معدن بوکسیت شاهوار سفره های آب زیرزمینی شاهرود را برهم زده است

به گزارش وبلاگ وردپرس، محمد کرم محمدی در حاشیه نشست خبری پیش از ظهر پنج شنبه خود با اصحاب رسانه در مصاحبه با خبرنگاران، ضمن بیان اینکه معدن بوکسیت شاهوار از سال 92 فعالیت خود را در یک هزار و 313 هکتار اراضی منطقه شروع نموده است تا بدون هیچ قید و شرطی پهنه شاهوار را مورد بهره برداری قرار دهد، تأکید کرد: در زمان فرمانداران قبل صورت جلساتی وجود داشته که نشان می دهد مخاطرات برداشت همیشه مورد پایش بوده است.

معدن بوکسیت شاهوار سفره های آب زیرزمینی شاهرود را برهم زده است

وی با تاکید بر اینکه من مخالف معدن نیستم اما مخالف تخریب خواهم بود چراکه این امر بیشترین زیان را به مردم وارد می نماید، گفت: شاهوار یکی از کانون های آبخیز و آب ساز شاهرود است و هرچه بارندگی در آنجا بیشتر باشد، سفره های آب بهبود خواهند یافت اما امروز باید گفت این معدن سفره های آب زیرزمینی را بر هم زده است.

معاون استاندار سمنان بیان نمود: انفجارهای این معدن می تواند موجب جابجایی های آب گردد اما در حوزه آبخیزداری هم باید گفت شرایط به گونه ای است که گویا آبراهه های شاهوار را بسته ایم، بنابراین یک بارش سیل آسا در منطقه، روستای تاش را تحت تأثیر قرار می دهد و باغات پائین را هم از بین خواهد برد پس دومین خواسته مابعد از زیان رسانی به منابع آبی، مشخص تکلیف آبراهه ها است.

کرم محمدی سومین خواسته فرمانداری شاهرود را احیای مراتع تخریب شده منطقه دانست و توضیح داد: این معدن در سطح بستر خاک کار می نماید و در عمق کار نخواهد کرد و مقوله چهارم نیز آلودگی آب است که درباره آن باید گفت هیچ معیاری تاکنون امور آب به ما ارائه نکرده که مثلاً در سال 91 آرسنیک آب مثلاً 100 بود و امروز 150 است که ما بدانیم این 50 واحد آلودگی است چون معیار قبلی ندارند، سه ماه به سه ماه آزمایش هایی در حال اجرا است که در این بازه زمانی از تقریباً ابتدای 97 در حال رصد است.

فرماندار شاهرود پنجمین بحث درباره معدن بوکسیت را مسائا زیست محیطی دانست و گفت: معتقدیم حیات وحش منطقه در حال جابجایی است و نمونه آن هم تلف شدن چند خرس و همچنین وقوع چند شکار در آنجا است.

محمدی بیان نمود: مجوز فعالیت معدن در یک هزار و 313هکتار بوده که امروز به 150 هکتار تقلیل پیداکرده و این مهم نیز از پیگیری های ما بوده است و از سوی دیگر این معدن دنبال تمدید مجوز خود است که ما نظرمان بر همین 150 هکتار است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "معدن بوکسیت شاهوار سفره های آب زیرزمینی شاهرود را برهم زده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معدن بوکسیت شاهوار سفره های آب زیرزمینی شاهرود را برهم زده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید