کشف زمینی دیگر 37میلیارد کیلومتر دورتر از خورشید!

به گزارش وبلاگ وردپرس، یکی از نقاط اسرارآمیز علم ستاره شناسی سیاره کوتوله سدنا است؛ سدنا در سال 2003 کشف شد و بعلاوه 2003VB12 نیز نامیده می گردد. دلیل تردید دانشمندان در قرار دادن سدنا در فهرست سیارات کوتوله نیز فاصله بسیار زیاد او از ماست؛ آنچنان که مشاهده اش را نیز برای ما سخت نموده است.

کشف زمینی دیگر 37میلیارد کیلومتر دورتر از خورشید!

به گزارش خبرآنلاین، سدنا، 90 واحد نجومی از خورشید فاصله دارد (یک واحد نجومی، معادل فاصله میانه زمین تا خورشید و یا 150 میلیون کیلومتر است) و می گردد گفت در حدود 148 میلیون کیلومتر. با این حال، مدار سدنا شدیداً بیضوی است و باید گفت از 76 واحد نجومی در نزدیکترین حالت تا خورشید، تا 975 واحد نجومی در دورترین حالت متغیر است!

فاصله زیاد این سیاره کوتوله، آن را در نهایت در یک پوسته شل از اجرام یخی به نام ابر اورت می برد. از زمان کشف سدنا در سال 2003، اخترشناسان در کوشش بودند تا شرح دهند که چگونه چنین جهانی می تواند در یک منطقه به ظاهر خالی از فضا شکل گرفته باشد، جایی که بسیار دور از آن است که تحت تأثیر سیارات غول پیکر منظومه شمسی و حتی خود کهکشان راه شیری قرار گیرد.

کشف زمینی دیگر 37میلیارد کیلومتر دورتر از خورشید!

اکنون، یک مطالعه تازه نشان می دهد که یک سیاره زمین مانند که تا به امروز شناسایی نشده در آن منطقه معلق است، می تواند مدارهای منحرف کننده سدنا و تعداد انگشت شماری از اجرام مشابه فرا نپتونی (TNOs) باشد، که اجسام یخی بی شماری هستند که در فواصل غول پیکر به دور خورشید می چرخند. ستاره شناسان می گویند که بسیاری از TNOها دارای شیب عجیب و غریب و مدارهای تخم مرغی شکل هستند که احتمالاً به علت کشیده شدن به وسیله یک سیاره پنهان است.

ستاره شناسان در مورد سیاره شناسایی نشده می گویند که چنین سیاره ای بین 1.5 تا سه برابر زمین است و در فاصله 23 میلیارد مایلی (37 میلیارد کیلومتری) تا 46 میلیارد مایلی (74 میلیارد کیلومتری) از خورشید قرار گرفته است. محققان در این مطالعه تازه می نویسند: قابل قبول است که یک جسم سیاره ای اولیه بتواند در کمربند کویپر دوردست زنده بماند، زیرا بسیاری از این اجرام در منظومه شمسی اولیه وجود داشته اند.

منبع: space

منبع: فرارو

به "کشف زمینی دیگر 37میلیارد کیلومتر دورتر از خورشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف زمینی دیگر 37میلیارد کیلومتر دورتر از خورشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید