصوصی آپلود می کند و ناگهان محبوب می شود و به تمام دنیا سفر می کند.

بازاریابی ویروسی چگونه عمل می کند؟

در مورد استراتژی انتشار فیلم های تولید شده توسط برندها، دو نقطه کانونی آشکار و پنهان وجود دارد. در حالت اول، کاربر از اولین لحظه می داند که در حال مشاهده یک محتوای تبلیغاتی است، اما در حالت دوم مشارکت برند پنهان است و بعدا فاش می شود.

اگر از تکنیک های بازاریابی پنهان استفاده می کنید، لازم است بسیار مراقب باشید تا کاربر احساس فریب خوردن یا مورد سوء استفاده قرار دریافت نکند، چون در این صورت این بازاریابی ویروسی بر علیه شما کار خواهد کرد.

فرقی نمی کند کدام استراتژی را انتخاب می کنید، در هر صورت باید بسیار مراقب باشید که به اسپم تبدیل نشوید یا در به اشتراک گذاری محتوا بیش از حد دخالت نکنید. به جای تکرار بارها و بارهای پیام، مکان و زمان مناسب را پیدا کنید و صبر نمایید تا محتوا به طور ویروسی پخش شود.

مزایای بازاریابی ویروسی

1. هزینه کم

یکی از ویژگی های کمپین های ویروسی این است که کاربران با پخش آنها، بخش عمده ای از کار را برای ما انجام می دهند، که این به طور قابل توجهی هزینه های تبلیغات را کاهش می دهد. به بیان دیگر هزینه خرید تبلیغات یا فضا برای تبلیغات در رسانه ها حذف می شود.

2. پتانسیل دستیابی زیاد

یک فیلم ویروسی در اینترنت امکان دستیابی به مخاطبان بین المللی بسکمک را دارد. بدون آنکه ما سرمایه گذاری کنیم یا تلاش دیگری انجام دهیم. به همین دلیل، یک شرکت کوچک یا حتی یک شخص نیز می تواند بسیار مشهور شود.

3. غیرتهاجمی

در بازاریابی ویروسی، تصمیم به مشارکت و بازنشر همیشه از سوی کاربر انجام می گیرد و بنابراین هرگز به نظر تهاجمی نخواهد بود. به همین دلیل درک از بزند و تعامل با آن به طرز قابل توجهی بهتر از روش های تبلیغاتی کلاسیک است.

4. کمک به ساخت برند

اگر واقعا خلاقیت به خرج دهیم، محتوایی بسیار عالی تولید می کنیم که کاربر خود تصمیم می گیرد آن را منتشر کنید، از این رو با برند ما یک ارتباط شخصی برقرار می کند. بنابراین می توان گفت بدون شک، بازاریابی ویروسی در برندسازی و آگاهی یک ابزار فوق العاده قدرتمند است.

مزایای بازاریابی ویروسی

نمونه های بازاریابی ویروسی پیروز

1. چالش سطل آب یخ

چالش سطل آب یخ را به یاد دارید؟ این چالش توسط انجمن آمریکایی ALS راه اندازی شد. این انجمنی خیریه در رابطه با بیماری نورون حرکتی است که به این طریق توانست سرمایه هنگفتی جمع آوری کند. علاوه بر آن شهرت بیشتری کسب کرد و متخصصان را ترغیب کرد تا بیشتر در مورد این بیماری مهلک تحقیقات انجام دهند. در این چالش بسکمک از کاربران و سلبریتی ها یک سطل آب یخ روی خود می ریختند و ویدئوی آن را به اشتراک می گذاشتند.

2. کمپین تی ان تی

شبکه تلویزیونی TNT در یکی از مکان های عمومی دکمه ای قرمز رنگ قرار داد و از مردم خواست آن را فشار دهند تا اتفاق خارق العاده ای رخ دهد. و با فشرده شدن دکمه یک صحنه بسیار هیجان انگیز به نمایش در می آمد. این ویدئو ظرف مدت یک هفته بیش از 23 میلیون بار تماشا شد و یکی از پربازدیدترین تبلیغات تاریخ نام گرفت.

3. اسپینر

یک محصول ویروسی از هدف قرار دادن یک مشکل واقعا ویروسی در عصر دیجیتال، معروف به اختلال کمبود توجه، بیرون آمد. این محصول در سطح دنیای به مردم گفت که عصبی بودن خود را به یک وسیله سرگرم کننده و دستی به نام اسپینر منتقل کنند. این محصول ابتدا به صورت ویروسی در میان دانش آموزان در مدارس و بعد در میان بزرگسالان گسترش یافت.

ما ناگهان متوجه شدیم که در رسانه های اجتماعی، یادبودها، در خیابان و در کنار کانتر صندوق در سوپرمارکت اسپینر می بینیم. این محصول کوچک از طریق ارائه راه حل برای یک مشک و وسوسه بازار دنیای شهرت یافت.

4. آیفون X

اپل از طریق راه اندازی کمپین Selfies on iPhone X (سلفی با آیفون X) جذابیت ویروسی خود را حفظ کرده است. راز این مثال از بازاریابی ویروسی که بیش از میلیون ها بار بازدید داشت، بسیار ساده بود، محصولی آنقدر عالی که مردم به خودی خود طرفداران این برند می شوند. مردم خودشان را دوست دارند و اگر این امکان را داشته باشند که به صورت دیجیتال و از طریق سلفی ها این عشق را منتشر کنند، پیروزی تضمین شده است.

ویژگی فوق العاده آیفون ایکس در سلفی، از طریق انواع رسانه ها به صورت ویروسی پخش شد. کاربران در نظرات یوتیوب می گفتند: این زیباترین چیزی است که تا به حال دیده ام… بازاریابی ویروسی از طریق ویدئو به اپل اجازه داد تا ویژگی های کلیدی خود را مانند جلوه های نورپردازی پرتره به همگان نشان دهد.

جمع بندی

بازاریابی ویروسی اگرچه مزایای بسکمک دارد و در صورت پیروزیت، سود هنگفتی را برای کسب و کار به ارمغان می آورد، اما همانطور که گفته شد باید روی دیگر سکه را نیز ببینیم. در صورت شکست این نوع بازاریابی، برند ضرر بسکمک می کند و حتی این ناکامی ممکن است روی بازاریابی های بعدی آنها نیز اثر منفی داشته باشد. بنابراین باید محتاط عمل کرد. اگر فعلا تصمیم ندارید از بازاریابی ویروسی استفاده کنید، راه حل های دیگری مانند بازاریابی تلفنی و… نیز وجود دارد. در این رابطه توصیه می کنیم مطلب اصول و راه حلهای پیروزیت در بازاریابی تلفنی و دیجیتالی را از دست ندهید.

نظر شما چیست؟ کدام نوع بازاریابی را انتخاب می کنید و چرا؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "بازاریابی ویروسی چیست و چگونه کار می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازاریابی ویروسی چیست و چگونه کار می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید