چگونه دیابت می تواند موجب ریزش موهای سر گردد؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، دیابت به همراه انبوهی از سرخوردگی ها می آید و ریزش مو یکی از آنها می باشد. اما دقیقاً چگونه دیابت موجب ریزش مو می گردد؟ برای پی بردن به این مطلب این مقاله را مطالعه نمایید . . .

چگونه دیابت می تواند موجب ریزش موهای سر گردد؟

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری

منبع:راسخون

دیابت به همراه انبوهی از سرخوردگی ها می آید و ریزش مو یکی از آنها می باشد. اما دقیقاً چگونه دیابت موجب ریزش مو می شود؟ برای پی بردن به این مطلب این مقاله را مطالعه نمایید . . .

رکوردی در ساختن . . .؟

هند کشور پیشرو دنیا در داشتن بیشترین تعداد بیماران مبتلا به دیابت است. با در نظر گرفتن این واقعیت سازمان دنیای بهداشت و سلامت (WHO) پیش بینی نموده است که تا سال 2050 امکان دارد هند به اسم مرکز دیابت دنیا شناخته شود!

ما اطلاع داریم که چگونه دیابت بر بدن فرد تأثیر می گذارد. برای بیشتر افراد مواجهه با دیابت و تأثیرات فیزیکی آن دارد کم کم بدل به امری عادی می شود. با این وجود اگر این علائم قرار باشد تا بر ظاهر فیزیکی فرد اثر گذار باشد، قطعاً این امر به دلیلی دیگر برای نگرانی تبدیل خواهد شد.

آیا می دانستید که ریزش مو و یا از دست دادن موی سر یکی از علائم دیابت است؟ خوب، ریزش روزانه چند تار مو امری عادی است. اما وقتی ریزش موی شما بیش از این ها اتفاق افتد آن گاه می توان آن را ریزش واقعی مو خواند. در بسیاری از افراد ریزش مو حتی قبل از تشخیص دادن دیابت رخ می دهد. در بیشتر موارد اگر ریزش مو با علائم دیگری مانند ادرار مداوم، دهان خشک، اغلب احساس تشنگی کردن، اندازه پایین انرژی و مسائل دید ناگهانی همراه باشد، آنگاه دلیل اصلی این امر می تواند سطح بالای قند خون باشد و شاید شما بخواهید تا مورد چک آپ و یا آنالیز قرار گیرید.

دیابت هم چنین از جمله عوارض جانبی سبک زندگی نادرست و ناسالم است. از این رو با در نظر گرفتن عواملی چون غذاهای ناسالم، تغذیه ناکامل و استرس مسلم است که شما دچار عارضه ریزش مو خواهید شد. در بخش زیر ما نگاهی به بعضی دلایل اصلی چگونگی تأثیر گذاری دیابت بر روی ریزش مو خواهیم انداخت.

عوامل اصلی ای که سبب بروز ریزش مو در دیابت می شوند

کسانی که در آنها بیماری دیابت تشخیص داده شده است در معرض خطر عوارض قلبی، چشمی، عروق خونی و کلیوی قرار دارند. اما از آن جایی که ریزش مو تهدیدی برای جان انسان محسوب نمی شود مسئله ای است که کمتر درباره آن به بحث پرداخته می شود، اما این عارضه درست به مانند دیگر خطرهایی که دیابت برای سلامت انسان به وجود می آورد نگران کننده است که رابطه متقابل آنها در این جا آورده می شود.

➥ تغییرات هورمونی

عدم تعادل در هورمون های بدن به طرق بسیاری بر بدن تأثیر گذار خواهد بود، و ریزش مو تنها یکی از علائم اصلی آن است. پس از آغاز دیابت تغییراتی هورمونی در بدن رخ می دهند. متخصصان پزشکی بر این باور هستند که این تغییرات هورمونی که بر سلامت بدن هم تأثیر گذار هستند منجر به ریزش مو می شوند.

➥ گردش بد خون

همه ما می دانیم که تغذیه در سلامت مو بسیار مهم است. گردش و جریان داشتن خوب خون به پوست سر اطمینان می دهد که این مواد غذایی به آن جا و همین طور فولیکول های مو می رسند و ضامن نیرو و قدرت و سلامت کلی خواهند شد. در بیشتر مواردِ دیابت، گردش خون در بدن تحت تأثیر قرار می گیرد. این امر منجر به گردش بد خون در بدن می شود و این امر در بیشتر موارد در بالاترین نقاط بدن رخ می دهد که سر یکی از آنها است. با تغذیه ناکافی، فولیکول های مو ضعیف شده و در نهایت می میرند. این امر موجب ریزش بی رویه موهای سر می شود. عدم رسیدن خون کافی به پوست سر می تواند از رویش موهای نو هم جلوگیری نماید.

➥ سطح بالای قند خون

همان طور که در بالا بحث شد گردش بد خون در بدن ممکن است منجر به ریزش مو شود. افراد مبتلا به دیابت ممکن است به دلیل سطح بالای قند خون ریزش شدید مو را تجربه کنند. به دلیل وجود اندازه بالای گلوکوز در خون مواد مغذی ضروری و از همه مهمتر اکسیژن کافی نمی تواند به فولیکول های مو برسد. پس دیابت هم اکنون منجر به گردش ضعیف خون در بدن و علاوه بر این مطلب موجب کاهش اندازه مواد مغذی در خون می شود. حال نتیجه چه می شود؟ ریزش بی رویه موهای سر.

➥داروها و دیگر روش های درمانی

درمان دیابت شامل مصرف داروهایی می شود که ممکن است منجر به ریزش مو شوند. بعضی از این داروها می توانند سبب ریزش مو در افراد مبتلا به دیابت شوند. در چنین مواردی با پزشک معالج خود درباره راه های ممکن درمان به مشورت بپردازید.

➥ سیستم ایمنی ضعیف

بیشتر افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری تیروئید هستند. با عدم کار کرد مناسب غده تیروئید می توان شاهد ریزش بی رویه مو شد. دیگر بیماری ها و جوش های پوستی ممکن است باعث ایجاد پوستی ناسالم شوند. این امر در عوض می تواند موجب ضعیف شدن ریشه های مو و در نتیجه ریزش مو شود.

➥ استرس و دیگر عوامل

با وجود این که ما بیشتر عوامل فیزیکی ریزش مو به دلیل دیابت را پوشش داده ایم اما هنوز عوامل ذهنی ای وجود دارند که در ریزش مو سهیم هستند، مانند استرس که به هنگام مواجهه با تشخیص دیابت و تبدیل نمودن آن به اسم بخشی از زندگی خود دچار آن می شویم. پذیرش، وفق دادن خود با آن و اعمال تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی ممکن است برای بسیاری از افراد پر استرس باشند، حداقل در روزهای اول پس از تشخیص. بسیاری از افراد نمی توانند خود را با این شرایط نو وفق دهند و سعی در تکذیب و انکار آن می کنند و دچار افسردگی می شوند.

استرس و فشار روانی هم چنین در نتیجه فشارهای ناشی از ملزم بودن به پیروی از یک برنامه روزانه که شامل مصرف دارو، تزریق انسولین، تمرین، رژیم غذایی و چیزهایی بیشتر می شود به وجود می آید.این عامل هم منجر به ریزش مو و سلامت ضعیف مو می شود.

نکاتی برای جلوگیری از ریزش مو

➥این امر بسیار مهم است که با دیابت به نحوی مثبت برخورد نمایید. شاید دور نگه داشتن خود از هرگونه استرس مؤثرترین راه کار برای خلاصی از نگرانی از ریزش مو به حساب آید. در صورت احتیاج از افراد متخصص یاری گیرید.

➥ما درک می نماییم که پیروی از یک برنامه روزانه برای دیابت می تواند سخت باشد اما به نیمه پر لیوان نگاه کنید. شما در نهایت از تغذیه ای مناسب و سالم برخوردار خواهید شد. تمرینات ورزشی از تمام جهات ممکن می تواند مفید و سودمند واقع شود. جمع کردن تمامی این موارد در کنار یک دیگر درمانی بسیار خوب را برای ریزش موی شما به وجود خواهد آورد.

➥اگر شما به طور مرتب از یک رژیم غذایی و تمرینات خوبی پیروی نمایید قند خون شما تحت کنترل خواهد بود و همین طور شما با ایجاد گردش خونی خوب و تغذیه ای مناسب به بدن خود سود و منفعت خواهید رساند.

➥این امر به شما یاری بسیاری در حل نمودن مشکل ریزش مو در دیابت می کند. هم چنین شما می توانید از یاری یک پزشک متخصص پوست به اسم راه حلی خارجی بهره برید. ممکن است افراد بسیاری روش های درمانی ریزش مو، شامپوها و ابزارهای دیگری که به طور ویژه برای ریزش مو طراحی شده اند را توصیه کنند.

امکان دارد شما با انجام درمان مناسب و کوشش برای رسیدن به هدفتان بتوانید با هر نوع مشکل مرتبط با ریزش مو حتی با دیابت به مبارزه بعضیزید.

برطرف مسئولیت: این مقاله تنها به منظور اطلاع رسانی است و نباید جای گزینی برای توصیه های متخصصان پزشکی تلقی شود.

منبع: راسخون

به "چگونه دیابت می تواند موجب ریزش موهای سر گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه دیابت می تواند موجب ریزش موهای سر گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید