سرخس پای خرگوش پرورش دهید

به گزارش وبلاگ وردپرس، در واقع سرخس پای خرگوش! جنس داوالیا گونه های بسیاری دارد که همگی آنها سرخس هایی با شاخسار ظریف و خیال انگیزند. روش نگهداری که امروز برای شما توضیح می دهیم، برای نگهداری همه گونه های این سرخس مناسب است.

سرخس پای خرگوش پرورش دهید

این سرخس از ریزومی خزنده و پشمالو که موهای خز مانند زیادی در سطح خود دارد رشد می نماید. نام انگلیسی گیاه سرخس پای آهو، پای سنجاب و پای خرگوش است که این نام را به خاطر همین ریزوم مودار گزفته است. حتمالا ریزوم مودار این گیاه، پیشینیان را فقط به یاد پای حیوانات می انداخته است!

این سرخس در محیط طبیعی خود به صورت انگلی رشد می نماید. چه بهتر! چون با استفاده از همین عادت گیاه می توانید آن را در هر جایی که دلتان بخواهد قرار دهید. در درون خانه بیشتر آنها را در سبدهای آویز و یا درون گلدان پرورش می دهند. اگرچه ریزوم گیاه در زیر خاک توسعه می یابد و بزرگ می گردد، هیچ وقت نباید آن را در زیر خاک مدفون کرد. ریشه این سرخس مانند ریشه ارکیده است. آنها بر روی سطح خاک گشترش پیدا می نمایند و رطوبت و مواد معدنی را از هوا جذب می نمایند.

شرایط رشد

- نور

این گیاه عاشق سایه است و سایه های زیاد را هم تحمل می نماید. پس برای افرادی مناسب است که می گویند در خانه اندکی نور هم ندارند! گیاه را در درون خانه رو به پنجره ای شمالی یا شرقی قرار دهید. هیچ وقت آنها را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید، مگر آنکه از قبل آنها را به تدریج به اندازه زیاد نور عادت داده باشید. این گیاه در زیر نور مصنوعی هم به خوبی رشد می نماید.

- آبیاری

این گیاه رطوبت را دوست دارد و احتیاج دارد خاکش همیشه مرطوب باشد. خیلی مهم است که حواستان باشد ریزوم گیاه هر گز خشک نماند. چرا که در غیر این صورت گیاه ضعیف شده و می میرد.

- رطوبت

پای خرگوش به رطوبت همیشگی احتیاج دارد پس گیاه را به طور مرتب غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می توانید بهره ببرید. برای راحت شدن کار می توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم بهره ببرید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می گردد.

- خاک

این گیاه به خاکی لومی، غنی و پر از پیت احتیاج دارد. زهکشی خاک خیلی برای پای خرگوش مسئله مهمی نیست (هر چند که گیاه از غرقاب بودن خوشش نمی آید).

- کود دهی

گیاه را با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید.

تکثیر

درست مانند سرخس هایی که به صورت به هم فشرده و دسته ای رشد می نمایند، تکثیر پای خرگوش هم آسان است. می توانید گیاه را به وسیله گیاهچه هایی که گیاه مادر فراوری می نماید تکثیر کرد. یکی دیگر از روش های تکثیر آسان تقسیم ریزوم گیاه و تبدلیل یک گیاه به 2 گیاه است. برای این کار گیاه را از گلدانش خارج کنید. آن را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید. مواظب باشید که هر بوته به اندازه کافی ریشه و شاخه و برگ داشته باشد. سپس هر کدام از گیاه ها را در گلدانی جداگانه با خاک تازه بکارید. بهتر است ایین کار را به گیاهان مسن تر انجام دهید تا گیاه ریزوم بزرگ تری داشته باشد.

تعویض گلدان

سرخس پای خرگوش به تعویض گلدان مرتب احتیاج ندارد و در واقع گیاه باید از گلدانش بیرون بزند، مخصوصا گیاهانی که در گلدانی های آویز کاشته شده اند. در این مورد بهتر است گیاه اندکی از لبه گلدانش آویزان گردد تا نمای بهتری بگیرد.

برای نتیجه بهتر گیاه را یک سال در میان تعویض گلدان کنید. برای تعویض گلدان ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه اندکی خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را از گلدانش خارج کنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "سرخس پای خرگوش پرورش دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرخس پای خرگوش پرورش دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید